КОНСОРЦИУМДЫ НЕГЕ ҚОЛДАМАДЫ? | «Айқын» газеті
Өткен аптада «Жасампаз» отандық тауар өндірушілерінің консорциумы баспасөз конференциясын өткізіп, жеңіл өнеркәсіп саласындағы 56 кәсіпорын жабылудың алдында тұрғанын, 6 мың қызметкер жұмыссыз қалуы мүмкін екенін мәлімдеді. Мәселе «Қорғаныс өнеркәсібі және қорғаныстық тапсырыс туралы» заңға өзгертулер мен толықтырулар енгізу туралы талқылау кезінде консорциумдарды қорғаныс саласының мемлекеттік тапсырысын орындаушылар қатарынан алып тастаудан басталған. Сенаттың қарауына өткен заң қабылданса, алдағы уақытта заңды тұлғалар бірлестігі қорғаныс саласындағы мемлекеттік тапсырыс байқауына қатыса алмайды.
Консорциум туралы не білеміз?
«Жасампаз» отандық тауар өндірушілер консорциумы – заңды тұлғалар бірлестігі. «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасының мәліметінше, «Жасампаз» консорциумы мақта қозасын өсіру мен өңдеуден бастап, дайын өнім шығаруға дейінгі процеске қатысатын жеңіл өнеркәсіп саласындағы әртүрлі кәсіпорындардың басын біріктірген. Консорциумның мақсаты – отандық шикізатты пайдаланып, жеңіл өнеркәсіпті ішкі нарық пен экспортқа сапалы тауар шығаратын басым салаға айналдыру. Мәселен, консорциум құрылған 2016 жылы қорғаныс саласына арнап тігілген өнімдердегі отандық шикізаттың үлесі 46,6 пайыз, 2017 жылы 60,72 пайыз, 2018 жылы 75 пайызды құраған. 2020 жылы бұл көрсеткішті
100 пайызға жеткізуді көздеген консорциум өкілдері мемлекеттік бюджетке өткізетін салық төлемдерінің де жыл өткен сайын артып келе жатқанын айтады. Мысалы, 2016 жылы консорциумнан мемлекеттік бюджетке 1,2 млрд салық түссе,
2017 жылы 2 миллиард теңгеге жуық міндетті төлем жиналған. «Бұл – салыстыру үшін, қорғаныс саласындағы мемлекеттік тапсырыс құнының (9 млрд теңге) 22 пайызы», – дейді «Жасампаз» консорциумының өкілі, Өңдеу өнеркәсібі одағының төрағасы Әділбек Бектібаев.
2016 жылы мемлекеттік қорғаныс тапсырмасын орындау операторы «Қазақстан Инжиниринг» ұлттық компаниясы» АҚ пен «Жасампаз» отандық тауар өндірушілерінің консорциумы арасында бесжылдық келісімшарт жасалған. Осы уақыт аралығында консорциум қорғаныс саласы бұйымдарын тігуді жүзеге асырып, өндірісін дамытуға 6 млрд көлемінде инвестиция салуға міндеттеме алған. Келісімшарт уақыты аяқталмай тұрып, белгіленген қаржының 89 пайызын өнеркәсіпті аяққа тұрғызуға жұмсап үлгерген консорциум мүшелері заң осы қалпында қабылданып кетсе, келісімшарттың кейінгі тағдыры қалай болатынын білмейді. «Екі компанияның 3 миллиардқа жуық проблемалық займдары болды. Біз оларды мемлекетке өтеп, жұмысы тоқтап тұрған екі кәсіпорынды қатарға қостық. Бес миллиард теңге инвестицияны айналымға жібердік. Бұл ақшаның бәрін мүше компаниялар консорциумның болашағына сеніп салды», – дейді Әділбек Бектібаев.
Осыған дейін «Қазақстан Инжиниринг» ұлттық компаниясы «Жасампаз» отандық тауар өндірушілер консорциумымен жасалған келісімді бұзуға талпыныс жасаған. Заңгерлердің қатысуымен, кәсіпкерлердің тақырыпты қоғамдық талқылауға шығаруы арқылы мәселе реттелген болатын. Енді заң жобасында консорциум мүшелерінің қалауы ескерілмесе, 2020 жылы келісімшарт мерзімі аяқталғаннан кейін 56 кәсіпорын өндірісті алға ілгерілетуге едәуір көмек болатын көлемді тапсырыстан тыс қалуы мүмкін.
Депутаттар дегенінен неге айныды?
Әділбек Бектібаев – заң жобасын талқылауға қатысқан азаматтардың бірі. Ол консорциумдардың мемлекеттік тапсырыс алу мүмкіндігі Үкіметтің қаулысымен мақұлданып, депуттардың қолдауына ие болғанын, тек соңғы отырыста енгізілген өзгертулердің аяқасты алынып тасталғанын айтады.
– Заң жобасын талқылау көктем айында басталды. Күзгі үзіліске дейін жиындардан қалмай қатысуға тырыстық. Заң жобасы мемлекеттік органдар мен «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлік палатасы өкілдерінің қатысуымен қаралғанда, қорғаныс саласының мемлекеттік тапсырысын орындаушылар тізіміне консорциумды қосу туралы ескерту жасалды. Бірақ бұл пікір ескерілместен, заң жобасы консорциумдар алып тасталған күйде Мәжіліске берілді. Парламенттегі талқылау кезінде біз аталған норманы қайтаруды сұрадық. Мәжіліс депутаттары Павел Казанцев пен Петр Шарапаев ұсынысты қабылдап, заң жобасына консорциумдар туралы өзгерісті енгізді. Қызу талас болды. Қорғаныс және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігі қарсылық білдірді. Біз Өңдеу өнеркәсібі одағы атынан Премьер-министрге шағым жаздық. Министрліктің қатысуымен өткен жиында «консорциумдар мемлекеттік тапсырысқа қатысады» деген шешім қабылданды. Қаулы қабылданып, бізге ресми нұсқасы тапсырылды. Заңдағы өзгеріс бекітілді. 12 желтоқсан күні біз кезекті талқылауға келгенімізде, осыған дейін енгізілген өзгертулер алынып тасталғанын білдік. Неге ондай шешім қабылданғанын бізге ешкім түсіндірмеді. Кешкісін теледидардан Казанцевтің сұхбатын берді. Ол «Өзім алып тастадым» депті. Мүмкін солай да шығар. Бірақ ұзақ талқыланып, Президент әкімшілігіне жолданып, барлық ескертуі назарға алынып жасалған Үкімет қорытындысы Мәжіліске берілген еді. Ал кейіннен сол өзгертулер бірден жоқ болып кетті. Сондықтан біз баспасөз конференциясын өткізуге мәжбүр болдық, – дейді ол.
Отандық кәсіпкерлерді әуелі қолдап, кейіннен өзі ұсынған өзгерістен бас тартқан Мәжіліс депутаты Павел Казанцевтен консорциумнан неге теріс айналғанын сұрадық.
– Заңға өзгертулер енгізуді арнаулы жұмыс тобы ұзақ талқылады. Әр талқылау сайын консорциумның қорғаныс саласының мемлекеттік тапсырысына қатысу мәселесі бір өзгерту енгізумен шешілмейтінін түсіндік. Кодекстерді, тағы бірқатар заңнамаларды ескеріп, қосымша заңнамалық база қалыптастыру керек. Сондықтан дәл қазір декларативті норма қабылдау салмақты шешім емес. Ал мұндай норманы қабылдау декларативті сипатқа ие. Бұл Парламент жұмысындағы шалалық болар еді. Тақырып өзекті болып қала береді. Тек консорциумның барлық құқықтары, оның ішінде мемлекеттік тапсырысқа қатысу мүмкіндігі ескерілетін құқықтық алаң құруға не керек екенін кешенді түрде қарастыруымыз керек. Осыдан соң ғана бұл мәселеге қайта оралуға болады. Қорғаныс саласының мемлекеттік тапсырысына консорциумға кіретін кез келген кәсіпорын қатыса алады. Бірақ заңды тұлғалардың ресми емес бірлестігінің консорциалды қатысымы кодекс, заң және заңнамалық актілер тұрғысынан қарастыруды талап етеді, – деді ол.
Дискриминация емес пе?
«Атамекен» ҰКП Өңдеу өнеркәсібі департаменті басшысының орынбасары Нұржан Қуанышұлы депутат айтқан «қарастырылуы керек құқықтық алаңды» «айқын кедергі» емес, жаңа заң қабылданар кезде қолданылатын «қалыпты процесс» деп есептейді.
– Заң бар, заңға қосымша актілер бар. Заң қабылданады, кейіннен осы заңға қатысты бұйрықтар, Үкімет қаулылары сияқты құжаттарды өзгерту бойынша жұмыстар жүргізіледі. Мұндай өзгертулер мен толықтырулар енгізу – қалыпты процесс. Сондықтан консорциумдарды заңға енгізуге ешқандай кедергі жоқ. Қазір Сенатқа өткізілген заңның мағынасы «бір адам (заңды тұлға) жұмыс істеуіне рұқсат, көп адамның (заңды тұлғалар бірлестігі) қызмет етуіне болмайды» дегенге ұқсайды (Заң жобасына сәйкес, мемлекеттік тапсырысты орындауға заңды тұлғалар бірлестігі араласа алмағанымен, заңды тұлғалар қатыса алады – ред.). Яғни, заңды тұлғалар бірлестігін шектейтін «дискриминациялық әрекет» көрініс тауып отыр. Консорциумды мемлекеттік тапсырыстан шеттетудің қажеттігі туралы нақты дәйектеме естіген жоқпыз. Үкімет қорытындысын алып, депутаттардың қолдауына ие болған өзгерістің неге бір сәтте заңнан түсіп қалғанын түсінбеймін. Қазір «Атамекен» ҰКП Сенат деңгейінде заңға аталған өзгерісті енгізу үшін күш салып жатыр, – дейді ол.
Әділбек Бектібаев барлық салада сәтті жұмыс істейтін консорциумның жеңіл өнеркәсіпке келгенде неге құқығы шектелетінін түсінбейді.
– Заң жобасын талқылау кезінде министрлік үнемі жауапкершілік тұрғысында сөз қозғады. «Консорциумға мүше кәсіпкерлік өкілдерін қалай қадағалаймыз?», «Олардың бірлестікке мүшелікке қабылдануы немесе одан бас тартуы қалай жүреді?» деген қауіптерімен бөлісті. Азаматтық кодексте «заңды тұлғалар бірлестікке біріге алады» деп көрсетілген. Мысалы, үлкен келісімшарт тапсырысын бір кәсіпкер орындай алмайды. Мұндай кезде олар өзара бірігіп, бір тапсырысты жүзеге асыруға атсалысады. Мұндай принцип қорғаныс саласынан басқа жердің барлығында бар. Келісімшарт консорциуммен біржақты немесе оған мүше барлық кәсіпорынмен көпжақты етіп жасалуы мүмкін. Мұндай тәжірибе бүкіл әлемде қолданылады. Біздің елімізде де жерасты қойнауын пайдалану, квазимемлекеттік секторда консорциумдар қызметі қарастырылған. Жауапкершілік те жазылған. Мысалы, бізде фурнитура шығаратын, шикізат өндіретін, дайын өнім тігетін компаниялар бар. Солардың бірінің себебінен тапсырыс уақытында орындалмаса, консорциум өтемақыны өз мойнына алып, уақыт өте келе сол қаржыны өзіне мүше кәсіпорыннан өндіріп алуына болады. Яғни, мұның бәрі – келісімшарт негізінде белгілеп, шешелетін мәселелер. Жай ЖШС мен консорциумның құқықтық мәртебесі бірдей. Яғни, заңды тұлғаларға қандай талаптар қойылса, консорциумдарға дәл сондай талаптар қойылады.
6 мың адам жұмыссыз қалуы мүмкін
Әділбек Бектібаев қорғаныс тапсырысынан айырылған консорциумды қандай салдарлар күтіп тұрғанын әңгімелеп, кәсіпкерлердің қаупімен бөлісті.
– Консорциум ақшаны үнемдеу, реинвестиция жасау, модернизациялау бойынша міндеттемелерді мойнына алады. Шағын компанияларға тапсырыс пайдасын инвестицияға жұмсаған тиімді емес. Бізде отандық шикізат импорттық баламасына қарағанда қымбатырақ тұрады. Бірақ консорциум мүшелері керек заттарын өздерімен бір бірлестікке кіретін шикізат өндірушілерден сатып алуға міндетті. Тапсырыс жекелеген компанияларға берілетін болса, олар шығынды қысқарту үшін шетелден арзан шикізат алуға тырысады. Бүгін консорциум құрамындағы бір компания басшысымен сөйлестім. Олар тапсырыс болмаса, 300 адамды ақысыз еңбек демалысына жіберетінін айтты. Бір адамның жұмыссыз қалуы – кәдімгідей мәселе. Мұнда 56 компания мен 6 мың қызметкердің тағдыры тұр.
«Атамекен» ҰКП өкілі Нұржан Қуанышұлы консорциумдар қызметіне оң баға беріп, тендерде 1-2 компания жеңгеннен, 56 компания жеңгені әлдеқайда тиімдірек деп санайды.
– Бұрын тендерді 1-2 компания жеңетін. Қазір консорциумның жеңісі арқылы бірден 50-ге тарта компания тапсырыс алады. Яғни, жеңіл өнеркәсіпте консорциуммен келісімшарт бұзылған соң, әрине, жұмыс істеп тұрған кәсіпорындар саны қысқарады. Импортты алмастыратын отандық өндірісті дамытуда консорциум жақсы әрі жаңа бастама болды. Консорциум мен қорғаныс саласындағы тапсырыс жұмысы тоқтаған кәсіпорындардың іске қосылуын қамтамасыз етті. Енді олар тек мемлекеттік тапсырысқа емес, ішкі, сыртқы нарыққа қатар жұмыс істейді. Ұлттық палата консорциумды басқа салаларда да құруға кеңес береді. Кәсіпкерлік осы жолмен бірігуі керек. Мысалы, 40 тігін компаниясы болсын. Олар мемлекетпен жеке-жеке келісімге отырсын. Олар да талап етілген киімді тігеді. Бірақ оларды тек отандық шикізатты сатып алуға мәжбүрлей алмайсыз. Әр кәсіпкерлік субъектісі өзі пайда табуға, арзан материалдарды Қытай мен Ресейден іздеуге тырысады. Соңында шикізат өндірушілер тапсырыссыз қалып, жұмысын тоқтата бастайды, – дейді.
Динара ТІЛЕУБЕК
Дереккөз: Айқын