Этникалық бірлестіктер туралы ақпарат | туралы қазақша
Адам қоғамдастығының дамуында белгілі бір заңдылық — адамдардың қауымдастыққа бірігуге ұмтылысы байқалады. Әр түрлі қауымдастықтар бар: топтық, аумақтық, кәсіби, этникалық, этноәлеуметтік. Екі соңғысының этнополитологияға тікелей қатынасы бар.
Жалпы мағынада ортақтылық-тұрақты әлеуметтік байланыстар мен қарым-қатынастармен біріктірілетін және оған қайталанбас өзіндік ерекшелік беретін бірқатар жалпы белгілерге ие адамдардың жиынтығы. Адамдар құрған қауымдастықтарға қарағанда, этникалық қауымдастықтар адамдардың ерік-жігері мен санасына қарамастан, қоғамдық өндіріс пен қоғамдық даму қажеттілігінің нәтижесінде тарихи түрде пайда болады. Мұндай қауымдастықтардың түрлері әртүрлі — алғашқы қауымдық адам табынынан қазіргі ұлтқа дейін. Олардың барлығы өндіргіш күштердің, қоғамдық өндірістің сипаты мен даму деңгейін, қоғамдағы байланыстар мен өзара қарым-қатынастар нысандарының ерекшеліктерін көрсетеді. Мұндай қауымдастық шеңберінде барлық өмірлік үдерістер жүзеге асырылуда, бұл өзін-өзі қамтамасыз ететін жабық қоғамдық жүйе. Бірлестіктердің басқа түрлерімен салыстырғанда мұндай қауымдастық кейде жаһандық ретінде анықталады.
Әрбір жаһандық (этникалық) қауымдастық — белгілі бір тарихи жағдайлардағы әлеуметтік қатынастардың өзара іс-қимылының өнімі. Оның мазмұны мен формалары өмір сүру жағдайларының өзгеруімен өзгереді. Өркениеттің өрлеуімен қауымдастық күрделі, ішкі құрылымды болып келеді. Әрбір жаңа этникалық қауымдастық алдыңғы шеңберге айналады, оған бірнеше ұқсас қауымдастықтар кіреді.
Этнологиядағы барлық этникалық қауымдастықтар этностық деп аталады, ал этнос қалыптастыру процесі этногенез деп аталады. Этностың мәнін түсінудің бірнеше тәсілдері бар. Біздің елімізде ұзақ жылдар бойы жалпы қабылданған Тұжырымдама болды, оған сәйкес этнос (халық) — ең алдымен әлеуметтік құбылыс және қоғам дамуының заңдарына бағынады. Этностарды басқа да үлкен әлеуметтік топтармен, мемлекет халқымен қатар тану олардың ерекшелігін анық түсінген кезде — оларға үлкен әлеуметтік топтарға тән бірқатар тұрақты (заңды) қасиеттер мен сипаттамаларды таратуға мүмкіндік береді. Оларға жатқызуға болады:
1) әлеуметтік-демографиялық өзін-өзі жетілдіру. Ол ірі әлеуметтік жүйелердің Тарихи эволюциясына әсер ететін биоәлеуметтік тетіктермен қамтамасыз етіледі;
2) топтық әлеуметтік мүдделерді қалыптастыру. Бұл мүдделер топтық ынтымақтастықты анықтайды («біз», «біздің», » өзіміз»);
3) ішкі әлеуметтік біртектілік: үлкен әлеуметтік топтар әртүрлі негіздер бойынша қатарларға (қабаттарға), әртүрлі субготоптарға (қауымдарға, отбасыларға, шеңберлерге, мафияларға және т.б.) және институттарға мүше болады. Мұндай топтардың тұтастығы, керісінше, мүдделі күштермен жиі қолдау көрсетілетін және қазіргі заманғы әлеуметтік мифотворчество арсеналына енгізілетін елесін білдіреді. Жоғарыда айтылғандардан үлкен әлеуметтік топ мүшелерінің жалпы мүдделері топішілік суббұландықтардың мүдделеріне сәйкес келмеуі (және айтарлықтай) мүмкін.;
4) мәдениетті өндіру мен тұтынуға қандай да бір нысанда қатысу. Бұл ретте өндірілетін және пайдаланылатын дақыл (материалдық және рухани, кәсіптік-өздігінен және индустриялық — кәсіптік) істе немесе тек топ мүшелерінің ұсыныстарында — осы топ маркерінің сипатын алады. «Біздің қалалық дәстүрлеріміз»,» жергілікті бояулар», әртүрлі мәдениеттер мен субкультуралар туралы түсінік туады.;
5) Үлкен әлеуметтік топқа жататын адамдарды, оның шынайылығын және оған қатыстылығын сезінуі. Ол топтың қалыптасуы мен тұрақтануына қарай, оның сол тина-ның басқа топтарымен өзара іс-қимылының ықпалымен жүреді. Бұл ретте адам санасы әрбір осы үлкен әлеуметтік топтың өмір сүру фактісін және оған тиесілілігін тіркеп қана қоймай, оның нығаюына, топтық құндылықтарды, символдарды, мәдени феномендерді, көзқарастарды, өмірге деген көзқарастарды және өзге де стереотиптерді қалыптастыруға ықпал етеді.;
6)басқару және өзін-өзі басқару. Үлкен әлеуметтік топтар өзін-өзі ұйымдастыру сәтінен тұрады, бұл оларда ақпарат беру, мақсаттарды әзірлеу және іске асыру тетіктерінің болуымен қамтамасыз етіледі; мысалы, әртүрлі әлеуметтік институттар арқылы жүзеге асырылады.
Үлкен әлеуметтік топтардың аталған сипаттамалары мен үрдістерін этностарға тарату құрылыстың заңдылықтарын, олардың қызмет етуі мен эволюциясын түсінуді жеңілдетеді. Шынында да, егер кез келген үлкен әлеуметтік топтарға өздерінің топтық мүдделерін қалыптастыруға тән болса, онда этностардың үлкен әлеуметтік топтардың бір түрі ретінде осы сапаға ие емес деп ойлауға негіз жоқ. Одан әрі, егер үлкен әлеуметтік топтарға ішкі стратификация тән болса, сол этностар туралы да айтуға болады. Бір жағынан, мәдени, экономикалық, әлеуметтік, саяси және басқа да мүдделер — ішкі этникалық стратификацияның күшті ықпалына ұшырайды, ал екінші жағынан, оны едәуір шамада анықтайды деп ойлаған жөн. Егер, бұдан басқа, үлкен әлеуметтік топтардың санасы мен сана-сезімінің өз көзі шынайы объектілер болса, онда этносқа кіретін адамдардың санасы мен сана-сезімдері кездейсоқ, еркін, жасанды немесе сырттан байланған жолмен емес, заң арқылы қалыптасады, яғни этностың дамуы, этникааралық өзара іс-қимыл және осы шындықты қабылдау мен ойлауда көрсету ықпалымен. Этностар немесе, әйтпесе, этникалық қауымдастықтар (тайпалар, әртүрлі типтегі халықтар, ұлттар) — этнология ғылымының (этнография, Халықтану) пәні болып табылатын құрылымның, қызмет ету мен эволюциясының түсінігі қалыптасқан күрделі өзін-өзі жаңғыртатын әлеуметтік жүйелер болып табылатын әлеуметтік білім.
Өзін-өзі тану кез-келген этностың маңызды белгісі бола отырып, өзін-өзі тануда (этнонимде) бекітіледі, бұл өзін басқалардан, сондай-ақ Тіл, халық өнері, әдет-ғұрыптар, әдет-ғұрыптар, мінез-құлық нормалары, ұрпақтан ұрпаққа беріліп, этникалық мәдениетті құрайтын басқа да элементтерді ажыратуға мүмкіндік береді. Барлық осы белгілер тиісті жағдайларда қалыптасады — табиғи, әлеуметтік-экономикалық, Мемлекеттік-құқықтық аумақтар ортақтығы негізінде. Мұндай түсінікте этноссты мәдениет пен психиканың салыстырмалы тұрақты ерекшеліктеріне, сондай-ақ өз бірлігінің санасына ие адамдардың жиынтығы ретінде сипаттауға болады.
#Этникалық #бірлестіктер #туралы #ақпарат
Рақмет ретінде жарнаманы баса кетіңіз