Рухани мәдениет дайын | туралы қазақша
Рухани мәдениет дайын-тарихтың аз зерттелген беттерінің бірі. Готы-шығыс-герман тайпасы, оның тарихы бірқатар антикалық ескерткіштерде, атап айтқанда, Кессарийдің «соғыс дайын»Прокопиясының шығаруында көрсетілген. Саяси және этникалық тарих жеткілікті түрде зерттелуге дайын, олар туралы көптеген ғылыми еңбектер жазылған,бұл этностың рухани мәдениеті сияқты оның тарихының аспектісі туралы айтпайды.
Осы курстық жұмыстың мақсаты-ежелгі германдықтардың рухани мәдениетін зерттеу.
Осы мақсатты іске асыру үшін келесі міндеттер қойылды::
1) ежелгі германдық тайпалардың даму деңгейіне жалпы баға беру;
2) ежелгі германдықтардың діни көзқарастарын зерттеу;
3) ежелгі германдықтардың ауызша және көркем мәдениетін зерттеу.
Жұмыс проблемалық қағидат бойынша құрылған және үш тараудан тұрады: біріншісі рухани өмірдің жалпы сипаттамасына арналған дайын, олардың өмір сүру салттары мен көзқарастары; екіншісі көркем мәдениетті зерттейді дайын; үшіншісі діни көзқарастар мәселесіне арналған, атап айтқанда, тілдік жолдан христиандыққа өтуге дайын.
Бұл көздері, онда, негізінен, автор курстық шығармалар сүйенеді антикалық авторлар Прокопия Кессарийского[1] және қандай да бір дәрежеде Аммиана Марцеллина.[2] ежелгі римдіктер ғасырлар бойы өмір сүрген және өзара іс-қимыл жасаған Готалар ежелгі авторлардың мәдениетіне деген қызығушылығын туғызды.
Әсіресе, «дайындармен соғыс» сияқты дерек көзі құнды. А. А. Чекаловтың Кессарийский Прокопиясының шығармашылық мәнерінің лайықты белгісі ретінде оның шығармашылығын зерттеуші, Прокопияның объективтілікке ұмтылысын атап өтеді.[3] өзінің шығармасының басында Тарихи жанрдың басты Заңымен ақиқатты іздеуді жариялап, тарихшы сонымен бірге сыртқы формаға мұқият қамқорлық жасайды.
Оның әңгімесі бірқалыпты, бірқалыпты және сонымен бірге бейнелі және көркем. Қандай да бір оқиғада өзі үшін бастысы анықтағанда, Прокопиялар оны неғұрлым жарқын бояулармен, аз маңызды фактілерді немесе олар туралы мүлдем айтпай-ақ бейнелейді. Осылайша, қазіргі замандағы хронистерге қарағанда (басқа маңызды немесе екінші дәрежелі фактілердің қатарында оның мәнсіз мәні маңызды) Прокопия тек бояулы ғана емес, тұтастай алғанда, шынайы тарихи шығарма жасай алды.
Өкінішке орай, антикалық авторлар рухани мәдениет туралы толық мәлімет бере алмайды, сондықтан олардың материалдық мәдениет туралы хабарламаларын археологиялық қазба материалдарымен толықтырған жөн.
Атап айтқанда, В. П. Буданованың «Готы в эпоху великого переселения народов»жұмысында қазба кезінде табылған көркем мәдениет ескерткіштері туралы мәліметтерді, сондай-ақ христианизация туралы мәліметтерді жазуға болады.
«Славяндар мен олардың көршілері б.з. б. І мыңжылдықта және Б. З. Б. І мыңжылдықта»жұмысы жаңа зерттеулердің нәтижелеріне негізделген.
1-тарау. ДІН МЕН ДӘСТҮР ДАЙЫН
Л. Вольтман былай деп жазды: «германдықтар Ұлы Карлға дейін тайпалық некеден тұрды. Тек бұл жекелеген тайпалар, сондай-ақ араласусыз, көбіне өзінің темпераментінде көзге түскен айырмашылықтарды анықтайды. Олардың барлығы бірдей дәрежеде әскери және еліктеуге бейім болған жоқ, рухани тұрғыдан алғанда, әсіресе дайындар жоғары болды».
Сондықтан да, біз бұл туралы аз ғана айта аламыз, сондықтан да біз бұл туралы нақты айта аламыз. Олардың менталитеті неміс халықтарының көпшілігінің ұлттық сипатына ұқсас деп айтуға болады.
Мүмкін, ауызша және ән мәдениетінің негізгі мазмұны басқа да герман тайпалары сияқты, эпостар әндері дайын болған шығар. «Ежелгі әндерде, — ал германдықтарға ол туралы баяндаудың бір ғана түрі белгілі…», — деп жазады Тацит.
Германдық халықтар әскери болды, жалғыз ғылым әскери деп танылды. Ол: «Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын) былай деді:»Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын) былай деді:» Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын): «Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын):» Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын): «Аллаһтың елшісі (Аллаһтың оған игілігі мен сәлемі болсын), Аллаһтың игілігі мен сәлемі болсын:» (Аллаһтың игілігі мен сәлемі болсын),[7]
Кессарийлік Прокопия куәліктеріне сәйкес, жоғары лауазымды готы Аталарих Амалазунтаны анасы мен регентшасын » оның ұлы олардың көсемі үшін дұрыс емес және солай емес, олардың тәрбиеледі; ғылым ерлік өте алыс, ал ескі адамдардың тәлімгерлігі әдетте қорқақтық пен шешілмеушілікке алып келеді. Сондықтан болашақта кез келген істе батыл болғысы келетін және ұлы болғысы келетін адам мұғалімдер алдындағы қорқыныштан құтылып, әскери жаттығулармен айналысуы қажет».[8]
Ежелгі авторлар ежелгі германдықтардың әскери жаттығуларының мысалдарын келтіреді. Нақты мысалдарға келетін болсақ, Кессарийдің Прокопиясы бойынша готы жасанды шабандоз болды. Олар «қарумен ойнауды» (джигитовканы) қолдан өткізді: атқа шеңбер бойынша секіруге, одан кейін оны басқа жаққа бұрып, қайтадан шеңбер жасауға мәжбүр етті. Осы уақытта шабыс ауаға найзаға жіберілді, және ауадағы дірілдеген найзаны ұстап, үлкен өнермен жиі бір қолмен екінші қолға лақтырды; онда откидывались бұрын, онда раскачивались және склонялись сол және басқа жаққа».[9]
2-тарау. КӨРКЕМ МӘДЕНИЕТ ДАЙЫН
Көркем мәдениет туралы біз көбінесе қолөнер бұйымдарына жаза аламыз; бірінші орында зергерлік шеберлік тұр.
Жергілікті қолөнер осы қажеттіліктерді қанағаттандыра алатын деңгейге жетті. Археологиялық олжалар жергілікті қолөнершілер игерген және дамыған Рим техникасына негізделген жергілікті тоқыма, былғары, керамика, шыны, металлургиялық өндіріс қандай жоғары деңгейде болғанын көрсетеді. Әсіресе қару-жарақ пен көптеген зергерлік бұйымдар жасалған металдарды өңдеу деңгейі үлкен маңызға ие болды.[10]
Белгілі болғандай, готы бастапқыда Оңтүстік-Шығыс Балтық жағалауына қоныстанған. Дәл осы II – III ғасырлардың дайындарымен вельбар археологиялық мәдениеті байланысты. Бұған дейін вельбар мәдениеті гото-гепид деп аталды, ал шығыс-поморско-мазовецкая.[11]
Бұл мәдениет жерлеу орындарында қарудың болмауымен, ыдыстардың аз санымен және қоладан жасалған заттардың басым болуымен, атап айтқанда, белдік және ховид білезіктері сипатталады. Жергілікті тайпаларды жаулап алып, готы мұнда өзінің мәдениеті мен ингумация дәстүрін әкелді, бірақ жергілікті элементтерді қарызға алды.
Қолда бар деректер бойынша, вельбарлық олжалары бар ашық сепкіштер биік емес тас үстіндегі террастарда және кейде өзеннің салыстырмалы жоғары байырғы жағасында орналасқан.[12]
Жерлеудің ең типтік түрі Солтүстік Қара теңізде және Солтүстік Карқазанда Суук-Су және Абрау-Дюрсо қорымдары болып табылады. Әйел әшекейлерінің жиынтығы Кавказдың Қара теңіз жағалауының ескерткіштерін, атап айтқанда, аумағында Абрай-Дюрсо қорымы орналасқан евдусиан ауданын, Суук-Су түріндегі Қырым ескерткішімен байланыстырады, бұл қазба авторы Дмитриевке готпен қалған ескерткішті көруге мүмкіндік берді. Бұл екі қабатты фибулалар, 14 гранникті күміс сырғалар, тегіс және созылған гривналар, тас және шыны моншақтар.[13]
Гот жерленген қазба жұмыстарының нәтижелері дайындар қажетті киім мен киім жасау үшін қажетті барлық негізгі қолөнерді меңгергенін көрсетті.
Олар гончарлық қолөнерді, ұсталық іспен ие болды, бұл өзін қажетті тұрмыстық заттармен қамтамасыз етуге мүмкіндік берді.
Тоқу және былғары қолөнері қажетті киім мен аяқ киімді қамтамасыз етуге мүмкіндік берді.
Сонымен қатар, готалар ұсталық қолөнерді, сондай-ақ зергерлік бұйымдарды иемденді. Әшекейлер қымбат металдардан жасалған. Сонымен қатар, олардың арасында жасанды таскескіштер де бар.
Сонымен қатар, готам әдемі сезімге тән екенін атап өту керек. Олар өз киімдерін безендіруге тырысты, әшекейлерді жақсы көрді. Мәдениетпен тығыз байланысты материалдық қызметтің осы саласын дамытудың жоғары деңгейі туралы зергерлік өнер ғана емес, олардың бейнелеу өнері де дайын.
Гот бейнелеу өнерінің ең көрнекті туындысы Неаполдағы Теодорих бейнесі болып табылады. Неаполда алаңда Теодорих бейнесі болды, патшаның қандай да бір тастардан жасалған дайын, өте кішкентай, бірақ түрлі түсті.[14]
Бұл біз айтуға болады, бұл готы жетті жеткілікті жоғары деңгейдегі өнер мен алар ауыстыруға бұл жетістіктер мәдени саланың материалдық пайдалана отырып, оларды безендіру үшін киім.
Шын мәнінде, Тацит » германиялықтар алтын мен күміске ие болу туралы аз қамқорлық жасайды. Олардың сыйынан алған саудагерлері немесе күміс сауыттардың көсемдері көп, бірақ олар саздан жасалғандардан артық бағаламайды».[15] рас, тарихшы «дегенмен, бізге жақын [германдықтар] алтын мен күмістің бағасын саудадағы қолданудан біледі және кейбір монеталарымызды түсінеді, олардың басқаларына артықшылық бере отырып; ішкі облыстардың тұрғындарына қатысты қарапайымдылықта және ескі ладқа өмір сүре отырып, олар меновою торговлеюмен шектеледі»деп қосады.[16]
Ал германдықтардың «қарапайымдылықтың» қарама-қарсы тұруында Тацит Римнің ақаулары мен ашуларында аз қоғамдық даму деңгейіне тән «қарапайымдылықты» барлық германдық тайпаларға (империяға жақын «қоспағанда) жазыла отырып, ежелгі германдықтарды тым идеализациялайды; ал германдықтар, біз сияқты, ру-тайпалық құрылыстың ыдырау сатысында тұрды.
2-тарау. ДІНИ ӘЛЕМ ДАЙЫН
§1. АРХАИКАЛЫҚ ДІНИ КӨЗҚАРАСТАР
А. С. Токарев «ежелгі германдық дін туралы бір нәрсе ретінде, асыл тұқымды және географиялық айырмашылықтарды ескермей және тарихи кезең ішіндегі өзгерістерді ескермей, тек шартты және шектеулі мағынада ғана айтуға болады»деп келіседі.[19]
Дегенмен, архаикалық діни көзқарастар туралы айтатын болсақ, біз барлық германдық тайпалар үшін ортақ деректермен жұмыс істеуге тура келеді.
Отандық әдебиетте таралған с. А. Токаревпен жүйелі түрде әзірленген және Ю. П. Францев, А. Ф. Анисимова, Б. И. Шаревскаямен, И. К. Крывлева және т.б. жұмыстарда қабылданған діннің ерте формаларының морфологиялық жіктелуі, ең алдымен тотемизмге тән аса көне мәдениеттерді бөліп көрсетеді.[20]
Сипаттай отырып, діни көзқарас древних германцев, бұл дін олардың сохраняла көбінесе архаические нысандары, бұл туралы айтады, атап айтқанда, іздері тотемизма.
А. С. Токаревтің пікірінше, өте архаикалық көрініс табиғаттың көптеген рухтарына сенім болды: эльфаның жер рухы, тау тролли, су никсы, жер гномы және т.б., жиі әуесқойлар адамды үркітіп, мазалайды. Мұнда адамдар-Қасқыр (Weerwolf) сенім бар. А. С. Токаревтің пікірінше, бұл сенімдердің барлығы қатал, бірақ кейде жомарт табиғат аясында өмір сүрген аңшы халықтың тұрмысының көрінісі болды. Бұл сенім ежелгі грек дінінің ең тірі элементі болып табылады және халық сенімінде, ал ішінара фольклорда біздің күнге дейін сақталған.[21]
А. С. Токаревтің пікірінше, римдермен жанасу дәуірінде ежелгі германдық діннің басым түрі асыл тұқымды асыл тұқымды ұстаушылар мен асыл тұқымды святындардың табынуы болды.[22]
Ежелгі германдықтар әлемді қалай елестетеді? Әрине, әр түрлі тайпаларда бұл көріністер әр түрлі болды, алайда әлем суретін түсіндірудегі ортақ идеялар туралы да айтуға болады.
Мұндай параллельдерге, атап айтқанда, «шек ағашы» туралы миф – ясен Иггдрасил, әлемдік ағашқа жатады[23] (әлемдік ағаш, Әлем осі – көптеген үнді халықтары үшін ортақ тік мифологиялық доминантқа жатады[24] ).
Әрине, барлық басқа халықтар сияқты германиялықтар да белгілі бір көріністерге ие болды.
Германдықтардың жерлеу салтына байланысты сенімі барлық жерде бірдей болған жоқ және тайпаларға байланысты ерекшеленді.
«Дұрыс» көмуге үлкен мән берілді, өйткені Тацит хабарлауы бойынша, тек өлім ғана емес, сонымен қатар, кәрі жерлеу – кінәліні батпақта тұтқан, ал мәйіті адам көзінен «ұятты жасыру» үшін тацитпен және таяқпен лақтырған.[25]
Кез келген жағдайда,» дұрыс емес «жерлеу, ең алдымен, құрбандыққа» азап » қосты-бұл дүниеде.
Екінші жағынан соғыс құдайына арналған жауынгерлер пиралары – милитаризацияланған жұмақ-сондай-ақ ежелгі германдықтардың санасының дүниетанымдық парадигмасын бейнелейді. Готқа қатысты бұл Кессарий Прокопиясының жанама деректерімен расталады, ол басты ізгіліктер айқаста батылдық пен өлім деп санауға дайын екенін көрсетеді.[26]]
§2. ХРИСТИАНДЫҚ ДАЙЫН ҚАБЫЛДАУ
Рухани мәдениет тұрғысынан дайын, үшінші және төртінші жүзжылдықтарда христиандыққа олардың үндеуі төтенше мәнге ие болды. Азов және Қырым готы бірінші болып христиан дінін қозғаған, оның ілімдерімен олар 256 – 257 жж. рейд барысында тұтқынға алынған Кавказ және Трапезунд гректерінің көмегімен танысты.
Үшінші жүзжылдықтың соңында және төртінші жүзжылдықтың басында христиандық вестготалар арасында тарала бастады. Готский епископ Теофил никейдегі бірінші Экумениялық соборға қатысты. Вестготов келесі епископы атақты Ульфил немесе вульфил (311-86) болды, ол готскийге Жаңа өсиетті аударды. Ортодокстар мен арианалар арасындағы келесі күресте Ульфила арианамға жақындап, сәйкесінше арианство вестготалардың деноминациясына айналды. Қырым дайын болса, олар ортодоксияға адал қалды.[27]
Готалар христиандыққа жүгінген алғашқы герман тайпаларының арасында болды және олар Гректерден өзінің жаңа сеніміне ие болды, олардың шіркеу істеріндегі терминологиясы гректердің ықпалына ұшырады. Кейін готский шіркеу терминологиясы басқа германдық тайпалармен қабылданды, және неміс әлі күнге дейін грек шығу тегі көрсететін бірнеше шіркеу терминдері бар. Мысалы, неміс Kirche («шіркеу») грек тілінен («Құдай үйі»), Bischoff («епископ»), Pfaffe («папа», «священник»), Pfingsten («Пятидесятница») және т. б.
Э. А. Томпсонның пікірінше, IV ғ. вестгот қоғамы Әлеуметтік біртектес болған жоқ, бұл христиандықты қарыз алуға ықпал етті: жаңа дінге «кедей адамдар» басымдықпен созылды, олар бастапқыда «үздік» және «Ұлы»тарапынан қудалауға ұшыраған.
Э. А. Томпсон Готиядағы христиандардың қудалауының негізінде саяси себептер жатқанын әділ атап өтті: қуғынға қарсы шаралар ретінде тайпалық көсемдер ұйымдастырды.[28]
Зерттеуші ұзақ уақыт бойы дайын болған конфессиялық бірлік болмағанын көрсетеді. Олар авдиан, ариан, ортодоксалды христиандықтың жақтастарынан тұрды.
Алайда В. П. Буданова Э. А. Томпсон этносаяси шоғырланудың сипаты мен ерекшеліктерін ескермейді, христиандықтың таралу сәтіне дайын екенін атап өтті. Қалай болғанда да, негізгі массада готы ақыр соңында арианство түрінде христиан қабылдады, бұл, бәлкім, Ариан түсіндірудегі Троицаның иерархиялығы германдық тайпалардың билігінің ұйымдық құрылымына жақын болды.[29]
Қорытынды
Шығыс Еуропа мен Қара теңіз маңындағы далалар ұзақ ғасырларға Еуропаға жаңа халықтардың көптеген ағындары келген орынға айналды. Бұл халықтар Рим империясына шабуыл жасап қана қоймай, сонымен қатар жоғары деңгейдегі мәдениетті әкелді. Осы халықтардың ішінде тайпалар да дайын болды.
Ежелгі германдықтардың өзінің қуатты көршісі – Рим империясымен (айтпақшы, осы «варварлармен» ұстанған) салыстырғанда жеткілікті төмен даму деңгейінде тұрғанына қарамастан, тек қана-рулық құрылыстан классикалық тайпаға көшті, ежелгі германдық тайпалардың рухани мәдениеті формалардың байлығының арқасында қызығушылық тудырады.
Готалар өте жоғары деңгейде дамыды,бұл туралы олардың жерленген заттары куәландырады. Л. Вольтманның пікірінше, көптеген герман тайпаларының арасында» … рухани тұрғыдан, әсіресе, готы жоғары болды».
Менталитет олардың ұлттық сипатындағы жауынгерлікке ұмтылады; рухани өмірдің дәстүрлі түрі жарыстар, джигитовка, әскери ойындар болды.
Нәтижесінде ыдырау родоплеменного сап жоғарғы қабаты дайын болды қарызға рим салт-дәстүрлерін үйрету, ғылым, көптеген традиционалистски орнатылған готы воспротивились осындай жаңа әдісті, олардың пікірінше, жүргізді бұзылуына дәстүрлерін, әскери айбын.
Ежелгі германдықтардың көркем мәдениеті, ең алдымен археологиялық зерттеулер күтеді. Қазіргі уақытта бар мәліметтер бойынша біз көркем қолөнердің жоғары деңгейі туралы, ежелгі германдықтар рим және қара стиль элементтерін қаншалықты шебер және өзіндік алғандығы туралы және т. б. айтуға болады.
Әйелдер мен ерлер әр түрлі әшекейлерде, оның ішінде алтын және күміс әшекейлерде жаруға дайын, бұл олардың ұста ғана емес, зергерлік қолөнерінің дамуын білдіреді. Сондай-ақ, табылған моншақтар туралы айтады.
Алайда, сол уақытта готы осы қолөнерде өнерлік деңгейде өркениетті көршілерден әлдеқайда төмен болды, сондықтан көсемдер мен білуге, сондай-ақ олардың отбасы мүшелері сатып алынған, ұсақталған, ал Римдіктерге жиі басып алынған киімдер мен әшекейлерге киінген, бұл өз көркем мәдениетінің өшуіне әкелді дайын.
Дінге келер болсақ, ол архаикалық формаларға қарамастан, мифологиялық параллельдерді жүргізу үшін Еуропа мен Азияның діни көзқарастарындағы жалпы индуарийлік тамырларды зерттеу бойынша бай материал ұсынады. Әрине, болашақ зерттеушілердің бұл жолы қызу жұмыс күтіп тұр, өйткені «ақ дақтар» көп болып қала береді.
#Рухани #мәдениет #дайын