ХАЛЫҚҚА ҚЫЗМЕТ – АСЫЛ АРМАН, ҰЛЫ МҰРАТ
Өз-өзіңе сын көзбен қарап, бұрын-соңды жазған-сызғандарыңды жүйелеп-реттеп қойғанның артығы жоқ. Осындай оймен әлденеше рет қағаз-жазбаларға ден қойғанымда, ақшыл түсті қағаздағы жазбаларым көзге түсті. «Сұхбаттар» циклының бастапқы бөлігінде «Ханғали Сүйіншәлиев: әдебиеттанушы, ұстаз-ғалым», – деген сөздер жазылған екен. Аштым. Көрдім. Көз бен көңілге жақын тұстары назарға ілінді. Жан-жүрекке жылы әсер етті. Көңіл көкжиегі де кеңіп сала берді. Қалың көпке, руханият ісіне ортақ тұстары да мол. Бұл ғалым, әдебиет зерттеушісі, филология ғылымдарының докторы, профессор Ханғали Сүйіншәлиевпен болған сұхбат еді.
Хан-ағаның 100 жылдығы қарсаңында жарияланбаған жазбадағы Ұстаздың орамды ойларын оқырманға ұсынуды жөн көрдім.
Ұстаздық – ұлы іс
Өмір жолы бұралаң. Сол секілді адамның өсу жолы, бел-белестері де кедергісіз, қиындықсыз болмайды. Талай қияларды қиып өтіп, жолыңды, жөніңді адаспай тауып, ілгерілеу – өмір жолының, адам сапарының бағы. Тегінде, балалық шақ, жасөспірім кезең еліктеу, үйренуден басталады. Осы сәттен бастап өмір есігі алдыңнан шығады, азаматтық биік тұғырға көтерілесің. Отбасы өнегесі, өскен ортаның әсер-ықпалы, еңбек ұжымының ұнамды сипаттары – аса мәнді құбылыс, айрықша факторлардың бірі.
Осындайда еске түседі, әкем – Жұмаш ескіше сауатты, құрани білім-дәрістері мол, өз уақытының көзі ашық, көкірегі ояу адамдарының бірі болды. Бірақ кеңестік кезеңнің дінге қарсылығын, көзқарасын ертерек сезінді де қолындағы құранын қайтыс болған адамды жерлегендей, тиісті рәсіммен аққа орап, аят оқып, біржола қоштасты. Сөйтіп, өмір-тұрмыс сырларына ден қойып, еңбекке бет бұрды. Балық шаруашылығын ұйымдастырды. Аңшылықпен, саят өнерімен айналысты. Бақша салып, егін екті. Осындай мың сан тірліктің қайсыбіреулеріне мені де ертіп, көрсетіп-үйретіп жүргенін қазір сағынышпен еске алып отырамын.
Мектеп табалдырығын сегіз жасымда аттадым. Әуелі мешіт жанындағы медреседе араб әліппесінде сауат аштым. Кейінгі кезекте латынша, сосын қазақ-орыс тілінде оқып, білім алдым. Әйтсе де, өмір-тұрмыстың тауқыметін бір адамдай-ақ көрдім. 30-жылдардан кейінгі елімізге, ауыл-аймаққа түскен ауытпалықтар, ашаршылық, жоқшылық, қиястық зардаптарын ұмыту қиын-ақ. Осындай сәттерде әкеміз 45 жасында қайтыс болды. Анам шиеттей бес баламен (үлкені мен едім), өмір-тағдырмен бетпе-бет келді. Еңбекпен ерте айналысқаным да осы тұс еді. 1932 жылы Орал зооветтехникумының даярлық курсына қабылдандым. Оқу мерзімі – 6 жыл. Оны бітірген соң осындағы пединститутқа түсіп, соңғы курсынан майданға аттандым. 1941-1942 жылдар Мәскеу түбіндегі неміс-фашист басқыншыларына қарсы аяусыз айқаса жүріп, ауыр жарақат алдым. Сөйтіп, 1942 жылдың қыркүйек айында елге оралдым. 1943-1953 жылдары Орал пединститутында оқытушы, кафедра меңгерушісі болдым. 1953 жылдан бастап – Қазақ университетінде (қазіргі ҚазҰУ) ұстаздық қызмет атқардым. Бұдан кейінгі бүкіл ғұмырым ұстаздық қызметпен тығыз байланысты.
Асылы, ұстаздық – ардақты іс, өйткені жас ұрпақ тәрбиесі, оқу білімі, еңбекке қабілеті, бәрі-бәрі ұстаздық істен бастау алады. Оқытушы өзі білімді, қабілетті, тәрбиелі болуы керек. Шәкірт болса, өз кезегінде ұстазға қарайды, үлгі алады, еліктейді, теңелгісі келеді. Алайда барлық адам бірдей емес. Әркім өзінше ойлайды, жетіледі, өседі. Бір шындық бар: кім-кімнің де қайсыбір іске бейімі болады. Отбасының, ұстаздар ұжымының бақыты – шәкіртін сол жолға салу, бағыт-бағдар берумен тығыз байланысты. Қоғам байлығы – адам тәрбиесімен, жас ұрпақты оқыту ісімен айналысқаныма ризалық сезіммен қараймын.
Ұстаздық қызметпен қатар ғылымды қатар алып келемін. Нәтижесі де жеміссіз емес. Ханғали Сүйіншәлиев деген тақырыпта кандидаттық диссертация қорғадым (1952 жыл). Ресми жетекшім, профессор Б.Кенжебаев болды. Зерттеу нысанам Абай шығармашылығы болғандықтан, мәшҺүр Мұқаң – Мұхтар Әуезовпен жақын араласып, жиі ақыл-кеңес алып тұрдым. Мұхаңның ұлылықпен ұштасқан, ізгілік-иірімдерінен тұратын адамгершілікке толы әсер-ықпалын молынан сезіндім.
Өмір өзгеріп, уақыт-сынап сырғи берері – табиғи заңдылық. 1953 жылы қазіргі әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетіне ауыстым. Ұлы адаммен – Мұқаңмен қайта қауышып, қатар еңбек еттім. Ақиқатында, Әуезов маған әркез ақылшы, ұстаз болудан өзгерген емес. Сөз жоқ, көп нәрсе үйрендім, үлгі алдым. Мұқаң уақытын босқа өткізбеуші еді. Әртүрлі басқосу, мәжілістерде де, қонақтарда да уақытқа бағынар еді. Қазақ университетінде Халық әдебиеті мен Абайтанудан дәріс оқыды. Тығыз шаруасы болған сәттерде, Мәскеу университетінде дәріс оқып жүрген кездерінде, көбінде осындағы сабақтарын мен өткізіп жүрдім. Тапсырманы талап деңгейінде орындауға күш салдым. «Абай жолы» жарық көрген алғашқы жылдары мен де белгілі эпопеяның маңызын кең көлемде талдап, баспасөзге жарияладым. Мақала Мұқаңа ұнап, оны орыс тілінде жариялату үшін Мәскеудегі Тәкен Әлімқұловқа жібергенін айтты. Әрине, мұндай қызықты кездесу, қауышулар көп болды…
Оқыту бей-берекеттікті көтермейді
Оқу, оқыту ісі – қашанда маңызды әрі абыройлы еңбек. Қоғамдағы, өмірдегі барша өзгерістер білім беру саласынан да айқын аңғарылады. Әйтсе де, күрт өзгеріс, есте қалар елең еткізерлік жаңалық байқалмайды. Капитализмге қайта оралғанымыздай, гимназия, колледж, лицей жауыннан кейінгі саңырауқұлақтай қаптап-ақ кетті. Бакалавр, магистратура да бұрыннан бар академиялық дәрежедегі екі сатылы оқу жүйесі болатын-ды. Демек, бұл атау, жүйелерден аса бір ерекшелікті көріп, естіп жүргенім жоқ. Айталық, автоматтандырылған компьютерлік тест әдісінде ешбір құпия, техника жоқ. Пайдасы аз, зияны шаш-етектен. Біріншіден, бұл әдіс оқытушыға сенімсіздік туғызады. Екіншіден, талапкер-студенттің білім-таным жүйесін бағалап-анықтауда ағаттыққа, сенімсіздікке душар етеді. Тегінде, оқыту ісінде ілгерілеу үшін компьютерлік жүйеге алыс-жақындағы оқыту ісі түгелдей көшуі қажет-ақ.
Техникалық прогреске ұмтылған абзал. Бұл ретте мектептің төменгі сыныптарынан емес, 5-7 сыныптардан кейін-ақ үйретсе ұтылмас дер едім. Білім-ғылым жүйесі – мемлекеттік бағытта болғаны жөн. Білім негізі мектепте алынатындықтан, оқушы мен оқыту ісінен көмек-қамқорлықты аямау керек. Өкініштісі бізде бұл бағыт керісінше немесе талап деңгейінде емес. Бұл баршамызға ой салуы керек. Өйткені білімді ұрпақ – ұлт мақтанышы.
Еліміздің қай жерінде де ұстаз мерейін үстем ету керек-ақ. Бұл күнде олар уақытпен санаспай еңбек етеді: бірақ беделі төмен, жалақысы аз, жағдайы жоқ. Мұғалім мәртебесі, маман дайындау ісі – басты мұрат.
Балаға жүйелі білім береміз десек, ақыл-парасатқа кең өріс ашамыз десек, оқу, оқыту ісі бей-берекеттікке салынбауы керек. Мысалы, Білім министрі абыройсыз қызметінен босайды, ұстаз беделі төмен, оқулықтар төңірегінде дау-дамай көп.
Мектеп жүйесінде, жоғары оқу орындарында оқушы-студентке көзқарас төмен. Ақылы оқуға есік айқара ашылған. Бұған халқымыздың әлеуметтік, материалдық ахуалы келе ме? Ауылдағылардың жағдайы жақсарды деуге әлі ерте. Мұны әкім де, оның төңірегіндегілер де біледі. Бірақ халықтың алдына бармайды, олардың бетіне тура қарай алмайды. Қысқасы, ауыл мен қаланың арасында алынбас асу, «қазақы қамал» берік-ақ… Меніңше, білім жүйесіне қатысты реформа жауапсыз сұрақтарға нақты іс-әрекеттермен талдау жасау қажет. Әзірге, бұл бағытта елең еткізерлік бастама да, байыпты талдау да, нақты іс те көрінбейді…
Талантты тану қиын ба?
Адам өмірі, оның жастық кезеңі – ғажап шақ, сәулелі сәт қой, шіркін! Жасқа – жігер, арман-қиял, күш-қуат тән. Өмірде бір-ақ рет берілетін, қайталанбайтын, оралмайтын таңғажайып әрі тынымсыз, ізденіс-ізгілікке толы, сәулелі-сәулетті сәтті есте қалатын, ұмытылмастай өткізу – адамның мұраты, ұлы мақсаты. Ойшыл-оқымыстылардың айтқандарында да, зор шындық, үлкен мән бар. Ж.Руссо: «Жастық шақ – даналықты меңгеруге арналған уақыт, кәрілік – оны қолдануға арналған уақыт» – десе, ақын Абай: «Жастықтың аты арындап, Тас қияға өрледің», – деп тап басып көрсетеді.
Жас ғалым, қаламгерлер жайлы айтсам, әрине ізденіс, талап-талғам керек-ақ. Нарық талабы, салмағы жас ғалым, қаламгерлерге де тым ауыр тиді. Талапты мен таланттыны тану қиынға соқты. Айтып-жазғанын жеткізу, жариялау да оңай болмағаны анық. Алайда қазір уақыт өзгерді, көп нәрсе оң бағытқа бұрылды. Осы тұста жас ғалым, қаламгерлер дарын-талантын ақиқатқа айналдырып, шындыққа суарып, соны ізденіс, бастамаларға бет бұрғаны жөн. Өткен тарихқа, тұғырлы тұлғаларға, даңқты даму жолдарымызға ден қойып, өмірдің өзіне, шындық көзіне, ақиқат сөзге жол ашсақ – талант табиғаты таныла түсер еді. Ол үшін, әрине жас ғалым, қаламгерлер ізденісті – серік, еңбекті – мұрат, білімді қару еткені нұр. Өйткені «Білімді болу – белгісіз нәрсені ашу қабілетіне ие болу деген сөз. Ал белгісіз нәрсені аша білу – ол теориялық өнердің барлығына тән, ортақ жайт» (әл-Фараби).
Демек, білім – ұлы күш. Бұл – үлкен-кішіге керек құндылық.
Әдебиет тарихы – халық зердесі
Өткен тарихымызды, яки халық зердесін бар қырынан жарқырата көрсетіп, әдебиет, мәдениет мұратын көп болып, кең көлемде ойлап, жүзеге асыруымыз керек. Ол үшін кешенді ізденіс, маңызды мәселе, зерттеулерге бет бұрып, баруымыз қажет-ақ. Ерте дәуірлердегі әдеби-мәдени мұрағаттардағы аңыз бен ақиқатты, ақын-жыраулар мен би-шешендер сөздеріндегі даналық ойларға, иман иірімдеріне егемен елге лайық, тәуелсіздік талаптары тұрғысынан танып-таразылау міндеттерін жүзеге асыру – кәделі іс. Тегінде, мұндай маңызды міндеттерді «бармақ басты, көз қысты» қағидасына табан тіреп, жең ұшынан жалғасып, жеңіл-желпі жүргізбей, керісінше көңіл қалауымен, жүрек әмірімен атқарған абзал.
Өйткені халық тарихы – әдебиеттің биік мұраттары негізінде кейінгі буынға рухани нәр ретінде жетеді. Әдебиет тарихы – халық зердесі, ғасырлар мұрасы, шежіресі. Ендеше, үлкен-кішіміз өткен тарихымыздың қадірін біліп, болашаққа байыпты барлау жасап, өркениет өрісіне алып адыммен, ақыл-парасатқа құштарлықпен қадам басса, нұрға нұр қосылады, абырой артады. Ел мұраты асқақтайды. Ұлт өседі.
Асылы, халыққа қызмет ету асыл арман, ұлы мұрат, басты борыш болуы тиіс. Осы бағыт, жолда жүру – ғанибет әрі кәделі іс. Өмір мұраты – осы.
Рахымжан ТҰРЫСБЕК,
филология ғылымдарының докторы, профессор