Дәстүрлі қазақ қоғамындағы батырлардың рөлі туралы бірер сөз

0

ХҮІІІ ғасыр — XIX ғасырдың бірінші жартысындағы қазақ қоғамындағы үлкен қоғамдық-саяси ықпал. батырлардың әлеуметтік тобы болды — әскери жетекшілер. Түрік-моңғол сөздері «батыр», «бағатур», «баһадур» бастапқыда жауды қақтығысқа дейін шақырған ержүрек адамды білдіреді.

Бұл транскрипцияда ол әлі XIV ғасырда орыс тіліне енген: «жауынгер», «ержүрек». Осы терминнің ресейлік бақылау қағазымен бірге — «богатырь» — Мәскеу мемлекетінде ХҮ ғасырдың аяғы — ХҮІ-шы ғасырдың бірінші жартысында нақты батыр түрік тіліндегі «батыр» термині шетелдік ержүрек жауынгерлерді белгілеу үшін қолданыла бастады. Мұны орыс халқынан алғаш естіген «Московия туралы жазбалардың» авторы, неміс елшісі Сигизмунд Герберштейн (1486-1566) болды.

Шыңғысханның заманынан бері «баһадур» термині әскерилендірілген түркі-монғол ақсүйектерінің өкілдеріне бірнеше рет атақ ретінде берілген екен. Бұл тұрғыда Әбілқайыр хандығындағы көптеген баһадурлар (1428-1455 жж.) өз еңбектерінде Масуд бин Усман Кухистани (б.з.д. 1590 ж.), Камал ад-Дин (Шир) — Әли-Бинаи (1453-1512) және басқа шығыс авторларының еңбектерінде айтылған еді.

Ол көбінесе хан немесе сұлтанның жеке ерлігі үшін немесе сыртқы жаулармен күресте әскери операцияларды шебер басқару үшін алған құрметті атақ ретінде пайдаланылды. Бұл жағдайда «Баһадур» титулы кейбір асыл көшпенді билеушілердің толық атауына қосылды. Атап айтқанда, XVIII ғасырда бұл атақты қазақ хандары Тәуке, Қайып, Әбілқайыр, Абылай хандар және басқалар иеленген. Алайда батыр тек ержүрек адамның титулын ғана емес, сонымен бірге әскери функцияларды жүзеге асырумен айналысатын адамдардың есімін де атайды.

Қазақтар батырды кез-келген батыл және тәжірибелі жауынгер деп атады, ол «қара сүйектің» әлеуметтік тобынан да, тұқым қуалайтын ақсүйектерден де болған, ол әсіресе жорықтар мен шайқастарда танымал болған. Саяхатшы К.К.Мейендорфтың айтуы бойынша, қазақ қоғамында батырлар «ержүрек, әділетті және іскер адамдар, соғыс кезінде олар салт атты болған» деп жазды.

«Батыр» атағы ешқашан тұқым қуалайтын емес, оны тек қана жеке батырлығы арқылы алған. Бірақ сонымен бірге, бір немесе басқа батырдың ұлы мен немересі әскери салада өзін жақсы көрсеткен батырлар болған кезде жағдайлар жиі туындайтын. Бұған мысал ретінде ХІХ ғасырдың 30-жылдарының басында Кіші жүз қазақтарының ұлт-азаттық қозғалысын басқарған Тіленші Бөгенбай-ұлы мен немересі Жоламан Тіленші Кіші жүздің Жетіру ұрпағының ықпалды батырының ұрпақтары (1741 жылы қайтыс болды).

Батыр атағына Орта жүздің әйгілі батыры Жәнібектің (1751 жылы қайтыс болған) бірнеше ұрпағы, Кіші жүз Есет батыры және қазақ даласының көптеген басқа тұлғалары ие болды. Батырлардың беделі мен әлеуметтік маңызы ХҮІІІ ғасырдың бірінші жартысында күшейе түсті, бұл сыртқы қатердің күшеюі мен қазақтардың қоғамдық ұйымында әскери-сынақ құрылымдарының өсуімен байланысты болды.

Жоңғар агрессиясына тиімді қарсы тұруды ұйымдастыру қажеттілігі алдымен әскери, содан кейін саяси сахнада халық басшылары мен қолбасшыларының көрнекті тобының пайда болуына әкелді: Табын руынан Бөгенбай, Жетіру ұрпағынан Бөгенбай, Орта жүздің Арғын тайпасынан шыққан Бөгенбай, Қабанбай, Малайсары, Тайлақ, Жәнібек, Өтеген және басқа да қазақ қоғамының төменгі қабаттарынан шыққан адамдар.

Жоғарыда аталған батырлардың есімдері өзендердегі шайқастарда қазақтардың әскери бөлімдерінің ойрат әскерлерімен болған ең үлкен жеңістерімен байланысты. Бұланты (1727) және қазақ халқының тарихи жадына мәңгі енген әйгілі Аңырақай шайқасында (1729).

Қазақ жүздерінің этникалық шекараларындағы әскери шиеленістердің әлсіреуімен батырлардың әлеуметтік маңызы да төмендеді. Бұл әскери басшылардың қоғамдық танымалдығы мен саяси ықпалының белгілі бір өсуі ХІХ ғасырдың 20-40 жылдардағы ұлт-азаттық қозғалыстардың дамуымен байланысты болды: XIX ғ. Кіші және Орта жүздерде орыс отаршылдығына қарсы бағытталған еді.

Осы кезеңде қазақтар арасындағы ең үлкен беделді батыр Сұлтан Кенесары сияқты оның інісі Наурызбай батыр (1822-1848), Ағыбай, Бұқарбай, Иман, Жеке және басқалары сияқты батырлар алды.

Ұлы жүз аумағында Қоқан хандығының әскери агрессиясына қарсы күрес жылдары (ХІХ ғасырдың 20-50 жж.) әскери-сынақ құрылымдарының рөлінің едәуір артуы және соған байланысты батырлардың әлеуметтік тобының әлеуметтік маңыздылығының өсуі байқалды.

Дәл сол кезде қазақ қоғамында батыр атағын әскери басшылары Сарыбай Айдос-ұлы (1828-1890), Саурук Сталибек-ұлы (1798-1854), Сыпатай Әлібек-ұлы (1781-1868), Сураншы Ақымбек-ұлы (1815-1864), Сыпатай Саурық-ұлы (1837-1899), Байзақ-датха Мәмбет-ұлы (1789-1864) және басқалары алды.

Қазақ қоғамы тарихының әр түрлі кезеңдерінде батырлар тек батыл жауынгерлер, әскери жорықтардың жетекшілері мен көшбасшылары ғана емес, сонымен бірге көшпелі қоғамның ең таңдаулы әлеуметтік топтарының бірі болған. Сонымен, ХҮІІІ-ХІХ ғасырлардағы замандастар жазған үш жүздің 67 ру-тайпалық құрамында 25 құрылымдық бөлімшенің басында (37,3%) батырлар болған.

Сонымен қатар, қазақ хандықтарының көршілес мемлекеттермен қарым-қатынасында маңызды дипломатиялық миссияларды жүзеге асыруда негізінен қатысқан батырлар болды. Сонымен қатар хандарды би қожалығының мүшелерімен және рулардың ақсақалдарымен қайшылықтарын шиеленістіру кезінде қолдауды көздеді. Батырлардың мәртебелі жағдайы жеке қасиеттерімен қатар әскери сәттілікке, беделді отбасылық байланыстар мен байлыққа да байланысты болды, яғни. олардың шет елдердегі әскери жорықтары кезінде олжалаған олжаларының мөлшері, сондай-ақ негізінен қазақ жастарынан құралған екен.

Сондықтан, олардың қазақтар арасындағы байлығы мен саяси ықпалы жағынан кейбір батырлар (мысалы, Жәнібек, 1751 жылы қайтыс болған, Орта жүздің Арғын тайпасынан шыққан Шақшақ руынан) кейде билеуші ​​хандар мен сұлтандардан асып түсті.

Қазақ жүздерінің этникалық шекараларындағы әскери шиеленістердің әлсіреуімен батырлардың әлеуметтік маңызы да төмендеді. XIX ғасырдың екінші жартысында. Ресей империясының мемлекеттік-әкімшілік жүйесінің бүкіл Қазақстанға таралуына байланысты батырлар белгілі бір әлеуметтік топ ретінде өмір сүруді тоқтатты және олардың дәстүрлі әскери функциялары Ресей империясының отарлық институттарының тиісті институционалдық құрылымдарына берілді.

Керімсал Жұбатқанов, Қазақ-Орыс халықаралық университетінің доценті, тарих ғылымдарының кандидаты