Әлеуметтік саясат әлеуетті көтереді | «Айқын» газеті
Конституция Қазақстанды «әлеуметтік мемлекет» деп сипаттайды. Әлеуметтік мемлекетте қабылданатын шешімдер мен енгізілетін реформалар халықтың хал-ахуалын жақсартуға, олардың құқықтары мен бостандықтарын қорғауға, сапалы білімнен бастап, қоғамдық пікірін еркін білдіруге дейінгі кепілдіктерге ие болуына бағытталуы қажет.
«Айқынға» пікірін білдірген сарапшылар әлеуметтік саладағы соңғы ұсыныстарды талқылап, оларды жүзеге асыруда ескерілуі тиіс тұстарын атады.
Президент жанындағы Қазақстан стратегиялық зерттеулер институтының басшысы Зарема Шаукенова мемлекеттің әлеуметтік саясатының негізгі бағыттарын талдап берді:
– Мемлекет басшысының 2012 жылғы Жолдауында Қазақстанның 2050 жылға дейінгі даму стратегиясы таныстырылды. Оның негізгі мақсаты әлемнің дамыған 30 елінің қатарына кіретін мықты мемлекет құру болатын. Аталған стратегияда белгіленген 7 бағыттың ішінде мемлекеттің әлеуметтік саясатының жаңа принциптері де бар. Мемлекеттің әлеуметтік саясатының негізгі мақсаты – әлеуметтік қауіпсіздік пен халықтың әл-ауқатын көтеру. Тәуелсіздік алған алғашқы жылдардан бастап, әлеуметтік саясат қоғамдық келісім мен тұрақтылықты қамтамасыз етті. Бірақ уақыт өзгерген сайын қоғамда жаңа сын-қатерлерге жауап беретін жаңартылған әлеуметтік саясатқа сұраныс туды. Әлем тәжірибесі ел азаматтары түгел әлеуметтік жүйенің ұсыныстарына көңілі толатын мемлекет пен мінсіз әлеуметтік саясат болмайтынын көрсетеді. Осы тұста Президент саясатында халықтың өмір сүру сапасын арттыруға үнемі негізгі басымдық берілетінін атап өту қажет.
Зарема Каукенқызы әлеуметтік салада жасалған ұсыныстардың ішінде Президенттің бес бастамасын ерекше атап, оның артықшылығын алға тартты.
Биыл жарияланған Бес әлеуметтік бастамада әр отбасының баспанаға қол жеткізуіне, жалақысы төмен азаматтардың салық жүктемесін азайтуға, жоғары білімнің қолжетімдігі мен сапасын арттыруға, студент жастардың өмір сүру ортасын қолайлы етуге, шағын несие көлемін өсіріп, мемлекетті газбен қамтамасыз етуді жалғастыруға байланысты нақты тапсырмалар берілді. «Қазақстандықтардың әл-ауқатының өсуі: табыс пен тұрмыс сапасын арттыру» Жолдауын «қоғамның өзекті сауалдарына жауап» деп бағалауға болады. Бұл мемлекеттік органдар, бизнес және қоғамға жұмыс стратегиясын көрсеткен құжат болды. Ең төменгі жалақыны көтеру, бизнестің жол картасын жүзеге асыруды жалғастыру, тұрғын үй коммуналдық қызметтері үшін тарифтерді реттеу сияқты қадамдар халықтың табысын арттыруға ықпал етеді. Өмір сапасының өзгеруіне білім, ғылым мен денсаулық сақтауға жұмсалатын қаржының ұлғайтылуы да оң әсер етеді.
Зарема Шаукенова халықтың әлеуметтік жағдайын көтеруге деген талпыныстың Президент тапсырмасымен қалай ұштасқанының мысалы ретінде төмендегі жайтты аңғартты.
– Президент Үкіметті, бизнес пен мемлекеттік қызметтегі барлық басшыны жұмысқа қарым-қатынасын өзгертуге шақырды. Азаматтардың әл-ауқатын көтеруге айрықша басымдық беру керегін ескертті. Аталған қызметке лайықтылығы мен жұмысының тиімділігі басшының аталған бағытқа қосатын үлесіне байланысты бағаланатын болады. Соңғы уақытта халықтың өмір сапасын жақсарту мәселесінде әлеуметтік саланы жаңғырту бойынша тапсырмаларды орындамағандардың қалай сұралатынына бәріміз куә болдық. Мәселен, тұрғын үй коммуналдық шаруашылық мәселелері бойынша қауіпсіздік кеңесінің отырысында тарифтердің қымбаттауы талқыланып, желтоқсан айынан бастап электр энергиясы үшін тариф қазіргіден 25 пайызға төмендетілетіні шешілді.
DataSight әлеуметтік және маркетингтік зерттеу агенттігінің директоры Ілияс Тілеубергенов орта тапты қалыптастыруға Президент бастамасында аталған жоғары білімнің қолжетімділігі мен сапасы қалай әсер ететінін былай түсіндіреді.
– Бес әлеуметтік бастаманың әрқайсысы ерекше атап өтуге лайықты болғанымен, «жоғары білім алудың қолжетімділігі мен сапасын арттырып, студент жастардың жатақханадағы жағдайын жақсарту» туралы ұсынысты бөліп қарағым келеді. Өйткені бұл бастама елімізде орта таптың қалыптасуына, осы топқа жататын азаматтар үлесінің сан мен сапа көрсеткіші бойынша артуына ықпал етеді. Ал кез келген мемлекеттің өміршеңдігі үшін орта таптың маңызды екені белгілі. Мәселен, қандай да бір мемлекеттің даму деңгейі мен тұрақтылығын бағалаудың бір жолы – сол елдегі қоғамды геометриялық пішінде бейнелеу. Егер өте бай және өте кедей таптар саны аз, ал орта тап мүшелері көп болса, қоғам ромбы пішінінде бейнеленеді. Pew Research Center зерттеу орталығының 2010 жылғы есебіне сәйкес, Дания, Норвегия, Нидерланды, Финляндия, Люксембург, Франция және Германия сияқты дамыған мемлекеттерде орта тап үлесі – 70%-дан көп. Мұндай қоғамда шектен тыс тұрақсыздықтың орын алуы екіталай. Өйткені орта тап мүшелерінің қоғамдық пікірі мен азаматтық белсенділігі елдегі саяси тұрақтылықтың, экономикалық дамудың және қоғамдық келісімнің нығаюына оң әсерін тигізеді. Жоғары білімнің қолжетімді әрі сапалы болуы орта таптың үлесін арттыруға ықпал ететін жалғыз болмаса да, маңызды фактор. Өйткені жастардың бәсекеге қабілетті сапалы жоғары білім алуы олардың келешекте экономикалық мәртебесі жоғары, беделді орынға ие азамат болып қалыптасу ықтималдығын арттырады.
Жоғары оқу орындарын әлемнің үздік университеттерінің үлгісінде студенттер мен мекеме қызметкерлеріне қолайлы жағдай қалыптастыруға бейімдеудің әлеуметтік әрі экономикалық тұсын жеткізген Ілияс Мейрамқұлұлы кампус аумағында нысандар салуда нарықтың сұраныстарын ескеруге шақырады.
– 2022 жылға дейін девелоперлік компаниялар мемлекет пен жекеменшіктің серіктестігі қағидасымен 75 мың орынды жаңа жатақхана салатын кезде, жоғарғы оқу орнын қаржылық дербес құрылымға айналдыру керегі ескерілгені жөн. Бұл студенттердің академиялық үлгерімінің жоғарылауына, әрі жатақхананың «өзін-өзі ақтай алуына» негіз болады. Мысалы, Стэнфорд сияқты беделді университет кампустарының инфрақұрылымына назар аударсаңыз, онда студенттердің және басқа да резиденттердің тамақтану, кино көру, киім жуу, шаш қидыру, спортпен шұғылдану сияқты қажеттіліктері ескеріліп, кампустың әр текше метрі сауда көзіне айналған. Осы арқылы кампус иесі студенттерге білім алуға қолайлы мекен қалыптастырумен қатар, оларды фитнес орталығында немесе кинотеатрда әкімшілік жұмыстармен қамтамасыз ету деген қос міндетті қатар атқарып отыр. Шетел тәжірибесі жатақхана сияқты нысандардың мастер-жоспарында (master-plan) нарықтың кем дегенде алдағы 5-10 жылдық сұранысы ескерілетінін көрсетеді.
«Болашақ» бағдарламасының түлегі әңгімесін жоғары білім беруді ұйымдастыру ісіне қатысты ұсыныстарымен жалғады.
– Осы үлгіге сүйеніп, Қазақстанда алыс-жақын шалғайдан келіп оқитын студенттердің ата-анасы мен бауырлары тұрақтайтын кішігірім хостел, университет қызметкерлерінің балаларына арналған қолжетімді балабақша немесе жатақханаға жақын жұрт кешқұрым бір мезгіл сауат ашатын, тәулік бойы жұмыс істейтін кітапхана секілді әлеуметтік нысандарды сұраныс деңгейіне қарай салуды құрылыс компаниялары назарға алғаны жөн. Негізгі мақсат – мемлекет қаржысына салынатын жатақханаларды сауда көзіне айналдыру емес, студенттер мен оқытушыларға жайлы жағдай жасау. Нарықтың шынайы сұранысын, студенттер және басқа азаматтардың қажеттілігі мен қалауларын білу – көп қаражат пен уақыт талап етпейтін дүние. Дұрыс ұйымдастырылған маркетингтік зерттеу жұмыстары арқылы (сауалнама, фокус-топтық талқылау) нарықтың ағымдағы және болашақтағы сұранысы туралы тың ақпарат жинауға болады. Осылайша, жоғары білімнің сапасын арттыру жұмыстарын оңтайлы және тиімді ұйымдастыру мүмкіндігі бар.
Динара ТІЛЕУБЕК