Владимир Соловьевтің эстетикалық көзқарастары | туралы қазақша
В. С. Соловьев (1853-1900 жж.) бірінші және ірі орыс философы болды, ол тұтас тұтас тұтас философиялық жүйені құрған ғалым болды. Оның жаны мистикалық тәжірибе үшін ашық болды. Оның жүйелендіруші ақыл-ойы мен жеке шығармашылық тәжірибесі оның ойын эстетика саласына үнемі бағыттады. Ол эстетика және өнер теориясы бойынша бірнеше арнайы мақалалар жазды және өзінің әдеби-сыни мақалалары мен философиялық жұмыстарындағы негізгі эстетикалық идеяларды дамытады. Іс жүзінде өмір соңына қарай оның тұтас эстетикалық жүйесі қалыптасты.
Соловьевтің философиялық жүйесі үш бөлімнен тұрады – адамгершілік туралы оқу, білім туралы оқу және сұлулық туралы оқу. Бірінші құрамдас бөлігі В. С. Соловьевтің «жақсылықтың ақталуы»атты басты еңбектерінде баяндалған. Философ білім туралы оқуға «ақиқатты Ақтау» еңбегін арнамақ болды, бірақ жұмыстың бір бөлігін ғана жазды. Оның фрагменттері «теориялық философия»атты жалпы тақырыптағы шығармада біріктірілген. Сонымен қатар Соловьев эстетика бойынша іргелі еңбек жасағысы келді – «сұлулықты Ақтау», бірақ тақырып бойынша тек екі мақала – «табиғаттағы Сұлулық» және «өнердің жалпы мағынасы», сондай-ақ В. С. Соловьевтің эстетикалық көзқарастары туралы айтуға болатын Рецензиялар, әдеби-сыни мақалалар жазды.
1. Сұлулық «таза пайдасыздық» және «рухани дене» ретінде»
«Сұлулық және табиғат» атты мақала алғаш рет 1889 ж. «Философия және психология мәселелері» журналының бірінші нөмірінде жарияланды. Бұл мақалада эстетика мәселелері бойынша жалпы ережелер жинақталған.
А. А. Фету Соловьев жазған хатында өз мақаласының мәнін баяндады: «сұлулықты теріс аяғынан таза пайдасыздық ретінде анықтаймын, ал оң – рухани дене ретінде».[1]
Соловьевтің «алаңдатқан сын» жұмысы философиялық дүниеде сұлулықтың мәні туралы айтады. Егер адамгершілік салада барлығы бір тұтастық болса, егер танымдық салада ол абсолютті ақиқат болса, онда сыртқы болмыста бір тұтастықты жүзеге асыру, оны іске асыру немесе сезілетін, материалдық болмыс саласында іске асыру абсолюттік сұлулық болып табылады.[2]
Бірақ, бұлбұл да жалғасын тауып келеді, өйткені барлық тұтастықтың сұлулығы біздің шын мәнінде жүзеге асырылмаған, ал тек адамдардың өздері арқылы жүзеге асырылғандықтан, ол «адамзат үшін міндет ретінде» және «оны орындау өнері бар».
2. Өнер сипаты
Философ ақылы емес эстетиканың басты тезисін іс жүзінде қайталайды: табиғаттағы Сұлулық «идеяның көрінісі»; «Сұлулық-адамзат рухының алдында әлемде жүзеге асырылатын идея».[3] мақаласында «Сұлулық табиғатта» Соловьев ең алдымен іздейді анықтау мәнін сұлулық. Бұл мән ең алдымен оның нақты құбылыстары мен өнер саласы арқылы түсінікті болуы керек. Сұлулық туралы түрлі көзқарастар бар. Философтың айтуынша, олардың барлық авторлары сұлулықтың әлемдік мәнін мойындайды және алшақтық өнер сипаты туралы сөз келгенде басталады.
Таза өнер, немесе өнер үшін, бос күлкілі ретінде бас тартады; мінсіз Сұлулық шындықтың еркін және бос прикрасы ретінде үзіледі.[4]
Ойшыл келесі тұжырымдар жасайды: демек, нағыз көркемдік маңызды іс болуы қажет, демек, шынайы сұлулыққа терең және нақты әлемге қатты әсер ету қабілеті шынайы сұлулыққа мойындалады.[5]
«Эстетикалық әсемдік шындықтың нақты жақсаруына алып келуі керек» — Соловьев формуласы. Мұндай позицияларда классикалық эстетика (Аристотель және Платон) болды. Сонымен қатар өнердің заттар табиғатына да, адам жанына да әсер ететін түрлі дәрежелерге жол беріледі. Бұл өнердің әсері, бұл» суретшінің екі жақты әрекеті «тек» жаңа заттар мен күйлерді «ғана емес, сонымен қатар»онсыз болмас еді кейбір әдемі шындық».[6]
Бұлбұлдың көрсеткеніндей, әлемнің» хаотикалық тіршілігінің қараңғы аясында » Көркем Сұлулық үміттің символы, минуттық қуаныш. Таза өнердің жаулары жеткіліксіз көркем сұлулыққа қарсы, таза өнерді ол барлық шындықты меңгере алмайды, «оны түрлендіру, бәрін әдемі ету».[7] Бірақ бұл өнер осы кезеңде бере алмайды деген талап бар.
Соловьев өнерінің ең жоғары үлгілерінің бірі ретінде Пушкиннің поэзиясын санағанын атап өту қызықты. Оның мысалында орыс философы өнердің мәнін жалпы көрсетуге ұмтылды, түзете отырып, тереңдете және осы талдаудың процесінде оған қазіргі заманғы утилитаристер мен таза өнердің жақтастары позициясын татуластыра отырып.
Пушкиннің поэзиясы басқа да орыс ақындарының шығармашылығы сияқты пайдасыз, бірақ жалпы ол өзінің сұлулығымен үлкен пайда әкеледі. Өнердің пайдасы-бұл «адам рухының ерекше қызметі», өзінің әрекет ету саласы бар және адамның «ерекше қажеттіліктерін» қанағаттандыратын.[8] өнер ісі шындықты жағымды оймен әшекейлеуден емес, «сезгіш образдарда», «сезгіш Сұлулық түрінде» өмірдің жоғары мәнін, «философиямен ойлау ақиқаты ретінде алынатын болмыстың тамаша мазмұны, ал адамгершілік қызметте өзін ар-ождан мен борыштың сөзсіз талабы ретінде білуге мүмкіндік береді»[9] . Пушкин шығармашылығында осының бәрі толық және күшпен көрінді. Ол Пушкинді «артықшылық бойынша, басқалардан артық емес, – таза поэзияны білдіруші»деп санады[10] . «Таза поэзия» — бұл ақынның көмегімен таза поэзияда, көркем сұлулықта жүзеге асырылатын болмыстың мәні жоқ бастаулары арқылы еркін жанасу.
3. «Көркемсурет-ағымдағы құбылыс»
Соловьев дейді, бұл қате деп саналсын қазіргі заманғы деңгейі өнер түпкілікті. «Барлық адамдық сияқты, көркемдік ағымдағы құбылыс, мүмкін, біздің қолымызда тек шынайы өнердің үзбелі ұрандары ғана бар»[11] . Әдемі шындық түрінде сұлулықтың іске асырылуы көптеген дәрежеге ие және осы сатыда ой рухы тоқтамайды.
Бұлбұлдар Сұлулық пен өнердің философиялық теориясының негізін ұсынады: «кез келген осындай теория, өзінің пәнін осы түрінде түсіндіре отырып, ол үшін болашақтың кең көкжиегін ашуға тиіс» [12] . Құбылыстардың нақты байланысын күлдіріп, қорытатын Теория «бедеулік»деп аталады. Философ оны «қарапайым империя, халық белгілерінің даналығынан биік бір ғана дәреже»деп атайды. Өнердің шынайы философиясы «белгісіз жаңа фактілермен» байланыстыруы тиіс және оның құрылуы заттың шынайы мәніне негізделуі және байланысты болуы тиіс. Бұл құбылыстың тереңдігінің мәні, сондықтан оны одан да көп жүзеге асыратын жаңа құбылыстардың көзі болып табылады.
Бұлбұлдар табиғатын зерттей отырып, «формальды түрде ерекше, ерекше, құбылыстардың материалдық негіздерінен тікелей тәуелді емес және оған тартылмайтын нәрсе бар»деген тұжырым жасайды . Сұлулық өзі мақсат ретінде бағаланады.
Бұлбұлдар өз жұмыстарының көп бөлігін, бірақ жанама түрде сұлулықты пайдамен байланыстыратын тұжырымдамамен полемика арнайды. Ата-бабалар үшін пайдалы нәрсе ұрпақ үшін әшекей болады. Соловьев бұл көзқараспен нақты ақиқаттың үлесін және бір мезгілде сұлулықтың маңызды анықтауының жетіспеушілігін көреді: «әдемі адамның пайдалы нәрсеге генетикалық тәуелділігі дәлелденсе де, бұл эстетикалық міндет шешілмейді»[14] . Табиғатта да, өнерде де, практикалық пайдамен байланысты емес. Бұл тамаша құбылыстардың бастапқы элементтерінің мүмкін болатын пайдалылығы эстетика үшін «адамның ең әдемі денесінің көрінбейтін эмбрионнан пайда болғаны тікелей сезімге тән емес» деген аз мағынаға ие .
Оның материалдық элементтеріне қарамастан «сұлулық әрқашан өзін таза пайдасыздық ретінде мәлімдейді»[16] . Сұлулық адам бағаламайды. Ол өзі мақсат ретінде бағаланады.
Тіпті ең қарапайым және алғашқы Сұлулық көріністерінде, біз өз өмір сүру үшін бар құнды нәрсемен кездесіп, сұлулықта өмір сүру ұмтылыстары мен еңбектерінен босатылып, тыныштандыратын, біздің жанымызды қанағаттандыратын және қанағаттандыратын.[17]
4. Сұлулық — » материяның өзгеруі»
Бұлбұлдар өзінің мақсаты ретінде риясыз ойлау пәні ретінде сұлулықты түсінуді талап ете отырып, бұлбұлдар оны жеткілікті деп санамайды. Сол кездегі а. Шопенгауэр мен Н. оның философиялық кумирлерінің ілімдері осы мәселедегі ақиқатқа жақын деп санайды.Гартман: Сұлулық мазмұны идеяны құрайды, заттардың мәңгілік түрлері әлемдік еркінің пәндік көрінісі ретінде, оның объективациясы ретінде.
Бұлбұлдардың сұлулығын түсіну үшін табиғаттан мысалдар келтіреді. Ол сұлулық үлгісі ретінде алмаз алады. Оның сұлулығы оның затына тән емес, тас көмірдің бөлігі сияқты. Ол оның кристалдарында жарық сәулесінің ойынына байланысты. Бірақ бұл сұлулық қасиеті алмаздағы жарық сәулесіне ғана тиесілі емес. Сұлулық-бұл жұмыс және Алмаз және онда сынған жарық сәулесі. Бұлбұлдардың сұлулығына келесі анықтама береді: «материяның басқа материалдан тыс бастауын іске асыру арқылы өзгеруі»[18] .
#Владимир #Соловьевтің #эстетикалық #көзқарастары
Рақмет ретінде жарнаманы баса кетіңіз