ҚАЗАҚ КИНОСЫНЫҢ ҚАРЫМЫ ҚАНДАЙ? | «Айқын» газеті
Елбасы «Ұлы даланың жеті қыры» атты мақаласында қоғам мен руханиятқа тікелей қатысты өзекті мәселелерді қозғады. Соның бірі – кино. Өнердің бұл түрінің халық санасына, ұлт мұратына қызмет ететін тетік екені әлімсақтан аңғарылған. Кино туралы айта бастағанда оған тікелей және жанама мән мен маңыз беретін көптеген тақырып пайда бола кетеді. Оның барлығын түгел қаузап, иін қандыра талқылау оңайға соқпайды. Президент сол түйткілдер ішіндегі аса маңыздысы – тарихты біздің алдымызға тосады. Мақаладағы кино туралы бөлімге «Тарихтың кино өнері мен телевизиядағы көрінісі» деген атау берілген.
«Жалпы халықтың санасында фильмдердегі жарқын кинообраздар іргелі ғылыми монографиялардағы деректі портреттерден гөрі маңыздырақ рөл атқарады. Сондықтан тез арада Қазақстанның өркениет тарихының үздіксіз дамуын көрсететін деректі-қойылымдық фильмдердің, телевизиялық сериалдар мен толықметражды көркем картиналардың арнайы циклын өндіріске енгізу керек. Аталған жобалар кең халықаралық ынтымақтастық аясында отандық және шетелдік үздік сценаристерді, режиссерлерді, актерлерді, продюсерлерді және заманауи кино өндірісінің басқа да мамандарын тарту арқылы жүзеге асырылуы тиіс», – деп жазды Елбасы.
Бұл ретте Мемлекет басшысы Ұлы даланың бай мифологиялық және фольклорлық материалдарын молынан пайдалану керегін де еске салады. Шынында да, Президент айтқандай-ақ «Ұлт қаһармандарын үлгі тұту үрдісін қалыптастыруға жол ашатын сапалы балалар фильмдері мен мультипликациялық сериалдарды аса қажет ететін өскелең ұрпақтың да талғамына ерекше назар аудару керек». Сонда ғана кино өнері кемелденіп, руханияттың тынысы кеңи түспек. Бұл орайда жетекші кинотанушы мамандарға сауал тастап, пікірлеріне құлақ асқан едік.
Біздің сауал:
• Елімізде жыл сайын кинофестиваль ұйымдастырылады, отандық кинолар легі көбейді, жас режиссерлер пайда бола бастады. Мұның барлығы отандық киноиндустрияның дамуына серпін бере алды ма?
• Мақалада тарихымызды түгендеу туралы баса айтылған. Біреулер «кинода тарихты айтып болдық. Енді заманауи тақырыптарға бет бұру керек» дейді. Ал енді бір жазушылар «тарихымызды әрі қарай соза түсіп, оны картиналарда көрсету қажет» дейді. Қай оймен келісесіз?
• XX ғасырдың орта шені мен соңында қазақ әдебиетінің алтын кезеңі өткерілгендей болды. Тамаша прозалық туындылар жарық көрді. Қазір де жазылып жатыр. Жалпы, бізде неге әлі күнге әдеби шығармалар киносценарийге айналмай жүр? Режиссерлер неге тапқыр сюжет пен жүрек елжіретер желісі бар хикаят, повестерді көрмейді?
• Қазақ киносында образ ерекшелігі қай деңгейде? Яғни, күллі жұртты тәнті ететін, жастарға үлгі болатын, ұлттық брендке айналар қаһарман бейне қашан пайда болады?
Нәзира МҰҚЫШЕВА, кинотанушы:
Орхон-Енисей жазбалары экранға сұранып тұр
Соңғы екі жылда толықметражды 60-тан астам фильм түсіріліпті. Бұл – тек толықметражды фильмдердің саны. Ал қысқаметражды фильмдерді қосар болсақ, саны тым көбейіп кетері белгілі. Жаңағы 60-тан астам фильмнің арасында «Қазақфильм» киностудиясында, жеке студияларда өндірілген туындылар бар. Әрине, олардың дені жанрлық фильмдер екенін айтуымыз керек. Әдеттегідей, коммерциялық фильмдердің саны едәуір көп. Авторлық фильмдер де түсіріліп жатыр. Әрине, аса көп емес. Жалпы, тарихи тақырыпқа бару екінің бірінің қолынан келе бермейді. Біз әлі күнге кинода тарихымызды толығымен екшеп бере алдық деп айта алмаймыз. Мұндай фильмдер бар. Бірақ бәрі бірдей сәтті шықты деуге келмейді. Елбасының осы мақаласынан кейін кино мен телевизиядағы тарихи тақырыптарды қозғауға зор құлшыныс береді деп ойлаймын. Бізде экранға сұранып тұрған тарихи тақырып өте көп. Орхон-Енисей жазбаларынан бастап, қаншама тарихи тұлғалар мен оқиғалар өзінің экрандық бейнесін күтіп жатқаны белгілі.
Киноға келген жастар біздің әдебиетті, тарихты жақсы білуі керек. Жақында өткен Шәкен Айманов фестивалінде қырғыз режиссері Темірбек Бірназаровтың пікірі көңіліме жақты. «Кино саласына келгісі келетін жастарға халықтың салт-дәстүрін, тарихын, әдебиетін жетік білуге қатысты қатаң талап қоямыз. Содан кейін барып оларды өнерге баулимыз», – дейді. Меніңше, біз де осы талапты қоюымыз керек.
Фильмдер түсіріліп жатады. Осы ретте олар туралы дер кезінде талдау мақалалар мен рецензиялар жазылуы тиіс. Яғни, ол фильмдер туралы жазба құжаттар қалуы керек. Бізде киноәдебиеттің даму процесі тым баяу жүріп жатыр. Қазақ киносының өткені мен бүгіні туралы зерттеу кітаптары, мақалалар, рецензиялар тұрақты түрде жазылып отыруы тиіс. Бұл тек бүгін ғана емес, ертеңгі күн үшін де өте қажет. Сондықтан осы бағытқа көбірек көңіл бөлу керек секілді.
Әсия БАҒДӘУЛЕТҚЫЗЫ, мәдениеттанушы:
Қобыланды мен Ер Тарғынның «Марвел» кейіпкерінен қай жері кем?
Әрине, кино саласында серпін жоқ деп айта алмайсыз. Жалпы, жұртшылықтың киноға деген қызығушылығы артты, әркім де қолынан келгенше кино түсіруге, оны көрсетуге тырысып жатыр. Мінсіз деп айтуға тым ерте, бірақ оң бағытта қозғалыс бар екенін жоққа шығаруға болмайды. Бір әттеген-айы, көпшілік арзан комедияға құмартып кетті, айналымда жүрген бірнеше актер қалыптасқан образдардан шыға алмай жүр, себебі айналымдағы бірнеше сценарист пен бірнеше режиссер оларға ерекше ештеңе ұсына алмай жүр. Бұл Германия, Қытай, Үндістан сияқты көптеген елдің басында бар жағдай: бір-бірінен аумайтын ромкомдар табыс көзі ретінде қабылданады. Бірақ одан бөлек, киноны өнер деп бағалап, ар ісі деп қарайтын жастардың да бар екенін білеміз. Олардың жұмыстары ел ішінде кең таралып көрсетіле қоймағанымен, халықаралық деңгейде мойындалып жатыр. Жаһандық кино әлемі Эмир Байғазин, Әділхан Ержанов, т.б. секілді жас режиссерлердің есімдеріне қанық, аталған режиссерлердің ізбасарлары да өсіп келе жатқанына сенімім кәміл.
Бізді басқа, мыңдаған жылдық империялық тарихы бар мемлекеттермен салыстыруға келмейді. Батыстың гуманитарлық ілімі «бәріміз бірдейміз, ұлт жоқ, дін жоқ, жыныс деген де шартты ұғым» деп жар салып, шекаралардың бәрін бұзып жатса, олар жалпы алғанда өздерінің кім екенін білгендіктен айтады. Сондықтан жекелеген топтардың, тұлғаның идентификациясына көшті. Олардың империалдық тарихтары қанында, бүкіл болмысында жазылып тұрады, сондықтан да олар кішіпейіл болып тұрып менменси алады, қанша құшағын жайғанымен, кеудесін ешкімге бастырмайды. Біздің ұлт әлі жас, дербес мемлекеттігіміз де көп мемлекеттен жас, біз өзіміздің кім екенімізді анықтамай жатып, жаңағы ұлы дүбірге араласып кете алмаймыз деп ойламаймын. «Аттыға ерем деп жаяудың таңы айырылыпты» дегендей, отаршылдықтан қалған комплекстерімізден құтылмай жатып, батыстық құндылықтарды бейімдейміз десек, бар қадір-қасиетімізден айырылып қалуымыз ықтимал. Сол себепті де тарихымызды насихаттауымыз керек, біз тарихын айтып тауысқан елге мүлде ұқсамаймыз. Хандықтың құрылғаны туралы фильмді кеше ғана түсірдік, Тұмар мен Қазақ хандығының құрылуының арасында, одан бергі Тәуелсіздік кезеңіне дейін қаншама ақтаңдақтарымыз бар, солардың бәрі жүйелі түрде экраннан көрініс табуы керек. Қазақтың тарихы жоңғармен соғыс қана емес қой, кешегі Алаш қайраткерлерінің еңбегі, мәселен, әлі де экранға сұранып тұр. Тек кино емес, телевизия, бұқаралық ақпарат құралдары арқылы тарихымызды күнделікті өміріміздің ажырамас бөлшегіне айналдыруымыз керек. Сонда ғана өскелең ұрпақ өзінің кім екенін білетін болады, біз жаһанданудан қаша алмаймыз, басқалармен қоян-қолтық араласудан қаша алмаймыз, шекарамызды бітеп, ешқайда шықпай отыра алмаймыз. Тек соған іштей қаруланып баруымыз керек. Өз ұлтын ешкімнен қор санамайтын, оның тарихынан жақсы хабардар адам ғана қай халықтың өкілінің жанында да еңсесін биік ұстайтын болады. Бірақ мұның бәрі, әрине, жаттанды формада ғана ұсынылмағаны ләзім. Елбасы мақаласындағы мелодрамалық мотивтер ғана емес, фэнтези, шытырман оқиғалы фильмдер түсірілуі керек деген сөз, киноны – көпшілік көрерменді тарихқа қызықтырудың жолына балағандықтан айтылып тұр. Түптің түбінде біз кез келген фильмді көрермен көрсін деп түсіреміз, ал татымды мағынаны әдемі қорапқа орап бере алмасақ, еңбек пен ақша желге кетеді. Мысалы, батырлар жырының кейіпкерлері Алпамыс, Гүлбаршын, Қобыланды, Қарлыға, Құртқа, Ер Тарғын «Марвелдің» кейіпкерлерінен қай жері кем? Біздің батырлар жыры, эпос кейіпкерлерінің басынан кешкендерін комикс түрінде насихаттап, оларды сол «Марвел» үлгісімен жинақтап киноэкранға көшіруге болар еді. Әрине, ол үшін сапалық деңгей өсу керек. Бірақ, сонымен бірге тарихқа, тамырға оралу деген – қазіргі заманымызды ұмыт қалдыру деген сөз емес. Бізде науқаншылдық бар осы науқаншылдық сценарийлері дайын тұрған заманауи дүниелерді ысырып, орнына шала тарихи дүниелерді өткізіп жібере ме деген де қорқыныш бар. Тарихты жырлау «құрғақ шөппен ауыз сүртуге» айналып кетпесе екен деп қорқамын.
Тарихи тақырыпқа келгенде, Мұхтар Мағауиннің «Аласапыраны», не Әбіш Кекілбаевтың «Елең алаңы», болмаса Әнуар Әлімжановтың «Ұстаздың оралуы», басқа да экранға сұранып тұрған тамаша туындылар аз емес. Біздің режиссерлер көбіне орыс, батыс әдебиетімен тәрбиеленіп келді ғой, енді тарихқа бетбұрыс байқалған кезде олардың біразы шабыт іздеп назарларын осы бағытқа бұратын шығар деп күтуге болады. Ал кеңес кезін сипаттайтын кейбір мақтаулы әдеби туындылардың соцреализм құрсауынан шыға алмағанын, сондықтан идеялық тұрғыда ескіргенін де мойындау керек.
Мұнда барынша шынайы болайық. Біз жоғарыдағының бәрін киноға идеология деп қарайтын көзқарас тұрғысынан айтып отырмыз. Бұл көзқарас, абайламаса, кино өнеріне зиянын да тигізуі мүмкін. Тарихи тұлғаларды насихаттаймыз деп оларды мінсіз періште етіп көрсетуге тырысып, татымсыз дүниелерге жол беруіміз де ықтимал. Елбасы да сөз болып отырған мақаласында айтты емес пе, ақ пен қараның арасында да небір бояулар бар. Сондықтан сіз айтып отырғандай «жағымды» кейіпкерді талап етудің өзі орынсыздау: біз әрине, тарихи тұлғаларымызды экраннан көргіміз келеді, бірақ олар қалаларымызда тұрған, бір-бірінен айнымайтын батырлардың атты мүсіндері сияқты «бет-әлпетсіз» болып шықпауы керек. Арыстандай батырдың да тырнақтай кемшілігі болатынына дайын болуымыз керек, соны шеберлікпен жеткізе алуымыз керек және «қаһармандарымыздың» кемшілігін кешіре алуымыз керек. Бұл киноцсенарийдің алтын заңы, керек десеңіз, айнаға қарағандай, өзіңе, ұлтыңа реалистік көзқараспен қарай алудың бір белгісі. Ал сіз айтып отырғандай, «тәнті ететін, үлгі болатын қаһарман» деп Ақан Сатаевтың «Анаға апарар жолындағы» Ілиясты айтар едім. Ол тым жақсы, кемшіліксіз кейіпкер. Бірақ әр фильмнен сондай советтік стандарттағы протагонист күтсек, киношығармалардың бір-бірінен айырмашылығы болмайды.
Расында, Елбасы мақаласынан кейін енді киноиндустрия мен телеарналарда түрлі тарихи фильмдер, деректі дүниелер, бағдарламалар қаптап көрсетілуі мүмкін. Соның арасынан сапаны екшеп шаршайтынымыз да анық. Біздегі бір жағымсыз үрдіс – іске білек сыбана жаппай кірісу, сөйтіп жүріп сапаны естен шығарып алу. Науқаншылдық. Тапсырманы орындап, терең тыныс алу. Жоғарыға татымды есеп беру. Болды. Іс осымен тәмам. Бірақ кино сияқты қастерлі өнерге мұндай стандартты жауапкершілік жүрмесе керек. Кино – бүгін түсіріп, ертең монтаждап, арғы күні эфирге жолдайтын телесюжет емес. Не болмаса жазып-сызып, қол қоя салатын мемлекеттік іс-қағаз да емес. Киноның идеясы пісіп-жетіліп, иі қанып, көркемдік талаптарға жауап бере алатын жұмыр дүниеге айналуы ұзақ уақытты қажет етеді. Оған көп адамның төзімі жете ме, жетпей ме, бұл да үлкен сауал. Демек, бізді алда үлкен рухани сын күтіп тұрғанын да болжауға болады.
Абай АЙМАҒАМБЕТ