Қазақстан Елбасы арқылы әлемге танылды
Сайын БОРБАСОВ,
саяси ғылымдар докторы, профессор:
– 1991 жылы тәуелсіз мемлекетке айналған Қазақстан әлемнің барлық мемлекеттерімен тең, әділ, ынтымақ пен бейбітшілікті жақтайтын қарым-қатынас орнатуды мақсат тұтты. Сыртқы саясаттың өзекті міндеті – елде түбегейлі әлеуметтік-экономикалық және саяси реформалар жасау, оның территориялық біртұтастығын сақтау, мемлекеттік шекараның мызғымастығын қамтамасыз ету, халықаралық қатынастар мен процестерге белсене араласу және жалпыжаһандық мәселелерді шешуге атсалысу. Еліміз алға қойған осы мақсаттарына қаншалықты қол жеткізе алды?
– Тәуелсіз мемлекет ретінде Қазақстан Республикасы өзінің сыртқы саясатында көпвекторлық принципін таңдады. 1991 жылы 2 желтоқсандағы Президенттік сайлау қорытындыларына байланысты баспасөз мәслихатында Президент Н.Назарбаев: «Қазақстан Еуропа мен Азияны жалғастыратын көпір болуы керек. Әлемнің барлық мемлекетімен экономикалық және саяси байланыстарды қамтамасыз ететін көпвекторлық сыртқы саясатты таңдайды», – деді. Елбасы «Қазақстанның Егемен мемлекет ретінде қалыптасуы мен дамуының стратегиясы» атты 1992 жылғы еңбегінде «Қазақстан жаңа халықаралық ортаға тап болды. Оның сыртқы саясатының бағыты ұлттық-мемлекеттік мүдделерге сәйкес өзіндік логикамен дами бастады. Сонымен қатар Қазақстанның сыртқы саясаты жалпыадамзаттық қуатқа ие. Ол халықтардың әлемдік қауымдастықтан өз орнын таба білгенін жақтайды» деген болатын.
Тәуелсіздік алысымен әлем халықтары Қазақстанның бейбіт саясатының куәсі болды. 1992 жылдың 5 наурызында Қазақстан БҰҰ-на мүшелікке қабылданды. Сол жылы ЕҚЫҰ-ға мүшелікке өтті. Қазақстан жаһандық бейбітшілік пен ынтымақ құндылықтарын жақтайтын дамыған әлемдік қатынастар жүйесіне енді.
Қазақстан сыртқы саясатында әлемдік тартылыс күштерінің орналасуын есептеуге ұмтылды. Қазіргі жаһандық қатынастардағы көпполярлықты басшылыққа алды.
1991 жылы Кеңес Одағы ыдырағаннан кейінгі Pax Americana кезеңінің аяқталып, Қытай, Жапония, Ресей, Үндістан, Еуроодақтың күшейе түсуін Қазақстан өзінің сыртқы саясатының басымдықтарын айқындауда нақты есепке алды. Қазақстан геосаяси аренада шынайы ойыншыға айналуды мақсат тұтты және осы дәрежеге ол біртіндеп көтеріле бастады. Ел түрлі алпауыт державалар арасында қарым-қатынастар жүргізіп, өз мақсат-міндеттерін шешуде біршама табыстарға қол жеткізді.
Мемлекет шетелдермен екіжақты қатынастар орнатуда белсенді шаралар жүргізді. Соның арқасында 1993 жылы Қазақстан Республикасын егемен ел ретінде 111 мемлекет танып, олардың 92-сімен дипломатиялық қатынас орнатылды. 2010 жылы
Қазақстанмен 120-дан астам мемлекет дипломатиялық қатынас жасады. Екіжақты және көпжақты сыртқы қатынастар
2009 жылы Президент Жарлығымен бекітілген «Қазақстан Республикасының сыртқы саясат концепциясы» негізінде жүзеге асырылды. Бұл Концепцияда қазіргі халықаралық қатынастардың негізгі даму бағыттары анықталып, дипломатиялық қызметтің міндеттері көрсетілді. Қазақстанның сыртқы саясатының негізгі мақсаты – елдің ұлттық мүддесін қорғау екендігі ескертілді.
– Қазақстан осы жылдың 1-31 қаңтары аралығында ел тарихында тұңғыш рет БҰҰ Қауіпсіздік кеңесі төрағасы өкілеттігін атқарды. Қазақстан – БҰҰҚауіпсіздік кеңесіне сайланған Орталық Азиядағы бірінші мемлекет. Бұл еліміз бен Елбасымыз беделінің әлем алдында жоғары екендігінің тағы бір дәлелі емес пе?
– Дұрыс айтасыз, бұл сан жылдар бойы еткен еңбектің, төккен тердің арқасы. Қазақстанның әлемдік қауымдастықтағы беделі оның ядролық қарусыз ел ретіндегі статусына байланысты өсе түсті. Әлемде қуаты жағынан 4-орын алатын ядролық қаруларды Қазақстан АҚШ пен Ресейдің көмегімен 1995 жылдың 26 мамырында толық демонтаждап бітті. Қазақстан стратегиялық шабуыл қаруларын қысқарту туралы келісімшартқа, Ядролық қаруларды таратпау туралы келісімшартқа, Ядролық сынақтарға тыйым салу туралы жалпыға бірдей келісімшартқа қол қойды. Қазақстан осындай қызметтері, нақты шаралары арқылы әлем мемлекеттерін ядролық соғыс қаупін жоюға шақырды.
Қазақстанның әлем мемлекеттері арасында бірінші болып қуатты Семей ядролық полигонын жабуы, ядролық қарудан өз еркімен бас тартуы оның ұстанымының айқын екенін көрсетті. Ол – ядролық қарусыз әлем құру. Қазақстанның осындай саясатының үлгісін Ұлыбританияның Стэнфорд университетінің «Ядролық қатерді қысқарту жөніндегі бастама қоры» аса жоғары бағалады. 2011 жылы Лондонда болған Гувер институтының «Тежеу: өткені және келешегі» атты халықаралық конференциясында ядролық қаруы мен қондырғылары бар 13 дамыған мемлекеттің ірі мамандары «әлемнің бейбітшілік туралы сөз айтатын барлық қайраткерлеріне Қазақстанның нақты бейбітшілікті қорғау тәжірибесіне үңілуі керек» деп ескертті. Қазақстан күшке емес, қажеттілікке негізделген жаһандық ұсыныстар жасауда. Соның нәтижесінде Семей полигонының 1989 жылы 29 тамызда жабылуы күнін БҰҰ әр жыл сайын аталып өтетін Халықаралық ядролық сынақтарға қарсы күрес күні деп жариялады. Қазақстан атом қуатын тек қана бейбіт мақсаттарға, қуат көзі ретінде пайдалану туралы ұсыныстар айтты. Соның
бірі – ядролық отынның халықаралық банкін жасау. Ондағы мақсат төмен байытылған уранның кепілді қорын жасау арқылы атом электр стансаларын салатын мемлекеттерге атом реакторлары қондырғыларын құруға көмектесу.
Ғасырлар тоғысқан кезеңде адамзатқа түрлі қауіп-қатерлер күшейе түсті. Оның ең қауіптілерінің бірі ядролық қарудың тарауы және қолданылуы болды. Осыған орай тәуелсіздік жылдары Қазақстан ядролық қарусыздану мәселесін үнемі көтеріп келді. Бейбіт атомды игеруді әлемнің 44 мемлекеті жүргізуде. 15 мемлекет атом электр стансаларын салуда. Қазақстан бейбіт мақсаттағы атомдық технологияларды лаңкестік топтар өздерінің терроршылдық мақсатына пайдаланып кетпеуіне назар салуды ұсынды.
Қазақстан әлем елдерінің көшбасшысы болып табылатын «үлкен сегіздіктің» жаппай қырып-жоятын қаруға қарсы жаһандық әріптестікке қосылды. 2005 жылы ядролық материалдарды физикалық қорғау туралы конвенцияның түзетулерін ратификациялады. Президент Н.Назарбаевтың Қазақстанның ядролық қарудан өз еркімен бас тарту туралы ұсынысы әлем мемлекеттері басшыларының қолдауына ие болды.
Қазақстан өзінің көпвекторлы сыртқы саясатын тұрақты жүргізуі арқасында әлем мемлекеттерінің арасында нақты беделге ие болды. Елдің геосаяси тұрғыдағы маңыздылығы, экономикалық және сауда қатынастары тұрғысындағы тартымдылығы, шикізат ресурстары тұрғысынан пайдасы оның әлемдік сауда-экономикалық қауымдастығына жылдам енуіне негіз болды. Қазақстанның бейбітсүйгіш сыртқы саясаты әлемдегі ынтымақ, теңдік, өзара сенім атмосферасын нығайтуға үлес қоса бастады.
– Қазақстанның сыртқы саясат доктринасында оның Ресей және Қытаймен шекаралас болуы ерекше ескерілді. Ресей Федерациясымен Қазақстанның құрлықтағы шекарасының ұзындығы 7,2 мың шақырымдай болса, ҚХР-мен 1,7 мың шақырымдай. Сондықтан Қазақстан әлемдік басым державалар саналатын Ресей, Қытай мемлекеттерімен бейбіт, тең және ынтымақтастық қатынастарды орнатуға ерекше мүдделі. Осы мәселеге тереңірек тоқтала кетсеңіз.
– Ресей Қазақстанның тәуелсіздігін 1991 жылдың 17 желтоқсанында таныды. Ал Қазақстан Ресейдің және одақтас республикалар тәуелсіздігін 1991 жылы 20 желтоқсанда танитындығын жариялады. 1992 жылы 20 қазанда Ресей Федерациясы мен Қазақстан Республикасы арасында «Достық, ынтымақтастық және өзара көмек туралы шартқа» қол қойылды. Екі ел бірін-бірі сыйлайтынын, егемендігін және мемлекеттік шекаралардың мызғымастығын танитынын жария етті. Осы келісімшарт негізінде екі елдің достық қатынастары басталды. Қазақстан Ресейдің ең сенімді одақтасына айналды. Қазақстанда антиресейлік пікірлер айтылмады. Осы лайықты қатынастар 1998 жылы 6 шілдеде Қазақстан мен Ресей арасындағы «Мәңгі достық пен ынтымақтастық туралы декларацияға» қол қойылуына әкелді. 2000 жылдың басында екі ел өзара шекарасын толық демаркация жасау жұмыстарын аяқтады.
Қазақстан Еуразиялық кеңістіктегі Ресейдің геосаяси және геоэкономикалық маңызын жоғары бағалайды. Сондықтан ҚР сыртқы саясатында ресейлік вектор басым бағыттарының бірі. Ресей де өзінің сыртқы концепциясында Қазақстанды өте жақын стратегиялық одақтас ретінде бағалайды.
Қазақстан мен Ресейдің Кеңес Одағы күйрегеннен кейінгі қарым-қатынастары өзінің дамуында бірнеше сатылардан өтті. Ең алдымен, тең мемлекеттер ретінде екіжақты қатынастардың жаңа құқықтық негіздері жасалынды. Соның негізінде мемлекетаралық қатынастардың экономикалық және саяси ынтымақтасудағы моделі қарастырылды. Стратегиялық ынтымақтастықты жасайтын сауда-экономикалық, ғылыми-техникалық және мәдени-гуманитарлық салаларда интеграцияны кеңейту және тереңдету көзделді.
1991-2000 жылдар аралығында Қазақстаннан 1,2 миллиондай орыс Ресейге, шетелдерге қоныс аударды. Орыстардың ел халқындағы үлес салмағы 1991 жылғы 41 пайыздан 24 пайызға, яғни 6,1 миллионнан 3,9 миллионға кеміді. Екі жақ бұл құбылысты Кеңес Одағы ыдырағаннан кейінгі табиғи эммиграциялық құбылыс деп бағалады. Азаматтардың өз Отанын таңдауына ешқандай қысым көрсетілген жоқ. Ел халқы өз азаматтығын өркениетті демократиялық принциптер негізінде шеше алды.
1995-2001 жылдар аралығында Ресей мен Қазақстан Батыс мемлекеттеріне қарағанда өзара қарым-қатынастарды жақсартудың, Еуразиялық кеңістікте жаңа тұрпатты экономикалық, сауда және ақпараттық интеграциялану кеңістігін жасаудың қажеттігін сезінді. Осы жылдарда екі ел арасында әскери-техникалық саладан бастап, сауда-экономикалық, гуманитарлық салаларға дейін қамтыған түрлі келісімшарттарға қол қойылды. Ресей мен Қазақстан басшылары әр жылда 10-15 реттен түрлі дәрежедегі кездесулер мен келісімдер өткізіп отырды.
Ресей ТМД елдерін жақын шет елдер ретінде бағалап, олармен екіжақты байланыстыратын қатынастарды жақсарта бастады. Әсіресе, түрлі аймақтық мемлекетаралық бірлестіктер мен одақтар құруға иек артылды. Осы саясат шеңберінде Орталық Азия Ресейдің сыртқы саясатының басым бағыттарының бірі ретінде таңдалды. Ортақ шекарасы ең ұзақ көршісі ретінде Қазақстанға Ресей ерекше көңіл бөлді. Әрине, Кремль Ресейдің Кеңес Одағы кезіндегі ықпалы мен қуатын қалпына келтіруді көздейтіні құпия емес. Алайда Ресейдің бұл мақсаты Орталық Азияда Қазақстан беделінің өсуіне және ЕурАзЭҚ, ҰҚО, ШЫҰ шеңберінде екіжақты және көпжақты қарым-қатынастарды дамытуына кедергі болған жоқ.
Сонымен қатар Ресейдің Орталық Азияға қатысты саясатын белгілеуде екі мүдделі топ әсер етті. Біріншісі, Ресейдің бұрынғы ықпалын өзгертпей сақтау, Орталық Азия мемлекеттерін Ресей құзырына ұсыну болса, екінші топ, мұндағы мемлекеттер өздерінің мәселелерін өз мүдделеріне сәйкес шешкені дұрыс деп есептеді. Бұл позициялардың нақты көрінісі Ауғанстандағы оқиғаларға қатысты байқалды. АҚШ-тың Ауғанстанға әскер кіргізуіне байланысты Қырғызстан мен Өзбекстанда өз әскери базаларын, қоймаларын салуы мәселесі көтерілді. Қырғызстан Манас әуежайының қасынан АҚШ әскери базасын тұрғызуға рұқсат берсе, Қазақстан өзінің әуе кеңістігі арқылы АҚШ-тың жүк тасымалдау авиациясының ұшуына келісім берді. Жаңа геосаяси ахуалға қатысты, Ресей осы келісімдерге көнуге мәжбүр болды. Оның қуатымен әлі де әлем мемлекеттері есептеседі.
Ресей Федерациясының Қазақстанмен 7200 шақырым ортақ шекарасымен қоса 5 әскери-сынақ полигоны бар. Олар: 929-мемлекеттік жазғы сынақ орталығы Батыс Қазақстанда; «Эмба» полигоны Ақтөбе облысында; «Сарышаған» сынақ полигоны Жамбыл, Қарағанды облыстарында; 4-мемлекеттік сынақ полигоны Батыс Қазақстанда және ең ірісі «Байқоңыр» ғарыш айлағы Қызылорда облысында орналасқан. Бұл ғарыш айлағы Ресейдің ғарыштық бағдарламаларын жүзеге асыратын негізгі кешен ретінде белгілі.
Ресей жағы Қазақстанға «Байқоңыр» кешені арқылы ғарыштық бағдарламаларын жасауға және іске асыруға көмек көрсетуде. Қазақтың тұңғыш ғарышкерлері Тоқтар Әубәкіров пен Талғат Мұсабаев Ресей топтарымен бірге «Байқоңырдан» ғарышқа сапар шеккені белгілі. Қазақстанның әскери сапар ғана емес, сыртқы саудадағы негізгі әріптесі – Ресей.
– Қазақстан геосаяси орналасуы жағынан екі алып мемлекеттің ортасында екенін білеміз. Енді шығыстағы көрші елмен қарым-қатынасымызға да тоқтала кетсек.
– Қазақстанның сыртқы саясатында ерекше геосаяси маңызы бар мемлекеттің бірі – Қытай Халық Республикасы. Бұл елмен арадағы ортақ шекараның ұзындығы – 1700 шақырым. Екі ел тарихи көршілер. Екі ел де демократиялық модернизация мен нарық экономикасын жасап, дамуға құлшына кірісті. Сондықтан екі ел үшін де бейбітшілік, өзара татулық пен экономикалық сауда әріптестігін дамыту пайдалы. Қытай өзінің батыс өңірі Шыңжаң ұйғыр автономиялық ауданына Қазақстандағы саяси тұрақтылықтың дұрыс ықпал етуін қалайды. Шығыс Түркістан өңірін қамтитын Ұйғырстан мемлекетін құруды жоспарлайтын ұйғыр сепаратистерінің мақсатына Қазақстан да түбегейлі қарсы.
Кеңес Одағы ыдырағаннан кейін Қытай бірден-бір қуатты социалистік мемлекет болып қалды. Қытайдың мақсаты – әлемдік саясаттың негізгі бағыттарын түгел дерлік қамтыған АҚШ басымдылығын азайту. Сондықтан ҚХР Орталық Азия мемлекеттерімен жан-жақты қарым-қатынастарды нығайта отыра, бұл аймақтағы АҚШ ықпалының аз болуына мүдделі. Осы мақсатта Қазақстан тәуелсіздігін тез арада таныған мемлекеттер қатарында Қытай әлемдік озық үлгілерді өзіне тез қабылдау арқылы елдегі демографиялық өсімнен туындайтын азық-түлік, тұтыныс пен тұрғын үй мәселелерін шешуге ұмтылып жатыр. ҚХР Ресей Федерациясымен тығыз ынтымақтастыққа баруы онымен бірігіп АҚШ-тың әлемдік гегомондығына тосқауыл қою ниетіне де байланысты. Ал Қазақстанмен Қытай «Шыңжаң мәселесіне» қатысты ынтымақтасуды көздеді. Сонымен қатар Қытай Қазақстанды Батыс Еуропаға тікелей ашылатын транзит ретінде де қажетсінді. Ал Қазақстанға ұлы көршімен татулық және оның 1,5 миллиардтық нарық қуаты қажет болды.
Қытайды, сөз жоқ, Қазақстанның энергетикалық қорлары қызықтырады. Ол Каспий теңізіндегі мұнай қорларын игеруге мүдделі. Осы мүдделіліктің арқасында заманауи алып құрылыстар Атасу – Алашанкой мұнай құбыры, ұзындығы 8,4 мың шақырым Батыс Еуропа – Батыс Қытай автомагистралі өмірге келді. Бұл автомагистральдің 2,3 мың шақырымға жуығы Қазақстанның 5 облысын басып өтеді. 2010 жылы Қытайдың мұнай компанияларының Қазақстанның Батыс өңіріндегі мұнайды өндірудегі салмағы – 23 пайыз. Қытай компанияларының Қазақстан мұнайының 3-тен 1-ге жуығын иеленуі екі ел арасындағы экономикалық-сауда байланыстарын одан сайын нығайта түсті. Қытайдың мұнайға зәрулігі өскен сайын оның Қазақстанға қызығушылығы да арта түсті.
Екі ел арасындағы байланыстардың белсенділігін 20 жыл ішінде Қазақстан Президенті Н.Назарбаевтың Қытайға 11 рет, ал Қытай басшылары Цзян-Цзэминь мен Ху Цзиньтаоның Қазақстанға 7 рет ресми сапарымен келгендігі дәлелдейді. Қытай Орталық Азия аумағындағы өз ықпалын арттыруды күш көрсету немесе әскери қуатпен қорқыту саясаты арқылы емес, өркениетті елдерге тән инвестициялар құю, сауда көлемін арттыру, ақпарат пен технология алмасу, экономикалық ынтымақтасудың жаңа жолдарын игеру саясаты арқылы іске асырамыз деп жариялады. Қытай Қазақстанның шекаралық біртұтастығы мен мемлекеттілігіне қол сұқпаймыз деп жариялады. Қазіргі Қытай «ХХІ ғасырдың геосаяси өзгерістеріне тән бағыт-бағдар ұстанатын мемлекетпіз, бізге агрессия, экспанция құбылыстары жат» деген ұранмен әрекет етуде. Ғасырлар бойы ұстанып келе жатқан көрші кішкентай мемлекеттерді жұту саясатынан бас тартқандай сыңай танытып отыр. Қытай «айдаһары» жалынымен ешкімді шарпымайтын бейбіт айдаһарға айналғандай. Оның айғағы – қытай басшылығының Қазақстанға көршілес аймақта орналасқан Лобнор ядролық сынақ полигонын жабуы. Қытай Қазақстанға бірнеше мәрте ұзақ мерзімдік несие берді. 2009 жылы Қазақстан Қытайдан 10 млрд доллар көлемінде қарыз алғаны белгілі. Қытай – Қазақстан шекарасында алаңдаушылық туғызатын шиеленісті оқиғалар болған жоқ.
Қытай мұнай, уран өнімдеріне ерекше ден қойып отыр. Қазақстан оған стратегиялық шикізат сатуға мәжбүр. Ал Қытай негізінен өндіріс тауарлары мен тұтыну заттарын өткізуде. Қазақстанның тұтыну нарығын Қытай өнімдері басып алған. Германия мен АҚШ-тан кейінгі инвестиция көлемі жағынан үшінші орында Қытай тұр. Қазақстанның Қытаймен жақсы экономикалық байланысы оның транзиттік қуатын күшейте түсті. Түркіменстан, Өзбекстан газы Қытайға қазақ құбырлары арқылы жеткізіледі. Қытай тауарлары Ресей, Украина мен Белоруссияға Қазақстанның транзиттік дәлізі арқылы өтуде. Транзиттік тасымал пайдасы «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» тас жолының іске қосылуымен тіптен арта түсті.
Қытай Қазақстанды стратегиялық әріптес ретінде бағалайды. Екі елдің қауіпсіздігі мәселелері ШЫҰ, АСӨЫК (Азиядағы сенім және өзара ынтымақтастық кеңесі), БҰҰ шеңберінде үнемі талқыланып келеді. Екі ел арасындағы тауар айналымын 2020 жылы
40 млрд долларға жеткізу жоспарланған. Тәуелсіз мемлекет ретінде өмір сүріп келе жатқан Қазақстан экономика мен саясатта Қытай экспанциясын немесе қысымын сезініп отырған жоқ. ШЫҰ қызметінің арқасында екі елдің аймақтық қауіпсіздігін нығайту мәселелеріндегі ынтымақтасуы күшейіп келеді. Қытай елінің басшысы Си Цзиньпин: «Екі ел арасындағы қатынастар үлгі боларлық деңгейде. Қазақстан – Қытай сыртқы саясатының маңызды басымдылықтарының бірі», – деп атап көрсетті.
– Биылғы ел назарын аударған айтулы оқиғаның бірі – Ақтау саммиті. Осы саммитті Каспий теңізі маңындағы елдер ынтымақтастығына жаңа жол ашты деп бағалады. Саммиттің тиімді тұстарын ортаға сала кетсеңіз?
– Расымен де, Каспий маңы мемлекеттер басшыларының Ақтау саммитінде қабылданған құжатына әлем назар аударып отыр. Біраз жылдар бойы талқыланып келген Каспий мәселесіне нүкте қойылды деуге болады. Ақтау саммиті Каспий теңізінің құқықтық мәртебесі туралы Конвенцияның бекітілуімен есте қалатын болды. Осындай көптен күткен құжаттың біздің елімізде қабылдануы мәртебемізді бұрынғыдан да асқақтата түскені рас. Бұл Конвенция жағадағы бес мемлекеттің Каспий теңізін, нақты айтар болсақ, оның суын, түбін, қойнауын, табиғи ресурстары мен үстіндегі әуе кеңістігін пайдалануға қатысты құқықтарымен және міндеттеріне байланысты мәселелер жиынтығын реттейді.
Мемлекет басшылары Каспий теңізінің құқықтық мәртебесі туралы Конвенцияда көрсетілген ережелерді орындау мақсатында Сыртқы істер министрліктеріне нақты міндеттер қоюға келісті. Министрліктерге Каспий теңізі мәселелеріне қатысты жоғары деңгейдегі топ құруға тапсырма берілді. Демек, енді қанша уақыттан бері айтылып келе жатқан мәселелер біртіндеп шешімін табады.
Осы саммит кезінде Каспий маңы елдерінің сауда-экономикалық ынтымақтастығы жөніндегі келісім мен көлік саласындағы ынтымақтастық жөніндегі келісімді ерекше атап өткім келеді.
Еліміз – әлемдік мұхит пен ашық теңізге шыға алмайтын құрлықішілік мемлекет. Енді жағадағы барлық мемлекет әлемдік мұхит пен ашық теңізге Каспий теңізінен, ал кері қайтқанда, бір-бірінің аумақтары арқылы еркін транзит жасау туралы келісімге қол жеткіздік. Тасымал мәселесі бұрынғыдан да арта түседі. Бұл ел экономикасына тың серпін берері сөзсіз. Осы құжаттың арқасында Каспий маңы елдерінің ресурстық-көліктік әлеуеті ашылады. Еліміз көмірсутектерді, транзиттік тауарларды және басқа да өнімдерді еуропалық және азиялық нарықтарға тасымалдауға кең жол ашпақ. Каспий өңірінен тауарларды тікелей Еуропаға шығару мүмкіндіктері қарастырылуда. Алдағы уақытта трансқұрлықтық тасымалдар арта түседі. Бұл өз кезегінде порттар жұмысын жандандырары анық.
Бұл Конвенцияның бекітілуі Каспий маңын мекен еткен барлық тұрғындар үшін де аса маңызды. Аталмыш бес мемлекетте 260 миллион адам өмір сүріп жатыр. Статистикаға сүйенсек, 15 миллион халық Каспий теңізі ресурстары есебінен тіршілік жасап, нәпақасын тауып отыр. Бұл аз сан емес. Мұның артында қаншама адамның тағдыры тұр.
«Каспий бестігінің» ортақ мәмілеге келуі күллі әлемнің назарын аударды. Халықаралық деңгейдегі сарапшылар да айтулы БАҚ арқылы өз пікірлерін білдіріп жатты. Осыдан-ақ Каспий теңізі мәртебесінің айқындалуына күллі әлем бейжай қарамайтындығын аңғаруға болады.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан Гүлнар ЖҰМАБАЙҚЫЗЫ