ҚОШҚАРМҮЙІЗ – ҚАЗАҚТЫҢ ТӨЛ ОЮЫ
Қараша айы елеулі тарихи оқиғаларға толы болды. Осы орайда Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Ұлы даланың жеті қыры» атты мақаласы тарихи сананың қоғамдық-әлеуметтік санаға айналуының игілікті орындалу бағыттарын анықтады.
Елбасы қазақ халқының көне аталардан бізге мирас болған алуан қырлы тарихымыздың ішінде жұртымыздың атқа міну мәдениетін бүкіл әлем халықтарының арасында алғашқы болып, оның түрлі технологиялық қырларын басқа елдерге үйреткен деңгейін зерделеуді ұсынады. Бұл арада Солтүстік Қазақстан жерінен табылған «Ботай» мәдениетінің археологиялық материалдарына кешенді тарихи-этнографиялық және этнологиялық зерттеулер керек. Себебі, ел арасында қазіргі уақыттың өзінде жүйрік ат, ақбозат деген ұғымдар мол кездеседі. Сондай-ақ Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев ұсынған «Архив – 2025» жобасын алдыңғы жылдар шеңберінде басқа әлем елдеріндегі архивтерден қазақ халқының ата-бабаларына қатысты, әрі «Ұлы даланың жеті қырына» қатысты елеулі құжаттарды тарихи айналымға енгізуге ұмтылуымыз керек.
Елбасының зерделі сөзі «Уақыт пен кеңістіктің көк жиегі тоғысқан кезеңде ұлт тарихы басталады» деп айтуы терең ойлы ұстанымынан басталып, біздің ата-бабаларымыздың көне замандардан бері өмір сүру ақиқатынан туындайды. Негізі, Нұрсұлтан Әбішұлы осы салиқалы мақаласында «Ұлы даланың жеті қыры» деп тарихи бастаулары ерте ғасырлардан ұласқан біздің ұлттық тарихи дүниетанымымызды саралайды. Менің ойымша, «жеті саны» қазақ халқының түйсігінде тұрақты өмір сүрудің символы әрі қазақтың позитивті «жеті ата» генеологиялық қағидасы арқылы зиялы өмір-тіршілікке ұмтылудың символы болып саналады. Жеті атаға дейінгі туысқан ұрпақтардың генеологиялық бірлігін қазақ халқының жадында сақталуын медицина ғылымдары толық дәлелдеді. Бұл тарихи қасиетті жеті ата қағидасын халық арасынан этнографиялық материалдар жинау барысында ата-ана, ел-жұрттан естідік.
Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлы өз мақаласын екі үлкен бөлім арқылы «Ұлт тарихындағы кеңістік пен уақыт» және «Тарихи сананы жаңғырту» деп саралайды. Оның ішінде, Ұлы даланың жазирасында ұлт тарихындағы кеңістік пен уақыт шеңберінде елеулі орын алған эстетикалық «аң стилін» менің ұстазым-профессор, тарих ғылымының докторы М.Мұқанов және академик Ә.Марғұландар пайымдады. Ғалым Марат Сәбитұлының пікірінше, аң стилі біздің заманымызға дейінгі ХVIII-VIII ғасырларда, яғни біздің бабаларымыз қола дәуірінде зооморфты стильді күнделікті өмір-тіршіліктерінде керемет мол пайдалана білді. Оның негізі ата-бабаларымыз мал шаруашылығымен түбегейлі әрі саналы түрде айналысты. Қазақтың ою-өрнек категориясы ел-жұртымыздың дәстүрлі өмір-тіршілігінде орасан зор мәртебеге ие болды. Себебі, ата-бабаларымыздың күнделікті өмір сүру тәсілінде мал шаруашылығының рөлі керемет жоғары болды. Негізі, біздің бабаларымыз көне замандарда жер және егін шаруашылықтарымен параллель түрде айналысты. Уақыт өте келе мал шаруашылығымен адам шын ниетімен ақылды бағытта еңбек жасаса, онда мал категориясының орасан пайдасын көруге болатындығын білді. Қазақ халқы үшін мал категориясы біріншіден – финанстық жағынан байлық белгісі ретінде сауда-саттық жүйесінде оңтайлы құрал, екіншіден – күнделікті ас-тағам жүйесінің көзі, үшіншіден – мал өнімдерінен тұрмыс-тіршілікке қажетті қолөнер бұйымдарын істеуге болады. Сол себепті, қазақ жұрты үшін аң стиліндегі ою-өрнектердің рөлі ерекше орын алады. Аң стиліндегі оюлар немесе зооморфты ою-өрнектер қатары-
на – қошқармүйіз, қосмүйіз, арқар мүйіз, қырықмүйіз, құсқанат сияқты көптеген қазақтың стиліндегі оюлар бар.
Мыалы, қошқармүйіз – қазақ халқына тән ою. Қошқар мүйіз стилі – тепе- теңдікті білдіреді, оң жағы мен сол жағы тең болуы керек, яғни симметрияға бағынады. Себебі, қошқардың жаратылысынан екі мүйізі тең болады. Сонымен қатар, қазақ халқы үшін қошқармүйіз стилі байлықтың белгісі саналады. Сондықтан қазіргі уақытта тәуелсіз Қазақ елі атынан қазақ халқының көп ғасырлар қойнауынан бастау алатын «қошқармүйіз стилін» ЮНЕСКО-ның «материалдық емес мәдениет» халықаралық жобасы бойынша ресми құжаттауға ұсынудың уақыты жетті. Сондай-ақ Қазақстан үшін абзал, әрі қасиетті мәдениетімізді халықаралық деңгейде ресми рәсімдеп, ел-жұртымыздың рухани категория байлығын қайтару керек деп ойлаймын.
Қазақ халқының өмір-тіршілігінде ою-өрнектердің алатын орны өте мол.
Қарлығаш ЕРҒАЗЫҚЫЗЫ,
Ұлттық музейдің ғылыми қызметкері, «Нұр Отан» партиясының мүшесі