Буллингтің буы удай болады | «Айқын» газеті
Бастауыш сыныпта оқып жүрген кезіміз. Сыныптасым тырнағын бояп келіпті. Анау-мынау емес, қызыл түсті лакпен. Өзі арықша келген, қақ-соқпен ісі жоқ бала еді. Кластағылар дереу «қызтеке» деп шулап кетті. Ұялған күйі сыныптан қашып шыққандай болды. Артынан еріп келем. Дәлізге шықты да, еденге отыра кетті. Солқылдап жылап отыр екен. Не деп жұбатарымды білмедім. Бірақ сол бағана шу кезінде өзімнің де күлгенім бар. Бұл қылығыма сол кезде ұялдым ба, есімде жоқ. Бірақ жаным ашығаны рас. Кім білсін, жағдай ушығып, әлгі сыныптасым күйзеліске түсіп кетер ме еді, мұғалімдер араласып, бәрі жақсы шешілді. Тәрбие сағатын өткізіп, олай мазақтауға болмайтынын санамызға сіңірді. Бүгінде мұны «буллинг» дейді екен. Мұнымен қалай күресеміз? Халықаралық тәжірибемен салыстыра келе, еліміздегі заңға қандай өзгеріс енгізуге болады? Осыны талдауға тырыстық.
6 желтоқсанда Мәскеудегі №1359 мектептің оқушысы Даня Горбатенко сабаққа пышақ ұстап келеді. Алдымен мұғалімдерді, кейін өзін өлтіруге бекініпті. Ұзақ уақыт тілдесіп, әзер дегенде келісімге келеді. Тергеушілер баланың бұл қылығына не себеп болғанын анықтауға кіріседі. Сөйтсе, ол психикалық ауытқушылығы бар немесе бұзық бала емес, сыныптастарының тарапынан қысым көріпті. Әрине, баланы бұлай ақтап алуға болмайды. Дегенмен ойланатын жағдай. «Қой аузынан шөп алмас» баланың жауызға айналуы осындайдан болады екен. Бүгінде «колумбайнерлер» деген сөз қолданыста бар. Оның оқиғасы 1999 жылы америкалық «Колумбайн» мектебінен бастау алады. Осы жерде білім алатын екі оқушы сыныптастары мен мұғалімдерін жаппай қырып салады. Өздерін де өлтіреді. Қантөгіс жағдайдың болғанына жиырма жылдай уақыт өтсе де, ізін жалғаушылар әлі күнге дейін бар. «Әділдіктің ақ туы астында жүрміз» деп жұбатады өздерін. Мәселен, Керчтегі политехникалық техникумда жиырма адамды жайратқан Владислав Росляков жайлы да көпшілік біледі. Мұндай колумбайнер-жасөспірімдердің әлеуметтік желіде түрлі қорғаушы топтары да түзілген. Көп жыл бойы қатарластарынан қорлық көрген олар сазайын беруді ойлайды. Осылай адам шошырлық әрекетке барады.
ЮНИСЕФ деректеріне сүйенсек, Қазақстанда әрбір үшінші мектеп оқушысы буллингпен бетпе-бет келген екен. Яғни, замандастарының тарапынан психологиялық қысым көрген. Оқушылардың басым көпшілігі мазақтап, намысына тигенін айтады. «Мектептегі балалар арасындағы жауыздық – Қазақстанда ғана емес, бүкіл әлем бойынша тараған проблема. Көп жағдайда бала ата-анасына ашық айта алмауы мүмкін. Сондықтан әке-шешесі бұған кешенді түрде мән бергені жөн. Баласына бірдеңе болғанын байқап, қас-қабағын бағуы керек. Мектеп психологтары мен педагогтарына мұндай мәселені дереу шешу міндеттеледі. Біз 2015 жылдан бері балалардың психикалық денсаулығын қалыптастырудың қанатқақты бағдарламасын сынақтан өткізіп келеміз.
Осы бағдарламаның аясында Маңғыстау, Шығыс Қазақстан және Оңтүстік Қазақстан облысындағы мектептерде «қауіпсіздік топтары» құрылды. Яғни, жәбір көру мәселесімен күресетін команда жұмыс істейді. Бұл топтың ішінде мектеп әкімшілігі, психолог, учаскелік инспектор мен мұғалімдер бар. Осы арқылы мектептегі келіспеушіліктер реттеледі деп ойлаймыз», – дейді Қазақстандағы ЮНИСЕФ жанындағы білім беру және бала құқығын қорғау бағдарламалары бойынша координатор Татьяна Адерхина.
Балалар өзін ренжіткендерге төтеп бере алмай жатады. Сондықтан күдерін үзіп, көрсеткен қорлыққа шыдап жүруге мәжбүр. Балалар мен жасөспірімдер суицидінен әлем бойынша алдыңғы орындамыз. Шенеуніктер бұл көрсеткіштің жыл өткен сайын азайып келе жатқанын айтып жұбатады. Дегенмен қуануға әлі ерте. Әлбетте, өз-өзіне қол жұмсауға итермелейтін факторлар жетерлік. Суицидтің салдары буллингтен ғана емес. Сондай-ақ отбасындағы ахуал, баянсыз махаббат, жалғыздық сынды жағдайлар да баланың өміріне балта шабуына жиі себеп болады. Демек, түптің түбінде мәселе – үлкендердің бейқамдығы, селсоқ қарауынан. Бұған біз қозғап отырған буллинг қосылады. Оқушылар арасындағы бір-біріне жекіген жағдайларды мұғалімдердің көзі көріп отыр. Бірақ оған бас қатыруға мүлдем уақыт жоқ: бітпейтін есеп, педагогикалық кеңес, сабақ жоспары мен оқушылардың үлгерімі мойын бұрғызбайды. Ұстаз араласып, дер кезінде тоқтау қойса, мәселе шешілері де анық. Тағы бір айта кетерлігі, негізі мектептегі штатта психолог бар. Кейбірі құр курс бітіріп, баламен жұмыс істей алмайды. Енді бірі мыңдаған баланың ішіндегісін білуге физикалық тұрғыдан да үлгермейді. Балаға жанашыр – ата-ана материалдық жағдайын қамтамасыз ету үшін құрақ ұшады. Баласының көңіл күйі жоқ болса, әрі кетсе «өтпелі кезең» деп бағамдайды. Бұдан бөлек, баласы басқадан қысым көргенімен қоймай, өздері таяқтайтындары тағы бар.
Қысым көріп жүрген баланың мәселесін қарастырып көрелік. Үлкендерге жағдайын айтуға батпайды. Өйткені көбіне ондай жағдайға мән бермеу керек деген кеңес естиді. Болмаса, мектеп әкімшілігін тартып, арты дауға айналады. Сондықтан аш құлақтан тыныш құлақ деп, іштей тынады. Әлдекімге айтса, күні ертең бәрінің көзінше сөз тасығыш, қорқақ атанатынын да біледі. Осыны жақсы білетін қатарластары ақыры жазаланбайтын болған соң, одан ары мазақтай береді. Қазақстанда қылмыстық жауапкершілікке 16 жастан бастап қана тартылады. Ауыр қылмыс үшін – 14 жастан. Буллинг жасағаны үшін бар болғаны сұқ саусақ кезеп, «бұрышқа» тұрғызады.
Балаларды қорғау керек. Оның өміріне қауіп төндіруі мүмкін барлық фактор мен адамнан. Бұл ретте халықаралық тәжірибелерді де бір қарап шығып, заңда өзгерістер енгізсе артық емес. Мәселен, Англия мен Ирландияда кейбір қылмыстар үшін 10 жастан бастап жауапкершілікке тарта береді екен. Әлбетте, жасөспірімдерді темір торға тоғыту керек демейміз. Бірақ олар біреуге зиян тигізген жағдайда жаза күтетінін білуі тиіс. Айталық, қоғамдық жұмыстарға тартуға болады. Болмаса, психологтармен кеңесе отырып, тиімді тәсіл табу қажет. Өйткені мыңдаған жасөспірім дәл қазір жапа шегіп отыр. Осы мақаланы жазған уақытта да қанша баланың зәбір көргені белгісіз. Мамандар осыны реттеу үшін шара қабылдау қажет деп безек қағады. Қылмыстық жауапкершілікке тарту жасын өзгерту үшін көп уақыт керек. Ол іс созылып кететіні тағы бар. Сондықтан дәл қазір қолдан келетін шараны жасай берген абзал. Мектептегі күзет мәселесін реттеу – ең алдыңғы кезектегі шара. Жасы жеткен апалар емес, құқық қорғау органы қызметкерлері вахтада тұруы керек. Қолында металлодетектор болғаны жөн. Себебі, суық қарудың түр-түрін еркін ұстап жүретін оқушылар жетерлік.
Білім беру жүйесіне өзгеріс керек дегенді жиі айтамыз. Бұл мәселеде де солай. Таудай құжат талап етіп, қағаз жүзінде «бәрі жақсы» дегізетін емес, баланың жағына иілетін жүйе болуы тиіс. Сондай-ақ сыныптағы оқушылардың саны да қысқарғаны жөн. Сол кезде сынып жетекшісі бәріне бірдей көңіл бөле алар еді. Психологтардың саны аз. Олар тәртіпсіз оқушылармен ғана емес, «үндеместермен» де тәрбие жұмыстарын жүргізу керек.
Буллинг құрбаны болатын – басқалардан ерекше балалар. Көбіне олардың қатарында сабақты үздік оқитын «оқымысты» мен аз қамтылған не толық емес отбасының баласы болады. Буллинг себептері: түрі, ұлты не басынан өткерген бір жағдай және т.б. Осындай мәселеге тап болған балалар өзіне деген сенімін жоғалтып, комплекс жия бастайды. Ақыры тұйықталады. Көпшілікпен араласуды қояды. Мұның соңы үлкен депрессияға ұласатыны белгілі. Көбіміз неғұрлым қиындықты көп көрген сайын қайралып, мықты бола түсеміз деп ойлаймыз. Бірақ эмоция шыққан соң міндетті түрде іштей арпалыс болады.
Шетелде антибуллингтік манифестер дайындалады. Яғни, мектепте арнайы ережелер қабылданады. Оқу ордасында өзін-өзі қалай ұстау керек, қандай да бір ереже бұзғаны үшін қандай жаза өтейтіні жазылған. Ережені толық оқып шығып, оқушылар қол қояды. Кейін осы мәтін ақпараттық тақтаға ілінеді. Сәл ереже бұзса болды, мысалы, емтиханда ұпайы кемітіледі. Әлдекімге әлімжеттік көрсетсе, мектептен шығарып жіберетін де ереже бар.
Жадыра АҚҚАЙЫР
Дереккөз: Айқын