Өркениеттің бір қазығы – Ұлы дала
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың «Ұлы даланың жеті қыры» атты стратегиялық мақаласы бүгінде көзі ашық, көкірегі ояу, әрбір қазақстандықтың тілінің ұшында. Ел тарихын тереңнен тануға, оны әлемге кеңінен танытуда Елбасымыз ұрпаққа ұлағат болар кемел ойлы бірнеше сүбелі мақала жазды. «Ұлы даланың жеті қыры» соның жалғасы. Жай ғана жалғасы емес, тарихымызды танып-білуде елдің ой-санасын одан әрі дамыта түскен талғамы терең еңбек. Бүгінде ретімен жүргізіліп жатқан «Рухани жаңғыру» процесінің заңды жалғасы − бағдарламалық тұжырымы.
Араб халқының «Тарихты білу – білімділіктің белгісі, әдебиетті білу – мәдениеттіліктің белгісі» деген даналық сөзі бар. Елбасы өзінің мақаласының бас жағында әлемдік тарихты тиянақты әрі нақты білуді меңзеп: «Қазақстан тарихы да жеке жұрнақтардан емес, тұтастай қалпында қазіргі заманауи ғылым тұрғысынан қарағанда түсінікті болуға тиіс. Оған қажетті дәйектеріміз де жеткілікті» деп көрсетеді. Елбасының бұл сөзінде бүгінгі ұрпақ өзінің төл тарихын тереңнен білсе, білімді болса екен деген үлкен емеурін жатыр.
Бұдан төрт жылдан астам уақыт бұрын ұлтымызға ұя болған Ұлытау төріндегі Әулиетау баурайында берген сұхбатында Елбасы мемлекетіміздің түп-тамыры сонау ғұн, үйсін, Түркі дәуірінен басталғанын, ол әлем таныған Алтын Орда қағанатына ұласқанын айта келіп, Қазақ хандығы өз еншісін осы мемлекеттен алғанын қадап айтқан еді.
Президент бұл жолғы мақаласында Ұлы даланың ұмытылмас белгілері туралы өте ұғынықты, қазақтың өзімен мыңдаған жылдар бойы бірге жасап келе жатқан ұлттық брендтеріміз туралы дәйегі мықты ой-толғамдарын халықпен бөлісіп отыр. Бәрімізді ұлт болып ортақ мүддеге жұмылдыру үшін қазақтың тарихын әлемге ұялмай танытатын алтын жауһарлар мен шынайы деректерді насихаттай білуге шақырып отыр. Заманауи тарихтан ойып тұрып орнын алатын, әлі де болса әлемге танылуға тиісті дерек-айғақтарды ғылыми негізде дәйектеу керектігін айтып отыр. Өз мақаласында Елбасы ол үшін атқарылатын жұмыстардың да жобасын тиянақтап берді.
Жақында ғана еліміздің тарихи мұрасына ерекше бір жазба ескерткіш келіп қосылды. Ол – бүкіл әлемге белгілі Шыңғыс хан құрған алып империя және сол дәуірдегі өзге мемлекеттердің ахуалы туралы анық фактілерге негізделген, аса құнды еңбек – Рашид ад-диннің «Жамиғ-ат-тауарих» атты бес томдық кітабының аудармасы. Әйгілі шығыстанушы ғалым, академик В.Бартольд Рашид ад-диннің бұл еңбегіне: «Тарихи энциклопедиялық мұндай еңбектер орта ғасырларда әлемнің ешбір халқында, Азияда да, Еуропада да болған жоқ» деп ерекше баға берген.
Сол Рашид ад-дин «Жамиғ ат-тауарихында» қазіргі Қазақстан орналасқан аумақты «Мәуренаһр, Түркістан, Дешті Қыпшақ» деп жалпылама атап көрсеткен. Алтайдан Еділге дейінгі алты айшылық жерді алып жатқан сол ұлан-ғайыр өлке бертін келе Түркі-мұғул жұртының ту тіккен ордалы өңіріне айналды. Бүгінде өз алдына жеке мемлекет болып отырған Қазақстан, Өзбекстан, Қырғызстан, Ресей құрамындағы Татарстан, Башқұртстан, ертедегі Хажы-Тархан, Ноғай, Қазан, Сібір, Қырым хандықтары бәрі де Алтын Орда қағанаты құрамынан шыққан үлкен елдер.
Алтын Орда мемлекетінің қазіргі бірден бір мұрагері – Қазақстан Республикасы. Бұл – көптеген тарихи еңбектерде дәлелденіп жазылған, ғылыми негізі, бұлтартпас дерегі анық тұжырым.
Рашид ад-дин өзінің жазбаларында «Түркі-мұғулдар» деген тіркестерді бөле-жармай қатар қолданған. Елбасы айтқандай «қазақтың кейбір ру-тайпаларының атаулары «қазақ» этнонимінен талай ғасыр бұрын белгілі болғанын» осы «Жамиғ ат-тауарихтан» көруге болады.
Елбасы ғылымға негізделген тарихи сана қалыптаспай, Отанын сүйер азамат, елін сүйер ер болмайтынын айтты. Мыңдаған этнос жаяу жүргенде, бабаларымыздың ат үйретіп, алтыннан сауыт киіп, үзеңгіде шіреніп жер жаһанды жүйткіп өтуі, кейінгі бу машинасын, оқпен атылатын қару ойлап табу үрдісімен парапар еді.
Үзеңгі, ауыздық пен тағаны аристократтық рухты бабаларымыздың әлем кеңістігіне апарған өркениет сегменті екеніне ешкім дау айтпайды, ол да біздің әлем таныған бір қырымыз, оған қосқан үлесіміз. Атақты құқық тарихын зерттеуші Г.Дж.Берманның еңбегінде «әскери салт атты… рыцарлар Еуропа тарихында зор рөл атқарды, деп жазып келіп, «Важную роль, видимо сыграло также заимствование стремени и подковы у евразийских племен Востока» деп көрсеткен. Көңілге толатын нәрсе қазіргі уақытта бұл саланы өз мамандары жан-жақты зерделеп жатыр.
«Ұлы даланың жеті қыры» жарияланғаннан бері қызу талқыға түсіп жатқанын жоғарыда айтып өттік. Сол көп пікірдің ішінде бабаларымыздан қалған күй өнерін, биік рухын, тағы басқаны ұлықтау қажеттігіне тоқталғандар бар.
Иә, әлем өркениеті алдында сүйсіне мақтанатын, көнеден жеткен басқа да жәдігерлеріміз баршылық. Мысалы, қазақтың домбырасы мен киіз үйі. Бүгінде бұл мұраларымыз адамзаттың ең керемет он жәдігері, жетістігі есебінде ЮНЕСКО-ның тізіміне енген.
Қаза берсек жеті емес, жетпіс қырымыз бар, бірақ соның Хантәңіріндей биігі жетеу, қазақ жетіні кие санайды, соған тоқтап Елбасы айқындаған жеті қазынамызды елге паш етіп, жаңарған Отанымыздың ұл-қызына тұмардай ұстатып, рухани бағдар етіп беру парызымыз.
Елбасы өз мақаласында, «Бүгінде төл тарихымызға оң көзқарас керек… Ең бастысы біз нақты ғылыми деректерге сүйене отырып, жаhандық тарихтағы өз рөлімізді байыппен әрі дұрыс пайымдауға тиіспіз», деп көрсетіп, бізге өз болмысымызды, әр саланы жете, нақты саралауға бағыт сілтеді.
Президент «Бұл тарихқа деген дұрыс ұстаным сол арқылы түп-тамырымызды білуге, ұлттық тарихымызға терең үңіліп, оның күрмеулі түйінін шешуге мүмкіндік туғызады» деп бізді кең ойлауға, дұрыс пікір қорытуға жетелейді. Барша жауһарларымыздың алтын діңгегі болып Елбасы айқындап берген материалдық мәдени жеті қазынамыз осылай терең зерттеле бермек.
Осы тұрғыда Еуразияның сайын даласында ғұмыр кешкен бабаларымыздың әлем кеңістігіне ұсынған теңдессіз материалдық емес үлестері не еді деген сұрақ туады.
Әрине оның бірегейі би hәм билік институты. Даралап жазар болсақ, осы Ұлы далада пайда болған билер институты, дауды әділ шешу, ар тазалығы ұстанымы әділдіктің ғажап формасы. Орыстың белгілі этнограф-тарихшысы А.И.Левшин жазатын «Әділдіктің алтын ғасыры орнаған заман – осы билер соты» кезінде болған. Ал сол билер сотының әлем юридикциясына оң әсері болды ма деген сұраққа тоқталсақ. Еуропада жаза ретінде «талион» ұстанымы, яғни өлімге – өлім, көзге – көз, тіске – тіс деп кек қайтарудың ең анайы түрлері қолданылған уақытта, Атилла патша бастап күндей күркіреген ғұндар барған соң Еуропа заңдарына «құн төлеу» жүйесі кіргізілді. Қылмыс жазасын құнмен, айыппен өтеу институты қолданыла бастады деп мойындайды. Жоғарыда айтылған құқық зерттеуші Г.Дж.Берман өзінің «Западная традиция права; эпоха формирования» атты әлемге әйгілі кітабында «талионның» басқа жүйеге көшуі, тікелей көшпелілер мәдениетінің ықпалы екенін жазады. Х ғасырда Киев Русінің бірінші заңы «Русская правданың» екі редакциясында да санкция түрінде тек құн термині қолданылып, «обиду платите ему 60 кун» деген сияқты тайға таңба басқандай нормалар жазылған. Бұл ата-бабаларымыз ертеден қолданып келе жатқан гуманды жаза түрлерінің басқа жүйеге еткен тікелей ықпалы екенін насихаттауымыз қажет.
Батыс елдерінде бүгінде кеңінен орын алған − екі жақты тең жарыстырып, қатаң заңға ғана тәуелді болып қалмай, билік шығаратын − англо-саксондық сот жүйесі бастауын көшпелі өркениеттің билер сотының сілемінен алатынын шетел ғалымдары көптен ашық айтуда. Бұл да Ұлы даланың әлем қазынасына қосқан зор үлесі.
Шығыс Еуропа елдерінде негізгі заң есебінде қолданылып келген, көлемі жағынан аса зор, армян әрпімен 1519-1689 жылдарда жазылған төрелер жинағы – іс жүргізу кодексі қыпшақтың заң ескерткіші болғанын да біреу білсе, біреу біле бермейді. Ғылымда «Кодекс куманикус» атымен белгілі құқықтық жәдігер, өз уақытындағы ең озық қолданбалы заңдар жинағы болды. Осы ескерткіште «төре бітігі», «төрелер жинағы» ұғымы билік сөзінің баламасы ретінде, кейіннен Алтын Орда дәуірінің жинақы аты болып қазақи «төре» термині қалыптасты. Қазақтардың арбитраждық сотты – төре соты, дауды шешуді төрелік жасау немесе қонағына, сыйлы адамына төрге шығыңыз деуі, билік, биіктік дәстүрінің осы далада, өз Отанында әлі де фрагментті көрініс табуының дәлелі.
Иә, біздің даламыздан бастау алған мәдениеттердің игілігін дүние жүзінің әлі күнге дейін көріп отырғанын дәріптей білуіміз керек. Жаңаша ұғым, жаңа көзқарас қалыптастыруымыз керек.
Жеті атамызды білгендей, жеті қырды меңгерсек, Елбасының маңына топтасып, алар асуларымызды, жетер жетістіктерімізді дәл межелесек, өркениет тізімінен өзіміздің лайықты орнымызды аларымыз сөзсіз.
Қайрат МӘМИ,
Конституциялық Кеңес Төрағасы