XVII ғ. 20-40 жылдардағы халық қозғалысы туралы қазақша

0

Ришелье өзінің ішкі және сыртқы саясатын халық массаларының қатыгез тежелуі мен қанаушылығына салды. Әсіресе, салық ауыртпалығы Франция отыз жылдық соғысқа ашық қатысқан уақыттан бері артты. Бірнеше рет мемлекеттік қарыз өсті. Мемлекеттің басты кредиторлары болып табылатын салықтарды сатып алушылар салық алу сылтауымен халықты тонаудың шексіз еркіндігін алды. Ришельенің басқару жылдарында корольдік фиске және оның агенттеріне қарсы бағытталған ірі халықтық қозғалыстар болды. 1624 жылы Керси провинциясында салықты азайту талап еткен шаруалардың көтерілісі өршіп кетті. Шаруалар Кагор қаласын қоршады; жергілікті дворяндардың әскері көтерілістермен тез арада түзеді. Егер осы көтерілісте қалалық тайпалық шаруалар жағында өнер көрсетпесе, онда 30-шы жылдардың соңы — 40-шы жылдардың басы көтерілістерінде шаруалар қалалық кедейлікпен иықпен күрескен. 1635 ж. Бордо мен Перигадағы плебейлік көтерілістерге сонымен қатар маңайдағы шаруа қатысты. 1636 көктемінде Батыс және Оңтүстік Францияның бірқатар облыстарында бір уақытта «крокандардың»жаңа көтерілісі басталды. Ришелье көтерілісшілерден депутатпен бейбіт келіссөздерге кіруге тура келді. Шаруалар бірқатар жанама салықтарды жоюды талап етті және салықтарды жинаушылар мен сатып алушыларға шағымданды. Үкімет көп ұзамай жасаған келіссөздер және көтеріліспен қамтылған аумақты жылдам кеңейтуге кедергі келтірмеді. 1637 жылдың көктемінде «крокандары» Кеңес-д ‘ Эйме қаласын, содан кейін Бержерак және Перига қаласын қалалық төменгі жақтарының көмегімен алды; соңғысының көтерілістің басты орталығы болды. Тек 1637 күзінде ғана. бұл күшті антифеодалдық көтерілісті корольдік әскерлер басып алды. Бірақ 1639 жылы Нормандияда жаңа ірі халық көтерілісі «босоногих» пайда болды, оған жаңа салықтарды енгізу себеп болды. Қалалар мен шаруалардың көтерілісшілері абсолюттік және жергілікті әкімшілікке қарсы барлық фискалдық жүйеге қарсы күрескен. Олар көтерілістің штабына бағынатын тәртіпті және жақсы ұйымдастырылған армияны құрды. Уақытша Нормандия іс жүзінде көтерілісшілердің билігінде болды. Күз 1639 патша әскерлері шаруаларға жеңіліс әкелді және көтерілісті басады. Осы уақыттың халық көтерілістерінің үкімет үшін қауіптілігі бір мезгілде өсіп, буржуазия арасында наразылық болды, ол да фиска талаптарынан зардап шекті, бірақ еңбекшілер массасына қарағанда аз дәрежеде.

XVI ғасырдың екінші жартысындағы Францияның мәдени өміріндегі ең ірі тұлға-Мишель де Монтень (1533-1592). Монтень мантияның дворяндық ортасынан шыққан және бірнеше жыл бойы өзі Парламенттік кеңесші, содан кейін Бордодағы мэрді атқарған. Оның» тәжірибелері » — XVI жүзжылдықтың Француз қоғамдық ойының ең ірі ескерткіші. Тарихи, саяси және артықшылығы бойынша философиялық, этикалық тақырыптарға түрлі ой-пікірлерді еркін түрде біріктіру болып табылатын «тәжірибелерге» қатысты Монтен 20 жылдан астам уақыт бойы жұмыс істеді. Монтеньдің «тәжірибелері» XVI ғасырдың екінші жартысында Францияның алдыңғы қатарлы қоғамдық күштерінің санасында орын алған елеулі өзгерістер, олардың тербелістері, сонымен бірге олардың гуманистік идеалға берілгендігі көрініс тапты. Осы кезеңнің күрделі, шатасқан тарихи жағдайлары адамның діни беделге сенімсіздігіне күмәндану құқығын жариялаған Монтеньдің скептикалық дүниетанымының қалыптасуына өз әсерін тигізді. Шындығында, Монтень адам санасына сенімсіздікті, бірақ жалпы бұл скепсистің идеялық мәні терең прогрессивті. Ол бірінші кезекте діни ырымшылдықты және фанатизмді бөлшектеуге, идеалистік жорамалдарды жоққа шығаруға, тәжірибелі білім жолын тазалауға бағытталған сыни функцияларды орындауға арналған. Адамның тәлімгері ретінде табиғатты дәріптей отырып және қарапайым халықтың даналығын дәлелдеп, Монтень XVI ғасырдың бірінші жартысындағы гуманистер идеяларының жаңа тарихи жағдайында одан әрі дамыды.

XVI ғасырда көрнекті табыстарға Француз ғылыми ойына және бірінші кезекте филология, медицина және математика жетті. Бұл дәуір, аталған гуманистерден басқа, жан-жақты табиғат зерттеушісі және Бернар Па-лисси көркем керамика шебері, атақты медик Амбруаз Паре, филолог және тамаша антикатоликалық памфлеттің авторы Анри Этьен.

Француз өнері және сәулет XVI ғ.
Бейнелеу өнеріне келетін болсақ, мұнда да прогрессивті үрдістердің дамуы белгілі жетістіктерге жетті. Әсіресе, Франсуа Клуэ, Пьер Дюмустье және т.б. Қайта өрлеу дәуірінің Француз мүсіні Гужон және Жермен Пилон сияқты тамаша шеберлерді ұсынады. Ренессанстың көркемдік идеалымен байланысты жаңа үрдістер архитектурадағы дайын дәстүрлерді ығыстырады (Шамбор фонтенблоның құлпы). Алдымен бұл процесс итальян үлгілеріне еліктеумен байланысты, содан кейін XVI ғ.Француз сәулет өнері өзіндік сипатқа ие болады (Луврдың оңтүстік-батыс бөлігі). Француз Ренессансының ең ірі сәулетшілері Пьер Леско мен Филибер Делорм болды.

XVII ғ. басындағы бағыттардың күресі.
Францияның мәдени өмірінің жаңа кезеңі XVII ғасырдың бірінші жартысында басталады. Бұл ретте жекелеген идеологиялық ағымдар қоғамдық қарама-қайшылықтардың үлкен дамығандығына байланысты енді алдыңғы тарихи кезеңге қарағанда бір-біріне айқын және бірден қарсы тұрады. Осы уақытта идеология саласында Француз дворяндығының реакциялық шеңбері үлкен белсенділік танытады. Олардың басында феодалдық білу керек. Оның умонастросы прециоздық немесе жемандық атауын алған реакциялық және антиреалистік әдеби бағыттың дамуында ерекше жарқын көрініс табады. XVII ғ. бірінші жартысындағы француз прециоздылығының гүлденуі алдыңғы жүзжылдықта басталған батысеуропалық қоғамның алдыңғы шеңберіне феодалдық және католик реакциясының жалпы пайда болуының бір көрінісі болды.

Аристократияның өзін басқа қоғамға қарсы қоюға, өзінің жеке, кастово-тұйық және т.б. мәдениетін, өзінің жасанды әдеби жаргонын құруға талпыныстары айқын болды. Жаргонның бұл үшін әдеттегі өмір құбылыстарын және заттарды тікелей белгілеуден аулақ болуға ұмтылу тән болды, ол вульгарными деп жарияланған және оны алаңдатқан және ойдан шығарылған перифраздармен алмастыруға. Ол нәзік галантты айналымдармен және жасанды сәнді сөздіктермен мол болды. Дәлме-дәл әдебиетте шартты және қанық Жарық лирикасының түрлі жанрлары және галантты-батырлық роман кеңінен таралды. Көп томды галантты-батырлық романдардың авторлары, ойға түспестен, түрлі жоғары лауазымды дарақтардың қателесуі туралы айтты. Олар оқырмандарды керемет маскарадпен, ақсүйек ортасының ұлылығын ореолмен қоршап алу міндетін қойды.

Осы салондардың қатысушылары поэтикалық турнирлер мен театр қойылымдарын ұйымдастырды, әңгімелерде зайырлы мінез-құлық нормаларын анықтады, әдеби жаңалықтарға баға берді, прециозды жаргон ережелерін қойды. XVII ғ. бірінші жартысындағы осы зайырлы үйірмелердің ең ықпалды маркиза де Рамбуйе салонның жасаған, Ришелье Үкіметінің аристократтық оппозицияның басты орталығы болған.

Декарт Философиясы
XVII ғ. бірінші жартысындағы Францияның мәдени өміріндегі елеулі жетістіктер классицизм эстетикасының көтерілуімен және рационализм философиясының дамуымен байланысты.

Франциядағы рационалистік философияның негізін қалаушы және ең ірі өкілі көрнекті ойшыл және ғалым Ренэ Декарт (1596-1650) болды. Декарт был выходцем из топтарының «дворянства мантия». Католик шіркеуінің қудалауынан ғылыммен өз сабақтарында өзін қорғауға ұмтыла отырып, 1629 ж.Декарт Голландияға көшеді. Алайда, ол 20 жыл бойы тұратын буржуазиялық Голландияда да Декарт шіркеудің қатал қарсылық көрсетуіне итермелейді. Протестанттық теологтар тарапынан еңсерілмейтін жарақаттан құтылу үміттене, Декарт Швед патшаның Кристинаның ұсынысын қабылдайды және Стокгольм қоныс. Ол 1650 ж.Декарттың негізгі шығармалары: «ақыл-ойдың басқаруына арналған ережелер» (1629 ж. жуық), «Жарық туралы Трактат» (1633 ж., 1664 ж. қайтыс болғаннан кейін шығарылды), «әдіс туралы ой» (1637 ж.), «метафизикалық ой» (1641 ж.), «философияның басталуы» (1644 ж.), «құштарлық души» (1649 ж.).

Декарттың философиялық қызметі бірінші кезекте шіркеу-схоластикалық идеологиямен күреске бағытталған. Шіркеулік догме, объявлявшей көздері таным гоббс және сенімін, Декарт противопоставлял убежденность в неограниченных мүмкіндіктері адам ақыл, оның қабілетін анықтау үшін объективті заңдылықтарын, ұмтылу ғылыми зерттеу табиғат. Декарт қазіргі ғылым жетістіктеріне және ең алдымен математикаға сүйене отырып, шындықты ойлаудың рационалистік әдістерінің негізгі принциптерін нақтылап, дамытып отырды. Әсіресе құбылыстарды ғылыми талдау тәсілдерін әзірлеуде және схоластикалық жорамалдарды ашуда Декарттың ең маңызды туындысы — латын тілінде емес, француз тілінде жазылған «әдіс туралы ой».

Алайда Декарт әдісі идеалистік болып қалды. Декарт адамның өмір сүруінің ақиқатының негізгі дәлелін ойлауда көрді, оның болмысын мойындады,таным процесінде сезімнің мәнін жете бағаламады. Декарт ақиқатты объективті өлшеп, оның практикалық қызметінде емес, ақыл-ойдың имманенттік қасиеттерінде қоршаған адамға шындықты іздеді. Шындықтың жоғары өлшемі ол үшін ғылыми ұсыныстардың айқындығы мен айқындығы болды. Осы жерден Декарт идеялардың «тума» деген тұжырымына келді, сол арқылы олардың Құдайдың шығу тегі мойындалуына.

Декарттың ілімі терең дуалистік болды. Ол материядан сана-сезімге негізделген. Декарт ұзындық атрибуты бар материяны және екі дербес, бір-бірінен тәуелсіз, ойлау атрибуты бар рухты қарсы қойды. Дененің және жанның бар болуын келісуге қабілетті күш, ол Құдайдың түсінігінде іздеді. Декарттың бұл ойлары оның метафизикасының негізін, оның ілімінің ең консервативті бөлігін құрайды.

Сол уақытта Декарттың дене субстанциясын, материяны қарауға ұмтылуы мүлдем дербес басы ретінде өте жемісті болды. «Оның физикасы шекарасында, — Маркс Декарт туралы жазды, — материя жалғыз субстанция, болмыс пен танымның жалғыз негізі болып табылады». Декарттың дүниетанымындағы бұл прогрессивті үрдіс оның физика және физиолог сияқты геометрия және алгебра саласында бірқатар маңызды жаңалықтарды жүзеге асырған математика ретіндегі тамаша жетістіктерімен тығыз байланысты болды.

Қарама-қайшылықтар тән философия Декарт, қоғамдық ой-сананың осы уақыт мүлдем, отражали, сайып келгенде, двойственное ереже буржуазияның француз қоғамда бірінші жартысы-XVII ғ., ол дамыды салыстырмалы түрде тез, бірақ әлі мүмкін емес еді, осы кезеңде көмегінсіз дворян және мемлекеттілікті кіруге жемқорлықпен батыл күрес идеологиялық түсініктері, освящающими билік феодалдық қоғам.

Декарттың рационалистік ілімінің прогрессивті үрдістері XVIII ғ.ағартушыларға жемісті әсер етті және алдыңғы қатарлы ұлттық француз философиялық дәстүрінің қалыптасуында өте маңызды рөл атқарды.

Гассенди
Декарттың оқу-жаттығуының негізгі қарсыласы XVII ғ.Француз философиясындағы материалистік бағыттың ең ірі өкілі, көрнекті ойшыл және жаратылыс зерттеуші-ғалым Пьер Гассенди (1592-1655) болды.

Маркс келесі түрде осы идеялық полемиканы сипаттады: «Франциядағы басты өкілі Декарт болған XVII ғасырдың метафизикасы өзінің туған күнінен бастап өзінің антагонист материализмі болған. Материализм қарсы алды. Декарт атынан Гассенди, восстановившего эпикурейский материализм». 1624 жылы «аристотеликтерге қарсы» атты жұмыс жазған Гассенди орта ғасырлық схоластикаға қарсы күресте Декарттың одақтасы болған. Сонымен қатар, ол Декарттың философиясының дуалистік сипатын, соңғысының сана-сезім мен материяны қарама-қарсы қоюға ұмтылысын қатаң сынға алды. Гассенди ойлау мен болмыстың арақатынасы туралы мәселені материалистік тұрғыдан шешті және танымның негізгі көзі сезімтал тәжірибені жариялады.

Гассенди материясының құрылысы туралы өз ілімінде Эпикурдың көзқарастарынан шыққан. Ол материя мәңгілік және бұзылмайтын екенін, кеңістік пен уақыт ішінде шындықтың объективті санаттарын көргенін, олардың шексіздігін талап еткенін үйретті. Адамның жер бақытына құқығын бекіте отырып, оның өз қажеттіліктерін қанағаттандыруға деген ұмтылысын ақтай отырып, Гассенди Эпикурды және этика мәселелерін қадағалады. Гассендидің өзінің этикалық көзқарастары шіркеу отырғызған аскеттік дүниетанымға саналы түрде қарсы тұрды. Реакциялық лагердің өкілдері гассендидің эпикуриялық философиясын кез келген бағада ұстай отырып, оны кінәсіз деп айыптады. Гассенди өз еңбектерінде (олардың негізгісі — «Философия жүйесі» — философтың өлімінен кейін, 1658 жылы басылып шықты) осы талпыныстарды бөліп, Эпикурдың моральдық көзқарасының шынайы гуманистік келбетін қалпына келтіру міндетін қойды.

Гассендидің өзінің философиялық ұмтылыстарында батыл болмады. Күшті материалистік үрдістер оның философиясында теологияға жол беруімен, Құдайдың отырықшылығын мойындаумен біріктірілді. Алайда, бұл жол берулер сыртқы және мәжбүрлі сипатқа ие болды.

Белгілі бір қайшылықтардың болуына қарамастан, Гассенди философиясы өте маңызды тарихи рөл атқарды, атап айтқанда, оның алдыңғы қатарлы француз әдебиетінің дамуына әсері болды. Гассендидің ізбасары Сирано де Бержерак сияқты өзіндік және прогрессивті жазушы болды. Гассендидің Мольер мен Лафонтеннің дүниетанымына ілімі елеулі әсер етті. Осылайша, Гассендидің елдің әдеби өміріндегі әсері ең алдымен реалистік үрдістердің дамуымен байланысты және сондықтан XVII ғасырдың екінші жартысында ерекше сезілетін болады.

Классицизм эстетикасы
XVII ғасырдың бірінші жартысындағы француз мәдениетіне келер болсақ, онда классицизм эстетикасының өркендеуі оған дұшпандық күштерге қарсы Француз абсолютизміне қарсы күрестегі осы қорытынды тарихи кезеңнің өте маңызды құбылысы болып табылады. Бұл эстетика ақыл табынуымен және рационализм философиясына тән қасиеттерге ие. Классицистикалық өнер антикалық алдында бас тарту белгісімен, контрреформация дәуірінен пайда болған реакциялық идеологиялық ағымдармен күресте дамиды. Ол «табиғатқа еліктеу» талабын қояды және ақыл-ой мен мемлекеттік борыштың ұраны үшін өзінің жеке сезімдері мен мүдделерін басуға қабілетті, Азаматтылық рухымен сипатталған монументалдық шығармаларды құрудағы көркемдік шығармашылықтың басты міндетін көреді. Жеке сезім мен жеңісті салтанаттандыратын мемлекеттік борыш арасындағы жанжал классицистикалық өнердің сүйікті тақырыптарының біріне айналады, алайда қоршаған болмысты тануға ықпал ететін прогрессивті классицистикалық өнердің үрдістері онда ақыл-ой мен алаңдатушылық ерекшеліктерімен, болмысты шынайы түсінуді ұялататын жасанды ережелерді шарттылық пен сақтау үрдістерімен қарама-қайшы келеді. Мысалы, үш бірліктің белгілі ережесі және поэтикалық жанрлардың тақырыптарына байланысты жоғары және төменге бөлінуі осындай болды.бүйір дуалистік. Ол материядан сана-сезімге негізделген. Декарт ұзындық атрибуты бар материяны және екі дербес, бір-бірінен тәуелсіз, ойлау атрибуты бар рухты қарсы қойды. Дененің және жанның бар болуын келісуге қабілетті күш, ол Құдайдың түсінігінде іздеді. Декарттың бұл ойлары оның метафизикасының негізін, оның ілімінің ең консервативті бөлігін құрайды.