Ұлыдержавалық шовинизм: КСРО-ның негізгі мифтері туралы
КСРО-да «пролетарлық интернационализм» болған жоқ. КСРО-ның бүкіл тарихы — бұл этносаралық қатынастардағы кескінсіздік пен деформациялардың тарихы. КСРО-да интернационализм болған жоқ, бірақ іс жүзінде антисемитизм, ұлыдержавалық шовинизм болды.
Сонымен қатар, бұл тек күнделікті деңгей туралы ғана емес: КСРО өмір сүрген түрлі тарихи кезеңдерде белгілі бір ксенофобиялық тенденциялар мемлекеттік саясаттың сипатына ие болды. Шындығында, «пролетарлық интернационализм» деп аталатын бұл жалған коммунистік ұран, одан басқа ештеңе жоқ. Егер оны қазақ тіліне аударылсақ, бұл әр түрлі ұлттардың «жұмысшыларының бауырластығын» білдіреді.
Бірақ 1940 жылы КСРО Финляндияға шабуыл жасаған кезде, кеңестік пролетариатты финдік пролетариат оларды автоматтық қанжармен қарсы алып, олармен бауырластыққа барғылары келмегеніне таң қалды.
Сонымен бірге КСРО құрамындағы ондаған халықтар — шешендер, ингуштер, корейлер, немістер, болгарлар, гректер, қалмақтар, қырым татарлары – барлығы сталиндік қуғын-сүргінге және мәжбүрлі депортацияға ұшыраған кезде «пролетарлық интернационализм» мен «халықтар достығының» күшін өз бастарынан өткізді.
Күнделікті деңгейде КСРО-да «халықтар достығы» оны кеңес армиясының шанышқыларымен қорғалған кезде ғана өмір сүрді. Коммунистік мемлекеттің тұтқасы босай салысымен қанды ұлтаралық қақтығыстар басталды: Оштағы өзбектер мен қырғыздар арасындағы қырғын, армян-әзірбайжан қақтығысы, Приднестровье және т.б. Шындығында, КСРО құлады, өйткені онда ешқандай интернационализм болмаған еді.
1986 жылы 15 желтоқсанда Алматыға КОКП ОК мүшесі Г. Разумовский және Ульяновск облыстық партия комитетінің бірінші хатшысы Г. Колбин келді. 16 желтоқсанда Қазақстан Компартиясы Орталық Комитетінің Пленумында Колбин жоғары партия органдарының республикалық бірінші хатшы қызметіне ұсыныс жариялады. Қазақстандағы партиялық элиталар «талқылаусыз» дауыс берді, сөйтіп, партияның барлық нормалары мен жарғысын бұза отырып, адам тек Қазақстанмен байланысы жоқ және жергілікті жағдайларды білмейтін, бірақ кез келген жергілікті жерде тіркелмеген республиканың басшысы болып сайланды. Бұл қазақ халқына тіл тигізу ретінде қабылданды және риясыз наразылық туғызды. 1986 жылғы 17-18 желтоқсанда Алматы қаласының жастары республиканың мүдделерін ескермеуге қарсы наразылық ретінде көшеге шықты. Демонстрация бейбіт болды, мемлекетке қарсы немесе үкіметке қарсы ұрандар болған жоқ, азаматтар өздерінің конституциялық құқығын пайдаланды, бірақ билік диалогқа қатысқысы келмеген, террор мен репрессияға жүгініп, демонстранттарға қарсы әскерлер мен милиция жіберді. Осылайша, Конституция мен Кеңес заңдары қайтадан өрескел бұзылды.
Билік темір дубинкалармен және сапер күректермен қаруланған әскерлер мен милиция, өнеркәсіптік кәсіпорындардың орыс тілді жұмысшыларынан құралған отрядтарды қазақ демонстранттарына қарсы қояды. Кейбір мәліметтер бойынша, 17-18 желтоқсандағы қайғылы оқиғалар кезінде 150-ден астам демонстрант қаза тапты, Алматыда 540 адам медициналық мекемелерге, 200-ден астамы ауруханаға түсті, 1700-ден астам адам түрлі жарақаттар алды.
Демонстрацияны тарату үшін сапер күректер, қызметтік иттер қолданылды, адамдарды суықта суға батырып, ұсталғандарды ұрып-соғып, жартылай киінген көптеген адамдар қала сыртына шығарылды. Демонстрацияның таратылуы туралы хабар бүкіл Қазақстанды дүрліктірді, осыған ұқсас сөздер республиканың көптеген қалаларында да өткізіліп, билік басылды.
Халық көтерілісінің қанды басуы қатыгез репрессиямен аяқталды. 900-ге жуық адам әкімшілік жазаға тартылды, 99 адам сотталды, оның ішінде түрме зындандарында қайтыс болған 18 жастағы Қ. Рысқұлбеков. Тек елордада жоғары оқу орындарынан 264 адам, комсомолдан 758 адам, партиядан 52 адам шығарылды. Комсомолдық және партиялық жазалар 1400-ге жуық адамға қабылдады. Ішкі істер органдарынан 1200 адам, көлік және медициналық мекемелерден 300 адам жұмыстан шығарылды. Университеттің 12 ректоры қызметінен кетті. Тергеу мен сот процедуралық ережелерді өрескел бұзумен жүргізілді, билік Сталиннен кейінгі кезеңде бұрын-соңды болмаған ұлттық интеллигенцияны қуғын-сүргін мен қудалаудың толқынын бастады.
1987 жылдың басында КОКП ОК қарар қабылдады, онда оқиға «қазақ ұлтшылдығының» көрінісі деп жарияланды. 1987 жылы жұмыс орындарына және жоғары оқу орындарына түсуге пайыздық квоталар енгізу практикасы азаматтардың ұлттық құрамына қарамастан теңдігінің конституциялық принциптерін бұзу болып табылады.
Г.Колбиннің интернационализм және қазақ тілін үйрену қажеттілігі туралы демагогиялық мәлімдемесі білімге қол жетімділіктің жабылуына және байырғы тұрғындардың беделді жұмысына, «ұлтшылдар» мен «жемқор шенеуніктерді» іздеумен қатар жүрді. Соған қарамастан, 1986 жылғы Алматыдағы Желтоқсан оқиғасы бүкіл Кеңес Одағының саяси өмірін демократияландырудың катализаторы болғанын және КСРО халықтары үшін де, бүкіл әлем үшін де маңызды тарихи маңызы барын атап өткен жөн. Сонымен қатар, бұл бұрынғы КСРО аумағында қалыптасқан саяси жүйеге қарсы алғашқы демократиялық көтеріліс болды, ол қазақ халқының тәуелсіздік пен егемендікке қол жеткізуіне жол ашты.
Хрущев ана тілін үйренудің ерікті екенін жариялады, содан кейін Брежнев русификация саясатында тағы бір қадам жасады — ол орыс тілін ұлттық республикалар үшін мемлекетаралық тіл ғана емес, республикалардың өздері мен тұрғындары үшін мемлекеттік тіл деп жариялады.
Оның үшінші қадамы ұлтқа қарсы емес: жаңа тарих тұжырымдамасына сүйене отырып, кеңестік тарихшыларды орыс емес халықтардың бүкіл тарихын қайта жазуға мәжбүр еткен Брежнев басшылығы болды. Жаңа тарихи тұжырымдама тек анти-ғылыми ғана емес, сонымен қатар ашық анти-тарихи болды.
Жоғарыда аталған үш тұжырымдаманың негізін құрайтын үш қағида ұсынылды: бірінші қағида — барлық орыс емес халықтар патшалық империяға өздері ерікті түрде қосылды; екінші қағида — бұған қарсы тұрған ұлт-азаттық қозғалыстар реакциялық қозғалыстар болды; үшінші қағида — бұл халықтардың ескі патша империясына енуі олар үшін тарихи прогрессивті әрекет болды.
КСРО құрылуының 60 жылдығына арналған баяндамасында Андропов барлық ұлттардың бір ұлтқа бірігуі туралы большевизмнің ескі утопиялық тезисін өзінің ұлттық бағдарламасының орталық нүктесі, Лениннің өзі көп ұлтты Ресейді басқарған кезде оны тез қабылдаған тезисін жасады. Алайда, ол қайтыс болғаннан кейін, Сталин мен оның мұрагерлері осы «алғашқы ленинизмге» оралды.
Тәуелсіз Қазақстан 1991 жылдан бастап, еліміздің Тұңғыш Президенті — Елбасымыз Н. Ә. Назарбаевтың басшылығымен республикадағы ұлттық мәселеге немесе ұлтаралық қатынастарға үлкен және байыпты назар аударды.
Қазақстан Республикасындағы мемлекеттік ұлттық саясаттың негізгі конституциялық принциптері:
— ұлттық саясатты жүзеге асыруда шешуші рөл атқаратын этникааралық қатынастар саласындағы негізгі бағыттарды ескеру;
— нәсіліне, ұлтына, тіліне, дініне, әлеуметтік топтарға және қоғамдық бірлестіктерге мүшелігіне қарамастан адам мен азаматтың тең құқықтары мен бостандықтары;
— азаматтардың құқықтарын әлеуметтік, нәсілдік, ұлттық, тілдік немесе діни көзқарастарға байланысты шектеудің кез келген нысандарына тыйым салу;
— республиканың тарихи қалыптасқан тұтастығын сақтау; — Қазақстан Республикасының Конституциясына, жалпыға бірдей танылған халықаралық құқық принциптері мен нормаларына және Қазақстан Республикасының халықаралық шарттарына сәйкес Қазақстанда тұратын халықтардың құқықтарына кепілдік беру;
— ұлттық мәдениеттер мен Қазақстан Республикасы халықтарының тілдерін дамытуға жәрдемдесу;
— қайшылықтар мен қақтығыстарды уақтылы және бейбіт жолмен шешу;
— әлеуметтік, нәсілдік, ұлттық және діни араздықты, өшпенділікті немесе араздықты қоздыратын мемлекеттің қауіпсіздігін бұзуға бағытталған іс-әрекеттерге тыйым салу;
— шетелде Қазақстан Республикасы азаматтарының құқықтары мен мүдделерін қорғау, шет елдерде тұратын отандастарға ана тілін, мәдениетін және ұлттық дәстүрлерін сақтау мен дамыту, халықаралық заңнамаға сәйкес тарихи отандарымен байланысын нығайту.
Қазіргі уақытта осы қағидалардың барлығы жүзеге асырылуда. Мемлекеттік ұлттық саясаттың негізгі қағидаттары — барлық ұлттық және діни топтардың өкілдеріне тең құқықтар және барлық конфессиялардың қызметі үшін қолайлы жағдайлар жасау.
Бірақ бұл кету мәжбүр емес, бірақ кез-келген басқа елде сияқты, бірқатар факторлармен байланысты. Көші-қонның басты себебі, көптеген сарапшылардың пікірі бойынша, экономикалық компонент болды және болып қала береді. Жасыратыны жоқ, Қазақстанды Ресейдің жалғасы және уақытша тұрғылықты жер деп санаған, сондықтан оған рухани байланбаған адамдар кетіп жатты. КСРО ыдырағаннан кейін бұл адамдар ықтимал эмигранттарға айналды.
Қазақстанмен бірге өсіп, оны өз Отаны деп санайтын орыстар қалды. Олардың менталитеті ресейлік орыс менталитетінен мүлдем өзгеше, сондықтан мұндай адамдар, егер олар кетсе, олар жиі қайтып келеді. Қазақстандық орыстардың арасында балаларына қазақ тілін үйретуге қарсы адамдар жоқ. Орыстар қолданыстағы мәселелерді шешуге мүмкіндік бермейтін, кәсіби мәселелерге, лингвистикалық проблеманың үнемі ұлтаралық қатынастардың тегіне ауысып отыруына қарсы, лингвистикалық саладағы саясатқа қарсы.
Осыған байланысты, Қазақстанда соңғы 29 жыл ішінде этникалық немесе діни себептер бойынша бірде-бір саяси жаппай қақтығыс болған жоқ. Міндетті түрде тәуелсіз Қазақстанның алғашқы заңнамалық актілерінде этникалық немесе діни шығу тегіне қарамастан барлығының тең құқықтары мен бостандықтарын қамтамасыз ететін, барлық азаматтардың азаматтық және саяси қауымдастығына негізделген құқықтық база құрылды деп айтуға болады.
Қазақстанның жүргізіп отырған этносаралық саясатының тәжірибесі әлемдік қоғамдастық тарапынан жоғары бағаланды және халықтың көп этникалық құрамы ұқсас елдердің қызығушылығын оятты. Қазақстан халықаралық қоғамдастықта Қазақстанда тұратын барлық ұлт өкілдерінің толеранттылықты, конфессияаралық және мәдениетаралық келісімді қамтамасыз етуге бағытталған дәйекті ішкі саясат жүргізетін ел ретінде танылады және Қазақстанның біртұтас халқы — қазіргі заманғы және бәсекеге қабілетті зайырлы мемлекетті белсенді құрып жатқан халықты білдіреді.
Қазақстан Республикасы ұлттық мәселе саласындағы кеңестік тәжірибені ескере отырып, жас тәуелсіз мемлекет — Қазақстан Республикасының этносаралық қатынастар саласындағы мемлекеттік саясатын айқындады. Кеңес Одағы кезіндегі теңгерімсіздіктер сәтті және тиімді түрде шешілді және қазір бүкіл әлем біздің Отанымызды ұлттық қақтығыстарға, жанжалдарға орын жоқ, көп ұлтты қазақ халқымен бірге тұратын тұрақты бейбітшілік, келісім және достық әлемдік мемлекеттердің бірі ретінде біледі.
Керімсал Жұбатқанов