«АЛТЫН ДОМБЫРА» ЖАЙЫҚҚА КЕТТІ | «Айқын» газеті
«Алтын домбыра» – қорытынды айтыс. Есеп беру. Бір жыл ішінде өткізілген республикалық, халықаралық айтыстардың жеңімпаздары шығатын дода. «Алтын домбыра» десе, елдің де елең ете қалатыны сондықтан. Мәдениет және спорт министрлігінің қолдауымен өткен «Астанам, сенсің ардағым» атты жыр сайысына 20 ақын қатысты. Шетінен «сен тұр, мен атайын» дейтін кіл мықтылар. «Жүзден жүйрік, мыңнан тұлпар» шыққандардың айтысынан жұрт өрелі сөз, салмақты ой күткені анық.
Биылғы «Алтын домбыра» айтысы Астана қаласының 20 жылдығына тұспа-тұс келді. 20 жылдық тойға 20 айтыскердің қатысуы да заңдылық. Олар: Мақсат Ақанов, Жансая Мусина, Мұхтар Ниязов, Ринат Зайытов, Болатбек Оразбаев, Тілеген Әділов, Қазірет Бердіхан, Дидар Қамиев, Төлеген Жаманов, Айбек Қалиев, Мейірбек Сұлтанхан, Аспанбек Шұғатаев, Серік Қуанған, Сырым Әділбек, Рүстем Қайыртайұлы, Еркебұлан Қайназаров, Шалқарбай Ізбасаров, Әсем Ережеқызы, Ершат Қайболдин, Нұрмат Мансұров. Жыр додасын айтыс жанашыры, төл өнеріміздің ыстығына күйіп, суығына тоңып жүрген белгілі ақын Жүрсін Ерман жүргізді.
Әділқазылар алқасы құрамына Қазақстанның Халық артисі Асанәлі Әшімов, ақын Несіпбек Айтұлы, жазушы Байғанин Мұхаметқали, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Аманжол Әлтайұлы, профессор Көлбай Асанов, Ахметжан Өзбеков, ақын, сазгер Серік Қалиев болды. Осы жолғы айтыстың өзгешелігі алғашқы күні тәуелсіз сарапшылар пікір айтты. Олар – сыншы Әмина Құрманғалиева, Бауыржан Халиолла, Дәулеткерей Кәпұлы.
Айтыстың ашылу салтанатын Мәдениет және спорт министрлігінің Мәдениет және өнер істері департаменті директоры Әбіл Жоламанов пен «Нұр Отан» партиясының хатшысы Қаныбек Жұмашев сөз сөйлеп ашты.
– Алматы қаласы Тәуелсіздігіміздің алтын бесігі болса, елордамыз Астана қаласы – тәуелсіздігіміздің баянды болған жері. Бүгінгі сөз бен саздың дарабоздары жиналған сайыс Астана қаласының 20 жылдығы мен Тәуелсіздік мейрамына сай келуінде үлкен мән бар. Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың сарабдал саясатының арқасында еліміздің тәуелсіздігі нығая түсті. Әлі де алар биігіміз, асар асуымыз бар. Бұған да ауызбірішіліктің, татулықтың арқасында жетеміз. Шәкәрім Құдайбердіұлы:
– Келешек қамы үшін.
Қайтадан қайырылып,
Қауымға келмейсің,
Барыңды,
Нәріңді
Тірлікте бергейсің.
Ғибрат алар артыңа із қалдырсаң,
Шын бақыт – осыны ұқ,
Мәңгілік өлмейсің! – деп жырлағандай баршаңызға ғибратты ғұмыр тілейміз. Мереке құтты болсын! – деді Қаныбек Жұмашев.
«Қызаруды білмейтін қыздарыңнан,
ұялуды білмейтін ұл туады»
«Алтын домбыраның» алғашқы күні сайысқа 10 жұп шықты. Сағат үште басталған жыр додасы түнгі 11-ге дейін ұласты. Залға жиылған қауым тоғыз сағат бойы 20 ақынның айтысын тапжылмай тыңдады. Жақсы сөзге марқайып, сүйікті ақынын қолпаштап отырғандар да көп болды.
Айтыстың шымылдығын ақтөбелік Ершат Қайболдин мен астаналық Нұрмат Мансұров ашты. Екі ақынның айтысы ел күткендей болмаса да, жүрек тебірентер жақсы ой айтылғаны анық. Кейде делебеңді қоздырып, атойлап отыратын ағайын болмаса, ақынның айтқан сүбелі ойлары көрінбей қалатыны бар. Әйтпесе, Нұрмат ақын көпке ой салатын, жұртшылықтың жан жарасына айналған проблемаларды жырына арқау етті. Ол «алыстан аңсап келген қандастардың, қадірі тұр құлтемір құрлы болмай» дейді.
Ақынның:
«Ал қазіргі аяймын оқушыны,
Ә дегеннен үш елдің тілін білер.
Сөмкесінің салмағын көтере алмай,
Басы қатып балада бүгілді бел.
Тапсырманы үйіп төгіп, езіп жаншып,
Аяқ жолдан болдық қой сүріндірер.
Жыл сайын бір жобаны ойлап тапты-ау,
Жоғарыда отырған «білімділер».
Таудай бала шықпайды-ау деп қорқамын,
Желбіретіп биікке туыңды ілер.
Тарыдай ғып кіргізген баламызды,
Талқан қылып жатқандай бүгінгілер!» деген жыр жолдары көптің есінен шықпасы анық.
Атыраулық Шалқарбай Ізбасаров пен астаналық Әсем Ережеқызы «қыз бен жігіттің» әдемі сайысын жасады. Қашанда қағытпаға дайын тұратын Шалқарбай ақын бұл жолы да қарсыласын қалжыңмен түйреп, өткір әзілімен сүйкеп кетті. Қарсыластан ыға қоятын Әсем бар ма, қалжыңға қалжыңмен жауап беріп, қайым айтыс жасады.
Ақындардың келесі жұбы – Рүстем Қайыртайұлы мен Еркебұлан Қайназаров өрелі айтыс жасады. Екі ақын да шаппа-шапқа жүйрік. Екеуінің де көп ізденетіні байқалады. Қоғамды елең еткен мәселелердің бәрі – екі ақынның жырына арқау болды.
Рүстем ақынның: «Жүргеновтей Мәскеуге бармасам да, Жүрсінге еріп, Астанам, саған келдім», «ақиқаттың ал қызыл жебесіндей», «ойлайтын дүниенің бәрі азайды», «қызаруды білмейтін қыздарыңнан, ұялуды білмейтін ұл туады» деген жұп-жұмыр ұтымды тіркестері көп-ақ.
– Қазағым қилы-қилы заман көрдің,
Тарландай тас жүректі адам көрдің.
Сәлеміңмен сөз бастап санам менен,
Отызыншы жылдарға тамам келді, – деп бастаған Рүстем Қайыртайұлы өткен ғасырдың 30-жылдары Мәскеуде өткен онкүндікте Құрманбек, Ілияс, Жамбыл, Манарбектің ерлігін жырлай отырып, Ақселеу Сейдімбек, Рымғали Нұрғали, Шерхан Мұртазаны еске алып, бүгінде алыптардың азайып бара жатқанын тілге тиек етті.
Тайсалмайтын, қай кезде де еркін көсілетін жүйрік ақын Еркебұлан Қайназаровтың әрбір уытты сөзі сұр жебедей көздеген жеріне дәл тиіп жатты.
– Ешкіммен қырқыспай-ақ қойсам деп ем,
Құдайдың жалға берген бес күнінде.
Қолқалап, мені қайта шығардыңдар,
Енді қамсыз қалмаңдар ешбірің де, – деп жыр бастаған ақын.
– Туған жерім облыс болып жатса,
Тәубе деп айту керек бұл тұста әркім.
«Түркістан – ер түріктің бесігі ғой»,
Топырағынан тәбәрік, жыртыс та алдым.
Мен бірақ жерге, ұлтқа бөлінбеймін,
Ұлтым деп сөз бастайтын ғұрып ұстандым, – деп шырқады. «Төгіліп, толғап айтсам, Түркістанмын» деп төгіле сөйлеген ақынын қалың тыңдарманы да сағынып қалыпты. Біраз уақыт айтыс сахнасында көрінбей кеткен Еркебұланның да жыр сайысын аңсап жеткені байқалады. Екі ақын да жырдан маржан терді. Әрдайым ізденіп жүретін Рүстем де, айтыс десе, «су төгілмес жорғадай» тайпалып шыға келетін Еркебұлан да өз бабында екенін көрсетті.
«Апорттың отаны емес, аборттың отанына айналмайық»
Сырдың оғланы Мейірбек Сұлтанхан мен павлодарлық ақын Аспанбек Шұғатевтың сайысы да көпшілік күткен өрелі айтыстың бірі болды. «Жыраулардың сарқытындай» Аспанбекке Мейірбек те осал тимегені анық. «Жасай бер, жайнай бер, азат халқым» деп бастады жыр додасын Аспанбек. «Еркелеп, қара Ертістен ерке Есілге келген» ақын «бақ кетпесін деп тіледім, бағаналы басты ордамнан» деген ақ тілегін жеткізді.
Мейірбек Сұлтанхан: «Орта Азияның ордасы атанған ел» деп, Астананың көркемдігін тілге тиек ете отырып, «бағаналы орда, басты орданың» 20 жылдығына сұлу сөзбен сурет салды. Көркем ойлы, сырбаз ақынның жырын Елорданың жетістігінен бастағаны да көптің көңілінен шықты. Ерке Есілдің бойында қоныс тепкен қаланың әсемдігін суреттей отырып, халықтың мұңын да жырына арқау етіпті. «Тәуелсіздік тойында бүгін елді, баурайық әсем тәтті тілімізбен» дей келе ақын: «билікке жағынудың жарысында, біріміз асып түстік бірімізден», «онсызда қызға айналған еркек қаптап, гей клубтар көбейді елімізде», «Сұлтанмахмұт, Мағжанның 125 жылдығын, жылы ғана айтқызбай, жапқандаймыз», «Кеңестің кесепатын ұлықтасақ, келер ұрпақ алдында ақталмаймыз», «Біртанов министрге айтарымыз, бір ұлттың тағдырымен ойнамаңыз», «апорттың отаны емес мына түрмен, аборттың отанына айналамыз» деп кесек-кесек толғады.
Қарағандылық Дидар Қамиев пен алматылық Қазірет Бердіханның айтысында да ел күткен өзекті мәселелер жырланды. «Сексен пайыз орысы бар Целиноградты, тоқсан пайыз қазағы бар Астана еткен» деп бастаған Қазірет ақын әуелгі сөзін Астананың 20 жылдығын жырлауға арнады. Қарсыласы Дидарды да сөзбен қағытып, «қымбат көлік» мінетінін де айтып кетті. Дидарың да оңай шағыла қоймайтын жаңғақ емес. «Әйтеуір дүниемді санап біттің, әңгіме неге сонша сұйықталған, сен менің нағашым емес пе едің, қадірі көрінетін биік таудан» деген Дидар ақын елдік-ұлттық мәселелерді тіліне тиек етті.
Ринат Зайытов пен Мұхтар Ниязовтың, Мақсат Ақанов пен Жансая Мусинаның, Төлеген Жаманов пен Айбек Қалиевтің, Болатбек Оразбаев пен Тілеген Әділовтің, Сырым Әділбек пен Серік Қуанғанның айтыстарына да жұрт сүйсініп, қол соқты. Айтыс көрігін қыздырған Мұхтар мен Ринаттың сайысы болғаны рас. Әрбір сөзі алтындай салмақты Төлеген Жаманов пен Айбек Қалиев те әсерлі жыр өрнегін құрды. Қашанда қалтасында қалжыңы жүретін, «қыз бен жігіттің» көркем айтысын жасайтын Мақсат Ақанов пен Жансая Мусина жұбы жұртты күлкімен көмкерді. Әдемі әзілге, қазақы қалжыңға құрылған айтыс бірінші күннің шымылдығын жапты.
Тоғыз ақын – «Мәдениет» үздігі
Екінші күннің алғашқы сайысқа қарағанда, салмағы басым болары анық. Өйткені бұл күн – «Алтын домбыраның» тағдыры шешілді. Финалға шыққан ақындардың қай-қайсысы да Алтынға лайық ақындар. Халықтың «Алтын домбыраны» Рүстем мен Ринаттың да, Еркебұлан мен Мұхтардың да, Болатбек пен Мейірбектің де, Жансая мен Айбектің де, Мақсат пен Төлегеннің де қолынан көргісі келетіні рас. Дидардың залға жиылған жанкүйерлерінің де тілегі бір. Қазірет ақын үшін де қол соққандар қаншама! Қалай десек те, ақынның бәрі де бас жүлдені алғысы келеді. Бірақ топтан суырылып, алға шыққандардың арасында Жансая мен Мейірбектің, Еркебұланның ұпай саны жоғарырақ болды. Ринат Зайытов үшін қиқулаған көрермен көп. Сүйікті ақынына «Алтын домбыраны» лайық көргендердің ойын да түсінуге болады. Рас, Ринат – халықтың сүйіспеншілігіне бөленген ақын. Бірақ, жүлде – біреу. Ал Ринат сол жүлдеге лайық болса, әділқазылар да әділ шешім шығарар еді. Алайда екінші күнгі айтыста қарқыны бәсеңдеп қалғанын мойындауымыз керек. Алғашқы айтысындай емес, қарсыласы әлсіз болды ма, Ринат оза шапқан жоқ. Көпшіліктің шуылына Ринаттың өзі де «Жүлдеге таласым жоқ, ағайын! Айтыс тыңдаңыздар» деп басу айтқаны – сондықтан.
Ал бас жүлдені иемденген ақын да осал емес. Көптің көңілінен шығып жүрген Жансая Мусинаны оңай ақын деп айта аламыз ба? Әр айтыс сайын көрерменнің асыға күтетін, сүйікті ақынына айналған. Жансая Мусина сахнаға шығады десе, көпшілік елең ете қалады. Сол себепті, әділқазылар «Алтын домбыраны» Жансаяға бергенінде, ешкім қарсылық танытқан жоқ. Бұл ақындардың арасында дара шауып жүрген ақын қыздың еңбегінің бағаланғаны деп біледі. Жансаяға «Алтын домбыраны» министр Арыстанбек Мұхамедиұлы табыс етті.
Марғұлан Ақан есімді қолданушы әлеуметтік желідегі парақшасында: «Алтын домбыраны» Жансая алды. Бұл жерде айтыстағы сөздің мірдің оғындай тиетін тұсы емес, қазақы қасиеттің алға шыққанын аңғаруға болады. Қазақ қашанда қызына төрден орын берген. Әр айтыстан қалмай, елдің мұңын айтып жүрген, қағытпаға, әзілге жақын Жансаяға берсе, айып па?!
Поэзияда «сахна ақыны» және «нағыз ақын» деген түсінік қалыптасқан. Сахнаға шығып, «қазағым менің, қазағым» деп айғайлаған кімге ұнамайды, бәріне ұнайды. Халық поэзияның шыңы осы, нағыз ақын осы екен деп түсініп кете береді. Бастысы сөзі түсінікті, ұйқасы бар және рухты. Ал нағыз ақын кім? Оның үні сахнада емес, оның үні өлеңінде. Ақынды сахнада тұрып оқыған өлеңі үшін емес, өлеңінде жатқан қиялы мен сезіміне қарай таңдау керек» деп жазыпты. Бұл да әлеуметтің Жансаяның өнерін жоғары бағалағаны.
Кешегі айтыста тоғыз ақын бір күнде «Мәдениет саласының үздігі» атанды. Бұл марапатқа Жүрсін Ерманның да сіңірген еңбегі көп. Үздік атанғандардың қатарында – Ахметжан Өзбеков, Бақыт Жағыпарұлы, Бауыржан Халиолла, Ринат Зайытов, Рүстем Қайыртайұлы, Айбек Қалиев, Мейірбек Сұлтанхан, Еркебұлан Қайназаров, Жансая Мусина бар. Төл өнерді әспеттеп, Астананың төрін ұсынып жүрген Мәдениет және спорт министрлігі екенін де ұмытпауымыз керек. Бұл – ұлттық өнерге көрсетілген құрмет!
Тәуелсіз пікір
Әмина ҚҰРМАНҒАЛИҚЫЗЫ,
сыншы:
– «Алтын домбыра» айтысы – өте қызу, дүрмекпен өтті. Айтысқа қатысқан 20 ақынның да ешқайсысы осал емес. Кей ақынның сахнаға шыққанына – 20 жыл. Барлығы сайдың тасындай, «ертеден салса, кешке озған, ылдидан салса, төске озған» дейтіндей, тамаша ақындар. Бірақ, әйтеуір, біреудің жеңуі керек болғандықтан, кей ақындарға обал болып кетті. Финалға тамаша ақындар да өте алмай қалды. Амал қанша, біреу жеңіліп, біреудің жеңетіні анық. Бұл – заңдылық. Көңілімнен шықпаған бір нәрсе, айтыс ақындары жаттандылыққа бой берді. Олар күні бұрын кімнің кіммен айтысатынын біліп алған. Күні бұрын нені айтып, нені айтпау керегін де меңгерген. Бұл – айтыс жанрына жатпайтын нәрсе. Термешілердің не болмаса жыршы-жыраулардың кеші емес. Айтысқа тек қана суырыпсалмалық қасиет тән. Поэтикалық, поэзиялық, образды көркемдік те сақталуы қажет. Одан бөлек, айтыс этикасы деген болады. Қазылық етіп отырған адамдарды мақтайды. Бұл үшін олардың ұпайы төмендеуі керек. Сосын көрермендер мәдениеті деген бар. Қазір көрермен де өзгерген. Қит етсе, айғайлап, шулап, сөзге құлақ түрмей кетеді. Айғай-шумен қорқытып-үркітіп, өзі шығарғысы келген ақынын шығарады. Қазір айтыста осындай психология қалыптасып барады. Халықта мұндай мінез неліктен қалыптасқан? Себебі, билікті кім жамандаса, соған қол соғады. Мұны ақындар да жақсы меңгеріп алған. Басты мақсат – билікті жамандау деп ұғады. Тағы бір дүние, кей ақындар өзі шыққанда айғайлайтын, ысқыратын адамдарды дайындап қояды. Бұл – дұрыс емес. Айтысты бұлай шоуға айналдыруға болмайды. Қазіргі айтыста шоулық сипат басымдыққа ие. Нағыз суырып-салма ақындардың айтысы деп бағалай алмаймын.
Қарагөз СМӘДІЛ,
журналист:
– «Алтын домбыра» айтысында Айбек Қалиев, Мейірбек Сұлтанхан, Еркебұлан Қайназаров, Төлеген Жаманов жақсырақ өнер көрсетті меніңше. Өз ойым.
Айғай-сүрең жасау үшін;
Екіншіден, «ұланғайыр жерді қорғап қалған қайран бабам-ай» деп, міндетті түрде айтып өтеді. Нақты кім, қай жерді, қалай, қай шайқаста қорғап қалғанын, әрине айтпайды.
Үшіншіден, «қарғыс атқыр патша өкіметінің зәбір-жапасын көрген» деп, патша өкіметінің жақсылық-жамандығын бірдей көрген жандарды да, араластырып айта береді.
Шынымды айтсам, Ерлан Сағадиевті аяп кеттім. Әр ақын шүйлігіп, түйреп өтті. Күллі Қазақстандағы бар жамандықтың жаршысы сол ғана сияқты.
Айтқандай, нақты аты аталмаған, түсі түстелмеген біраз депутат, министр, шенді-шекпендіге де жаппай «ұйықтап отырады», «халықтың қамын ойламайды», «қара қарғалар» деген сияқты жалпылама айтып өткенге де, халық риза.
Тіптен ешкім қол соқпай бара жатса, «елдің жайын айтсам, халқым қол соғып қолдамай ма?» деген сияқты бір лепес айту да сән екен.
Айтыс – поэзия емес. Бірақ оған «сұлу өнер көреміз» деп баратын көрермендер де бар. Айбек пен Мейірбектің, Еркебұлан мен Төлегеннің әдемі айтыс жасауға талпыныстары айғай-сүрең астында көміліп қалғаны өкінішті. Мейірбек жас қой, ол да публиканың қолпашын қуалап кетіп қала ма екен деп алаңдайсың.
P.S. Жалпы, айтыс дегеніміз – салмақты сөз, өрелі ой өрнегі. Айтысқа көрермен көшелі сөз тыңдау үшін барады. Жыл өткен сайын айтыс салмақтана түссін десек, шоуға айналдырудан қашқанымыз жөн шығар. Екі күнге созылған «Алтын домбыра» көптің рухын көтерді, жүректі қозғады. Бастысы, ақындармен бірге ұлттық тамырымызға қан жүгірді, азаттықтың құнын асырдық, жетістігімізге қуандық, кемшілігімізге ұялдық, халықтың бекзада өнерін биікке көтеріп жүрген жандарға сүйсіндік, қазақы қалжың бойымызды жылытты. Айтыста не бар: тарих, дәстүр, шешендік, әншілік, қазақы намыс, мінез бар. Бекзада өнерді биіктете алсақ, бұл да – тәуелсіздіктің арқасы! Тәубе!
Гүлзина БЕКТАС
Дереккөз: Айқын