СЫРЛЫ СӨЗДІҢ СОҚПАҒЫ | «Айқын» газеті
Дәуреннің есімін алғаш рет белгілі журналист Талғат Батырханнан естідім. Аузы дуалы, сөзі уәлі, баяғының берекелі билерінің бүгінгі жұрнағы секілді әуелеткен әр әуезі мақал-мәтелге айналып жүре беретін бұл әлеуетті әріптесіміз талант атаулыны тай күнінен тани білетін-ді. Қолына қалам ұстаған жастардың біразы әлі күнге дейін оның төңірегіне көбірек үйірсектейтіні де рас. Сол Талғат сонау университетте оқып жүрген кезімізде бір тойға барып келді де: «Политехқа былтыр ғажайып бір жас жігіт түсіпті. Өзі қаршығадай ғана қағілез бала екен. Ән айтқанда дауысы алты қырдың астынан естіледі. Сөйлесіп те көрдім. Әнге де, әңгімеге де ағып тұр. Енді біраз уақыттан соң осы бозбаланы бүкіл қазақ жұрты білетін болады», – деп сәуегейлік танытқан. Айтқаны айдай келді. Көреген курстасымыздың аузынан атын алғаш естіген ұланымыз осы күнгі әйгілі әншіміз Бекболат Тілеухан еді.
Енді міне, тағы бір жасөспірімге жан-тәнімен сүйсініп отыр. Бұл бала да тегін бала емес сияқты. Мектепте оқып жүргенде-ақ қиыннан қиыстырып, өлең өріп, ақындар айтысына қатысыпты. Жетісудан шыққан атақты жыр жүйріктері оны алақанына салып аялапты. Мектепті бітіре сала аудандық «Қапал еңбеккері» газетінде қызмет істепті. Көп ұзамай қарым-қабілетімен даралана бастаған оны облыстық «Жерұйық» газеті аттай қалап алады. Кейін «Халық кеңесі» газетінің Талдықорған облысындағы меншікті тілшісі қызметіне бекітілді. Жылымық кезеңдегі «Жас Алаштың» сайыпқыран сарбазы болды. Сөйтіп, ол ару Алматының шығармашылық әлемін жаулауға келді.
Жас тұлпар салғаннан болмысы бөлек екенін көрсетті. Жоқшылық билеген сол жылдарда бірінші қыркүйек қарсаңында аймақтардағы барлық тілшінің мақалаларын газетке жарыса жолдайтын дәстүрлі дағдысы бар-ды. Солардың бәрі жаңа оқу жылына дайындық барысын баяндап, қанша мектептің пайдалануға беріліп, қанша оқушының сабаққа келгені жайында жаппай материал жариялап жатқан кезде, «Аяқта жыртық бәтеңке, мектепке қарай жүгірдім…» деген сын мақала елді елең еткізді. Қасым Аманжоловтың әйгілі өлеңінің сарынын еске салатын тосын тақырып қазақ журналистикасына қалыптан тыс ойлайтын, желдіртіп жаңаша жазатын тағы бір талантты өреннің ат қосқанын байқатты. Шынында, ол ақпарат әлемінде өзгеше өрнек салды. Бұған «Хабар» агенттігінде қатар қызмет істеп, бірнеше бағдарламаны бірге әзірлеген кезімізде айқын көз жеткіздік.
Айтыспен ауызданып, ақпаратпен аяқтанған ол кейін қазақтың көркем сөзіне де олжа салды. Жақында «Атамұра» баспасынан жарық көрген «Бөрісоқпақ» атты жинағына енген шығармалары – өмірдің сан түрлі құбылыстарын қара сөзбен кестелеген қаламгерлігінің жемісі. Әдепкіде тұсауын кескен айтыс өнері оның бойына сөз құдіретін дарытты. Күн сайын ақпарат ағыны тасқындап жатқан беймаза басылымдар әр сөзіне асқан жауапкершілікпен қарауды үйретті. Ол көркем әдебиетке осындай үлкен дайындықпен келді.
Бұл жинаққа енген әңгіменің бәрі автордың туған жеріне кіндігі байланғанын көрсетеді. Оның шығармаларының идеясы елмен етене қасиетті құндылықтардан өрбиді. Сондықтан осы дүниелерді Дәурен Қуаттың өзі талай рет жотасында жортқан Баянжүректің хикаялары немесе оның әріптестері жиі айтатындай, Баянжүрек балладалары десе де болар еді. Өйткені жинақтағы әңгімелердің қай-қайсысынан да Жоңғар Алатауының бауырындағы Баянжүрек тауының бедерлі бейнесі айқын көрініп тұрады. «Табалдырықтан биік тау жоқ» деген қанатты қағидаға сүйенсек, автордың Хан тәңірісі де, тіпті Гималайы да өзінің берекелі Баянжүрегі екенін көреміз. Сол Баянжүректің бөктерінен бастау алған әсерлі әңгімелер сені жасыл кілем жамылған жазиралы Жетісу жеріне жетелей жөнеледі.
Дәурен түрлі әдеби әдістерді қолданып, шығармасын оқылымды етіп түзуге тырысады. Оның кейіпкерлерінің мінез-құлықтары ешкімге ұқсамайды. Солардың адам баласының ойына келмейтін тосын әрекеттеріне сәт сайын куә боласың. Мәселен, «Күнікей-Кірекей» деген әфсана-әңгімесінде адаммен әуейі болған аюдың табиғатын танытады. Бұған дейін аюдың болмыс-бітімін көркем шығармаға арқау еткен қаламгерлер жоқ емес. Әсіресе, сонау Алтайда қаршадайынан қонжықпен алысып-жұлысып өскен кәнігі қаламгер Асқар Алтайдың аю туралы ой-толғамдары ерекше назар аудартады. Бірақ Дәуреннің кәдімгі аңшының әйелін ұрлап әкетіп, адамша аялаған Қара Дүлейінің болмысы бөлек. Бұл шығармада адамның аңдарға көзқарасы ғана емес, аңдардың адамға көзқарасы да баяндалады. Өзге шығармаларда дәстүрлі қалыппен аң-құс жиналып, адамды күстаналаса, Дәуреннің әңгімесінде жануарларға билігі жүретін Бапы Балқы деген жыландар көсемі аюды жауапқа тартып, әрекетінің жөнсіздігін айтып, адамның болмысын қадірлеуге үндейді. Автор осылайша дәстүрлі қаламгерлік қағидаларды бұзып-жарып, өзгеше ой түйеді.
Тағы бір назар аударарлық нәрсе – қаламгердің өзіндік философиясы. Оның тосын тұжырымдары түрлі ойға жетелейді. Өмірден көргенін үнемі көркем шындыққа айналдыруға тырысады. Соның бәрін жаңаша жеткізуге ұмтылады. Мысалы, «Адамның достығы да, қастығы да түсініксіз», «Сен – мен, мен – сен екенмін, топырақ» («Күнікей-Кірекей»), «Дала қазақ пен жылқыны қатар туған. Бірінің тұяғы сетінесе, бірінің тегі сұйылады» («Қасқа айғыр қайтып соғар ма?»), «Ертеңінде Т. қаласының тұрғындары тегіс қасқырға айналып кетті» («Бөрісоқпақ») деген секілді ширыққан шешімдер оның шығармашылық әлеуетінің жеткілікті екенін көрсетеді.
Тіпті оның айдаладағы жалғыздықтан әрі-сәрі күйге түскен тағы бір кейіпкері – Жамаудың («Әлқисса. Шахмаранның кітабы») «Таулар тәртіпті, тауларда тәртіп бар» деген өзіндік қарапайым пәлсапасы да елді елең еткізеді. Тосын ба? Тосын. Қалыпты ма? Жоқ! Осыдан соң тауларда тәртіп бар екеніне күмәнданып көріңіз…
Ал «Тас монша» деген әңгімесінде ауыл тұрғындарының сөрелерге жас айырмасына қарай орналасуы, олардың булану кезіндегі іс-қимылы аса шынайы суреттелген. Күллі ауыл жұртының тас моншада жуынып жүрген сәті көз алдыңа келеді. Кір шалдырған қоғамның кішкене бөлшегі аядай бөлменің ішіне жайғасқан. Соны көркем сөзбен өзгеше мәнермен кестелейді: «Қалың өрттің қара жалын тіліне айналған бу бір уақытта сені қара тастай қақтай бастайды. Шыдайсың. Шыдауың қажет қайткенде. Өйткені төбедегі шалдар бізді буға көміп, отқа орап шыңдап жатыр».
Жалпы, осы «Тас монша» – автордың әңгімелер топтамасындағы ерекше шығарманың бірі. Бұзылған монша, азған ауыл, кірлеген жұрт… Осының бәріне қарсы қойылған жалғыз иммунитет – Дәуреннің кейіпкері Ақжан деген әйел. Оның өзі, ауылдастарының айтуынша, есі ауысқан жынды. Бірақ осы ауылдағы тәні де, жаны да таза жалғыз адам – сол ғана. Себебі, ол түнімен тас моншадан шықпайды. Қаламгер тән тазалығын символ етіп алғанымен, жан тазалығын идея етіп ұстанады. Бүкіл ауылды кір-қоқыстан арылтатын тегеурінді тегершікті жанұшырып іздейді. Оның бұл жанайқайы өрт шалған жаңа моншадан шыққан қызыл жалынмен бірге әуелеп бара жатады. Бұл жерде автордың интуициясы айқын аңғарылып тұр. Қорытындысы қисынды. Өртеңге гүл өседі. Тып-типыл өрттен кейін әманда жаңа тіршілік басталады. Талайды толқытқан, талайды қорқытқан «Тас моншаның» түйіні де осы.
Дәурен қаламгердің барлық дерлік шығармасына ортақ белгілі бір заңдылықтарды байқадық. Соның бірі – қазақ қоғамындағы перзент мәселесі. Қолжазбаны оқи бастағаннан-ақ шырылдаған баланың үні құлағыңа келеді. Сол үн соңғы әңгімені аяқтап біткенше ой-санаңнан алыстамайды. Перзенттің өсу эволюциясы. Тал бесіктен жер бесікке дейінгі ғұмыры. Жаһанданған әлемдегі ұрпақ пен ата-ана проблемасы. Сол ұрпақтың бүкіл ғұмырындағы бітпейтін зары… Осының бәрі бір жүйеге бағынады. Бесікте жатқан шарана. Әкесінен айырылған ұл. Анасымен арғы дүниеде жаны табысқан сәби. Өмірден өткен ұлын күтумен күн кешкен кейуана. Безбүйрек ұл, қатыгез әке… Бүгінгі қоғамның шыңғырған шындығы Дәурен Қуаттың әңгімелерінде ауыздықпен алысып, жер тарпып тұр. Қаламгердің барлық шығармасында жалпы тұтастық құрайтын осындай заңдылықтың аңғарылуы оның қолтаңбасы қалыптасып қалғанын көрсетсе керек.
Автор сұлу сөзбен кестелі сурет сала біледі. Туған ауылдың түтінін жұтып өскен ол тіршілік иесінің, әсіресе, төрт түліктің іс-әрекетін, қимыл-қозғалысын керемет кейіптейді: «Көбесін көк тікендей буған кісенді қарш шайнап, үзіп тастап көсілген қасқа айғыр қара жердің жонын қасып келеді» («Қасқа айғыр қайтып соғар ма?»). Көк шөпті жастанып, көк аспанды жамылып, сан рет жайлаудың төрінде түнеген қаламгер табиғат пейзаждарын да көркем бейнелейді: «Қой қораның іргесінен өрген көне сүрлеу жиде талдардың түбіне оралып, түтіле созылып, көк барқыт жазықтың балағына барып сіңіпті. Тастан тасқа секіріп ақтарылған ақбалтыр тау бұлағының шолақ иірімі ақезуленіп асыға ағады» («Күңгірт кеп…»). Сонымен қатар бүтіннің орнына бөлшекті, бөлшектің орнына бүтінді қолданып, саналы түрде кішірейгенді ұлғайту, ұлғайғанды кішірейту сынды әдеби тәсілдер де жазушыға жат емес: «Қарасам, Әбірем ауласында, қара қалпағының астында отыр екен. Бар тұрпатын қара қалпақтың ішіне бүктеп тыққандай – өзі көрінбейді» («Қызыр әулие мен Мұса Ғалиассалам»).
Мына бір сөйлемдер де оның образды ойлауға, суретпен сөйлеуге бейім екенін айғақтайды: «Ақбоз ат бауырымен бұлт кешіп келеді. Аспан таулар ат тұяғының астында тас бұлттарға айналып, күтір-күтір етеді» («Бөрісоқпақ»). Сондай-ақ «Қабірші» деген әңгімесіндегі кейіпкердің Табыл Досымовтың жырындағыдай күңіреніп, «Біреу, тым құрыса біреу келсе екен», – деп күбірлейтіні де сенімді әрі әсерлі.
Дәурен адам психологиясын жетік меңгерген. Сондықтан былайғы жұртқа қалыпты болып саналатын көріністерді ол сәл өзгеше сөйлетеді: «Көлеңке көкесінен әлдеқайда зор. Көкесі сәтке қозғалса, ол да әрі бері көшіп, тыным таппайды. Байқатпастан бас салардай ту сыртынан жабысып алған». Сөйтіп, автор суреттеген кәдімгі көлеңке бір сәтке кейіпкерді жайына қалдырып, оның болмысынан сытылып шығып, өзі ғана қозғалысқа түсіп кеткендей әдемі әсерге бөлейді. Бұл да – қызық тәсіл.
Ол қоғамның қалыбына сыймайтын кейіпкерлерді танытуға бейім. Бәлкім, сол арқылы тосын тұжырымдар, оқшау ойлар айтқысы келген болар. Адамдар арасында аңшыдан, аңдар арасында аюдан мейірім тауып, екеуіне де әбден иіген Күнікей, сұлуға сұқтанып, жадынан жаңылған ауыл суретшісі Қареке, жеті түнде жападан-жалғыз барып, әлдеқашан жабылып қалған тас моншаға түсетін Ақжан, көшкен ауылдың жұртында бір өзі қоныстанып, ауық-ауық аруақпен тілдесетін Жамау, адам баласынан безініп, мияулаған мысыққа бауыр басқан Маруся, оқ пен оттың ортасынан аман келгенде мағыналы деген ғұмыры мәнсіз боп шыққан Барат – қоғамның өгей перзенттері. Бірі – аңғал, бірі – таза, енді бірі – әуейі, тағы бірі – қатыгез. Автор осылардың бойындағы ізгі қасиеттерін үлгі етеді, жат дағдыларын терістейді. Өз қағынан жеріген осындай ерекше кейіпкерлер Дәуреннің шығармашылық әлемін құрайды.
Бәлкім, Бейімбеттен, Тынымбайдан, Мархабаттан дарыған, әлде өз табиғатынан қанына сіңген жеңіл юмор, зілсіз әзіл Дәуреннің әңгімелерін әдіптеп тұрады. Кесірсіз кекесін, күлкілі келемеж, әдемі әжуа, мәнді мысқыл көркем шығарманы әрлеп-әсемдей түсетіні белгілі. Бұл тұрғыдан да автордың мойны басқа тұрғыластарынан озығырақ. Ол ауыл басшысы Әменнің сыртқы сықпытын, әдеп-әрекетін былайша кейіптейді: «Кеңсесіне бас сұғып, тізе бүккенімде Әмен мұрнын шұқып отырған. Сәлемімді мұрнын шұқып отырып алды. Әңгімемді мұрнын шұқып отырып тыңдады. Әңгімесін мұрнын шұқып отырып айтты. Бүгін, шамасы, ауыл бастығының мұрын тазалығын қолға алған күні болса керек».
Бұл шығармалардан автордың үнемі ізденетінін, сондықтан қалыптан тыс түрлі тәсілдерді көбірек қолданатынын анық аңғарасың. Қазақ әдебиетінің құндылықтарымен сусындап өскен ол, Батыстың дүниелерін де көбірек оқыған тәрізді. Жалпы әдебиеттің теориялық мәселелеріне жетік екендігі байқалады. Бір қарағанда оның қолтаңбасының қалыптасуына Бейімбет те, Сайын да, Оралхан да ықпал еткен секілді көрінеді. Алайда сол сан стильдің арасынан өз болмысын даралап, барар бағытын баяғыда айқындап алғанын да аңғармай қалмайсың.
Шығармашылық әлемінің даңғыл жолына түскен деп әзірге оған дағарадай қалпақты кигізбей-ақ қояйық. Бірақ ол – өз соқпағын анық тапқан қаламгер. Соқпақ болғанда қандай! Нағыз бөрі соқпақ! Сан сүрлеуден өтіп, соны соқпаққа түскенін бүгінде оқырманға жол тартқан «Бөрісоқпақ» дәлелдеп бермек. Осы жолы да бөріні бөлтірігінен таныған баяғы әбжіл әріптесіміздің көрегендігін тағы да мойындауға тура келіп отыр.
Сонымен, Дәурен Қуаттың «Бөрісоқпағы» биікке бастап барады. Оның бір әңгімесінің кейіпкері (бәлкім, өзі) құймақұлақ бала Дәрменге Cәден қарт «Қас қыранның баласы ұшса қонбас ұяға. Ұшпа, ұшсаң алысқа ұш!» деп бата беретін еді. Біздікі де – сол тілек! Дәурен-Дәрмен биікте самғасын! Жортқанда жолы болсын!
Бауыржан ОМАРҰЛЫ
Дереккөз: Айқын