ЖАҢА ҒАСЫРДАҒЫ
Қазіргі заманның Қазақстан тарихында тағы бір тарихи маңызды кезеңі басталды. Елбасымыз Н.Назарбаевтың «Ұлы даланың жеті қыры» атты мақаласы Қазақстан халқының санасын жаңғыртудың негізгі бағыттарын айқындап берді және қоғамды рухани жаңғыртудың өзектілігін көрсетті. XXI ғасыр өзінің күрделі талаптарымен есік ашып отыр. Адамзат үшін компьютерлік сауаттылық, шет тілдерін білу, мәдени жаңғыру қажеттілікке айналды. Ал оған дейін біз қандай жолдан өттік?
Тәуелсіздік тарихына көз жіберсек, тарихи сананы қалыптастырудың арғы тамыры 1992 жылғы «Қазақстан тарихын оқыту тұжырымдамасы» мен 1995 жылғы «Қазақстан Республикасында тарихи сананы қалыптастыру тұжырымдамасынан» басталады, одан кейінгі жыл атаулары, мысалы тәуелсіздік жылнамасындағы 1997 жыл – «Жалпы ұлттық татулық пен саяси қуғын-сүргін құрбандарын еске алу жылы», 1998 жыл – «Халық бірлігі мен ұлттық тарих жылы», 1999 жыл – Н.Назарбаевтың «Тарих толқынында» кітабы шыққан жыл, 2000 жыл «Мәдениетті қолдау жылы» болып белгіленді. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында іске асқан осы жылдардың атауларының өзі еліміздің тарихи санасын қалыптастыруға үлкен септігін тигізді. Оған әртүрлі жанрда шыққан деректі фильмдер мен тарихи киноларды, сахналанған көрсетілімдер мен тарихи-танымдық теле-радио бағдарламаларын қосыңыз.
Өз нәтижесін берген осындай іс-шаралар, әрине, еліміздің тарихи-мәдени мұрасын жүйелеуге мүмкіндік жасаған «Мәдени мұра» мемлекеттік бағдарламасы мен «Халық тарих толқынында» салааралық тарихи зерттеулер бағдарламасы арқылы іске асты. Тіпті 2013 жылы шақырылған Қазақстан тарихшыларының бірінші ұлттық конгресінің де «білек сыбана іске кірісуі» жоғарыда аталған алғашқы тұжырымдамалар мен бағдаламалардың аясында жүргізілді десек қателеспейміз.
2016 жылдың желтоқсанында «Көне дәуірден тәуелсіздік кезеңіне дейінгі Қазақстан тарихы» және «Тәуелсіздік кезеңіндегі Қазақстан тарихы» атты екі бөлімнен тұратын базалық оқулықтың жобасы, оның үш тілдегі (қазақ, орыс, ағылшын) хрестоматиялары, электронды нұсқалары және мультимедиялық қосымшалары әзірленді. Оқулық жобасын дайындауға еліміздің жетекші ғалымдары мен кәсіби әдіскерлері тартылды: М.Әбусейтова, К.Байпақов, К.Хафизова, Қ.Әбуов, Б.Қаражанов, Е.Сыдықов, В.Зайберт, А.Құшқымбаев, А.Оразбаева, З.Сақтағанова, Ж.Сәбитов. 3 жыл ішінде аталған ғалымдардың күшімен оқулықтың баламалы типтік оқу бағдарламалары жасалды.
Бүгінгі күн тұрғысынан Қазақстан тарихын дәуірлеудің жаңа нұсқасы ұсынылады. Қазіргі кезде 2013 жылы басталған оқулық әзірлемесі жұмысының алғашқы сатысынан ғана өттік. Алдағы уақытта ҚР БҒМ-нің рұқсатымен кемінде бір жыл көлемінде ЖОО-дағы бірқатар мамандықтар бойынша апробациядан өтуі тиіс деген ойдамыз. Одан кейін де бірнеше сатыдан өту ләзім, содан кейін ғана баспадан шығаруға мүмкіндік аламыз. Бұл – жалпы оқулық әзірлемесінің өте күрделі жұмыс екенін, кәсіби мамандардың тынымсыз еңбегін, алтын уақытын және үлкен шыдамдылықты талап етеді деген сөз.
Сонымен қатар «Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президентінің қызметі мен оның мемлекеттілікті жаңғыртудағы рөлін жүйелі түрде оқыту мен зерттеу бағдарламасы» атты ауқымды жұмысты жүзеге асыру мақсатында бірқатар ғылыми зерттеулер, «Ұлы дала тұлғалары» сериясымен Жұмабек Тәшенов, Ілияс Есенберлин, Анна Панкратова, Кәрім Мыңбаев кітаптары жарық көрді. Қазақстан тарихынан базалық оқулық пен институтымыздың ғылыми зерттеу жұмыстары негізінде даярланған жинақтардың жобалары түрлі ғылыми шаралардағы кітап көрмесіне қойылды.
Әлеуметтанушылардың пайымдауынша, қоғамның саяси құрылымы мен экономикасын қайта құрудан гөрі, адамзаттың көне дәуірден бастау алатын дағдылары мен әдеттерін өзгерту өте күрделі екен.
Мемлекет басшысының мақаласында көрсетілген ең басты міндет – қазіргі жаһандық әлеммен қабыспайтын, барынша ескірген дағдылар мен әдеттерден арылумен қатар, бүгінгі жаңа әлемнің талаптарына жауап беретін жаңарған саяси мәдениетті қалыптастыру қажет болып отыр.
Қоғамды жаңғыртуда қай кезеңде болмасын тарихшылар қауымы елеулі рөл атқарады. Бүгінгі Қазақстан мектептері мен колледждерінде, университеттер мен ғылыми-зерттеу институттарында 700-ге жуық кәсіби тарихшы жұмыс істейді, олардың 122-сі ғылым докторы, 537-сі ғылым кандидаты және 23-і PhD. 122 ғылым докторының 72-сін, 537 ғылым кандидатының 217-сін ер азамат құраса, 23 PhD-ын тең бөліседі. Сонымен қатар ғылымдағы сапалық талдаудың нәтижесі ғалымдардың бірте-бірте «қартаю» деңгейінің артуын көрсетіп отыр. Себебі, бәрімізге белгілі жастарды ғылымға тартудағы қаржылық, жүйелі ұйымдастырушылық жұмыстарындағы кедергілер. Сондықтан жас ғалымдардың диссертацияларын қорғаудағы күрделі талаптарды жеңілдету, ғалымдарды, әсіресе жас ғалымдарды әлеуметтік жағынан қолдау шараларының қажеттігі қоғамда айқын сезіледі. Бұл проблема бойынша тарихшы ғалымдардың бір тобы Білім және ғылым министрлігіне өз тілек-ұсыныстарын да жолдады. Біріншіден, қазірден бастап жасы 40-қа дейінгі талантты жас ғалымдарды ғылымды ұйымдастыру және басқару жұмыстарына тарту арқылы Астана және өзге де қалаларда кәсіби тарихшылар мектебін қалыптастыру және мамандандыру жұмыстарын жүйеге келтіруіміз қажет.
Екіншіден, қазіргі тарих ғылымы ізденіс-зерттеу жұмыстарында жаңа әдіс-тәсілдерді пайдалануды қажет етеді. Тарих ғылымының өткен тәжірибесін пайдалана отырып, бізге қазіргі ғылымның жетістіктері мен құралдарын кеңінен қолдану қажеттілігі байқалады. Бұл жерде тарих ғылымындағы жаңа бағыттың бірі – популяциялық генетиканы, интернет жетістіктерін, архивтердегі, соның ішінде әлемдік архивтерде осы уақытқа дейін ғылыми айналымға түсе қоймаған деректерді мүмкіндігінше жүйелі және кеңінен пайдалану мәселесі айтылып отыр. Осыған байланысты Қазақстан Республикасы Президентінің архиві, ҚР ОМА, ҚР ҰА, облыстық мемлекеттік архив қорларының мамандарымен бірлесе отырып, Қазақстан тарихы бойынша «Цифрлы архив» жүйесін қолданысқа енгізу қажет. Әрине, бізде бұл игілікті істің бастамасы бар, бірақ тарихшылар мен мұрағатшыларға ортақ проблемаларды бірлесе шешудің жолдарын қарастырғанымыз дұрыс.
Үшіншіден, тарихи кезеңдерді жүйелеуде жаңа концептуалды әдістерді іздестіру қажет. Осы мақсатта типтік бағдарламалар мен элективті курстарды жаңарту мәселесі өзекті. Бәрімізге белгілі, тарих ғылымында әлі де пікір қайшылықтарын тудыратын тақырыптар көп. Типтік бағдарламалардың мазмұны жаңартылмай, жаңа оқулықтарды жазу мүмкін емес. БҒМ талаптарына сәйкес жасалған қазіргі типтік оқу бағдарламалары мен баламалы типтік оқу бағдарламаларының ішкі мазмұнын қайта қарау, сараптама жасау мақсатында Қазақстан тарихшылары ұлттық конгресінің аясында іріктелген кәсіби тарихшылар құрамымен Тәуелсіз үйлестіру кеңесін құру қажет. Сонымен қатар ұлттық конгрестің ғалымдарына сыйақы бекіткен жөн.
Төртіншіден, магистранттар мен докторанттар даярлау жүйесіндегі оқу бағдарламаларын да қайта қарау қажеттігі байқалады. Болашақ кәсіби тарихшыларға қазақ, орыс және ағылшын тілдерімен шектелуге болмайды. Парсы, араб, қытай немесе француз, испан тілдерін меңгеру де қажет. Бұрын жоғары білім берудің мемлекеттік стандарттары бойынша «тарих», «археология және этнология», «мұрағат және мұражай ісі» мамандықтары бойынша ерекшелігіне сәйкес бір шет тілін қосымша оқытатын, мысалы археологтар араб тілін, тарихшылар француз, неміс тілдерін біліп шығатын, тіпті латынша оқитын едік. Жаһандану жағдайында осы үрдісті қайта жаңғырту қажеттігі артып отыр. Тарихшылар қауымына елімізде латын әліпбиіне көшу қажеттігін көпшілікке түсіндіру міндеті де жүктеледі. Бүкіл әлем қытай иероглифін, арабтың өрме жазуын, үндінің санскритін пайдаланудың ғасырларға созылған тәжірибесін жинақтағанымен, латын әліпбиін де пайдаланады. Бұл ұлттардың одан әрі дамуына, жаңа технологияларды пайдалануға, сансыз көп құжаттарды рәсімдеуге т.б. байланысты қажеттіліктен туындады. Қазақстанның тарихшылар қауымына Президент мақаласындағы негізгі тұжырымдарды халыққа жеткізуде де белсенділік танытуға тура келеді.
Тарихқа үңілсек, өткен ғасырда басты үш идеологияның күйреуін көрдік: коммунизм, фашизм және либерализм. Радикалды идеологиялар ғасыры өтті. Кезінде кеңес халқынан «коммунистік қоғам» құру мифі жолындағы миллиондардың қасіреті де жасырын күйінде қалды.
КСРО-дағы коммунизм құру идеясының жалаң аңыз, халықты алдау-арбау болғаны – тарихи шындық. Осыған орай, қоғамдық немесе бұқаралық сананы жаңғырту әдістері: тарихи оқиғалар ақиқатын жалпы оқу орындарында оқыту, БАҚ, интернет арқылы түсінік және насихат жүргізу, халық алдында дәрістер оқу, ғылыми-көпшілік жарияланымдар жасау, әдебиет және өнер туындылары арқылы бейнелі түрде әсер туғызу, қалың көпшілікті қамтитын сахналандырылған және спорттық іс-шаралар (флеш-мобтар және басқа да тақырыптық көріністер), көшелерде адамдардың назарын аударатын ашық түсті көрнекіліктер (баннерлер, транспаранттар, тақырыптық плакаттар). Елбасының гуманитарлық сала мамандарына, соның ішінде тарихшыларға «Туған жер» бағдарламасын ұсынуымен, тарихи танымдық серпіліске жол ашты. Бұл бағдарламаның ең басты нысаны – өлке тарихы. Қазақстан тарихы бойынша «Өлкетану» пәні болашақта типтік оқу бағдарламаларына енгізілсе де артық болмайды.
Сонымен қатар ғылыми-зерттеу институттары мен ғылыми мекемелер қоғамдық сананы жаңғыртудың теориялық мәселелері бойынша іргелі зерттеулермен айналысып, осы бағыттағы зерттеу жұмыстарын үйлестіруші жалпыреспубликалық орталыққа айналуы керек. Олар өздерінің қызметін белгілі бір ғылыми-зерттеу институтының негізінде, оның бір құрылымы немесе дербес әрекет ететін «Қоғамдық сананы зерттеу орталығы» (ҚСЗО) ретінде ұйымдастырылса жөн деп білеміз. Білім мен ғылымның салтанат құруы жалпыға ортақ. Тарихтың тағылымы мен озық дәстүрлерге негізделген жаңғыру ғана өркендеудің берік діңгегіне айналмақ.
Бүркіт АЯҒАН,
Мемлекет тарихы институтының директоры, тарих ғылымдарының
докторы, профессор