Қазақстандағы ұлттар мен халықтар | туралы қазақша

0

Қазіргі заманғы адамзат бірнеше мың түрлі этникалық қауымдастықтарды (ұлттар, халықтар, тайпалар, этникалық топтар және т.б.) қамтитын өте күрделі этникалық жүйе болып табылады. Бұл ретте олардың барлығы бір-бірінен өз санымен де, даму деңгейімен де ерекшеленеді. Әлем халықтарының дамуындағы әлеуметтік-экономикалық, этникалық және демографиялық процестердің әркелкілігі әлемнің саяси картасында өзінше көрініс тапты. Планетаны мекендейтін этникалық қауымдардың барлығы 200-ден астам мемлекеттің құрамына кіреді. Сондықтан көптеген заманауи мемлекеттер көпэтносты.

Этникалық құрылымның барлық бұл таңбасы халықтар арасындағы қарым-қатынастағы әртүрлі мәселелерді, қайшылықтарды, шиеленісті, қақтығыстарды заңды түрде туындатады. Олардың бірі ұзаққа созылған сипатқа ие және бірнеше онжылдықтар бойы жалғасып келеді, басқалары соңғы 10-15 жылда күрт шиеленісе түсті. Олардың барлығы дерлік этносаралық болып табылады. Сондықтан этникалық қақтығыстар мәселесі өзекті тақырып.

Жұмыс мақсаты:

— Ресейдегі этникалық жағдайды қарастыру.

Жұмыстың міндеттері:

— ұлт тарихын және ұлттық мәдени дәстүрлерді зерттеу;

— Ресей мен Кузбасстегі демографиялық үрдістерді бөліп көрсету;

— мемлекеттік және өңірлік ұлттық саясатты талдау;

— милиция қызметінде Ұлттық факторды есепке алу қажеттілігін анықтау.

1. Қазақстан тарихы халықтардың ұлттық және мәдени дәстүрлердің

Ресей Тарихи көп ұлтты мемлекет ретінде қалыптасты. Ежелгі кезде Киев Русь бастапқыда славян, финно-угор және басқа тайпалардың бірігуі ретінде дамыды,бұл одан арғы орыс тарихына, тіліне, мәдениетіне, ұлтаралық байланыстарына із қалдырды. Олардың ерекшелігі көбінесе діни таңдау болып табылады. Орыс православие ұлтаралық некелерге, нәсілдік араласуға төзімділікпен ерекшеленді, ғасырлар бойы басқа әлемдік діндермен бейбіт қатар өмір сүру тәжірибесін жинақтады.

Ресей құрамындағы халықтар әр түрлі жолдармен болды, және де аумақтарды басып алу арқылы әрқашан алыс емес, бұл халықтардың өздерінің қуатты Ресей тағының державалық қорғанысына айналуға ұмтылысының арқасында.

Патшалықтың ұлттық саясаты, құрамы бойынша көпұлтты әлемнің кез келген мемлекеті сияқты, көп жағдайда біртұтас саяси және әлеуметтік-экономикалық инфрақұрылымды қалыптастыруға, саны аз халықтардың мәдени ассимиляциясын қалыптастыруға бағытталған. Маңызды ерекшеліктер де болды. Еуропалық елдерге қарағанда, Ресей үкіметі зорлық-зомбылық қосылған халықтарға қатысты геноцид саясатын өте сирек жүргізді (XIX ғ.Кавказ соғысы, Орта Азияның қосылуы;. XIX ғасырдың соңына дейін барлық дерлік шеттері. жергілікті ұлттық өзін-өзі басқару және сот ісін жүргізу жүйесін, дәстүрлі өмір салтын, халықтың діні мен мәдениетін сақтап қалды. Мемлекет құрамына Ұлттық азшылықтар енгізілген сәттен бастап нәсілдік қатыстылығына, шаруашылық тәртібіне, дініне қарамастан, ресейлік шаруа қожалығымен тең құқықтар (бодандықтың, ясактың мәртебесі) және салықтық жеңілдіктер алды. Ұлттық элита Ресейдің дворяндық мәртебесін алды.

Революцияға дейінгі тарихнамадағы «инородец», «иноверец» ұғымының өзі көп жағдайда аз байырғы халықтардың өкілдері үшін уничитка тағылмаған. Бір мемлекеттік құрылым аясында жүздеген ұлттардың бірігуі, Сібір мен солтүстік аудандары, ұлттық құрам мен этностық Тарих бойынша аса ірі зерттелуі халықтардың туыстық («өзге руы») немесе сенім («өзге сенім») белгісі бойынша бөлінуін алдын ала айқындады.[1]

Ресей армиясының құрамы да қызығушылық танытады, онда ұлттық әскери бөлімдердің жүз жылдықтарымен Сібірлік «бөтен» және Солтүстік халықтарының әскери міндеттілігінен босату практикасымен үйлескен.

Ресей революцияға дейінгі ұлттық саясат саласында үлкен тәжірибе жинақтады, онда ғасырлар бойы ұлтаралық қарама-қарсы тұру халықтардың бірігуге әбден зұлымдықпен ұштасқан.

Ұлттық элиталар деңгейіндегі саяси күрес элементтері орталықта да, жергілікті жерлерде де сөзсіз болды. Алайда, халықтар арасындағы дұшпандық Ресей тарихында басым болған жоқ. Сонымен қатар, Ресей империясының құрамына кіру көп жағдайда Ұлттық тиесілілігіне қарамастан халықтың демографиялық өсуіне объективті ықпал ете отырып, этносаралық қақтығыстар мен соғыстардың жоғалуына ықпал етті.

Ресей халықтарының достығы, ынтымақтастығы КСРО Үкіметі жүзеге асыратын интернационализм саясатының тікелей нәтижесі болып табылмайды. Олардың тамыры тереңірек. Олар жүздеген халықтардың бейбіт қатар өмір сүруінің көпғасырлық тарихымен туған. Бұл феномен, ең алдымен, рухани-адамгершілік құндылықтардың материалдарынан басымдығы арқасында мүмкін болды. Татарлар, якуттар, башқұрттар, мордва, карелдер, кабардинцы, осетиндер, удмурттар және басқа да көптеген ондаған халықтар — бұл Ресей болмысының кездейсоқ емес және одан да бөтен емес элементі, Ресей тарихы мен мәдениетінің құрамдас бөлігі.

Бұл тұрғыда оның аумағында халықтардың тағдыры оларды біріктіретін Отан тағдырымен тығыз байланысты болған тарихи-мәдени қауымдастықты қалыптастыру туралы айтуға болады. Барлық ресейлік ұлт өкілдерінің ар-ожданына, қадір-қасиетіне және әл-ауқатына, олардың рухының ортақтығына, психологиясына және бағдарына батыл қызмет етудің көптеген мысалдарын келтіруге болады. Сондықтан Ресейге қызмет ету,оның бұрынғы азаматы (бодандығы) деп аталу құқығы бұрыннан белгілі болды және адамның Ұлттық тиесілігімен емес, оның адами қасиеттерімен, өзінің ұлттық тарихы мен мәдениетінен бас тартпай, оның іске қызмет етуге, Отанға қызмет етуге дайындығымен анықталады. Иә, одан бас тарту қажет емес.

Қазіргі Ресей ұлтаралық ынтымақтастық пен достықтың дәстүрлері мен тәжірибесін иеленуге әбден нақты мүмкіндігі бар және оны жіберіп алмауға болмайды. Тек оны пайдалана отырып, барлық халықтардың жасампаздық әлеуетін елдің игілігі мен жаңғыруына бағындыруға болады.

Мұнда орыс халқының басым көпшілігін құрмаған тарих кезеңдерін еске түсіру керек. Ресей тарихы көптеген жарқын мысалдар береді.

Орыс халқының стихиялық көші-қон қозғалысы XV ғ.бастап, әсіресе XVI ғ. екінші жартысынан бастап (саяси жағдайлар оларға кедергі келтіргенде), елдің ұлттық құрамының өзгеруіне алып келді. XVI-XVII ғғ. Орыс мемлекеті үлкен кеңістік пен көптеген халықтарды өзіне алды. Тек Сібір Ресейдің құрамына Солтүстік Азияның ұлттық мозаикасын құрайтын ірі этностар кірді: об бездері мен Солтүстік қолдан жасалған үй жануарлары (31,6 мың), Солтүстік тунгустар (36,2 мың), юкагиралар мен эскимостары бар солтүстік-шығыс палеоазиаттар (34,7 мың). Орыс мемлекетінің шекарасында Солтүстік түркі тілді (49,7 мың) және моңғол тілді (37, 2 мың) халық топтары, манчжурлар мен Оңтүстік тунгустардың бір бөлігі болған. Сібірдің кейбір топтары осы уақытта көшіп кетті немесе Оңтүстік көршілермен шектес аудандарға күшпен жеткізілді. Бірақ мемлекеттік жерлерге саналы түрде келіп, мемлекет құрамына кірген топтар да болды.

Өзінің ауқымы бойынша XVII ғ.Сібірге қоныс аудару жаппай, бұл тек Ресей ғана емес, әлемдік тарихтың ерекше беті болды. Ресейге қосылу нәтижесінде Сібір халықтарының қатары дамыған феодалдық қатынастар жағдайына түсті. Қоныс аударушы, ең алдымен северорус шаруасы-өнеркәсіпші және пахарь, әрине, Орал арқылы ауыстырып, мемлекеттің міндеттері туралы ойламаған. Мемлекет өзі қоныс аударушыға сүйенбеді. Қоныс аударушы үшін Сібір хандығының қирауы (XVI ғ.) «татарлармен»ғасырлық күрес эпизодтарының бірі ғана болды. Ал Сібірге көшу мүмкіндігі-жаңа жерлерді игеруде күрделі және көп рудалы іс. Орыс халқының көшіп-қонуының нәтижесінде ол жаңадан игеретін жерлерде оның жаппай немесе жергілікті қоныстануы байқалды.[2]

Күрделі этникалық құрамы бар аудандардың құрылуы Шығыс Еуропа жазығында, Орал мен Сібір даласында тұрақты және тарихи негізделген құбылыс болды. Батыс Сібірдегі этникалық үдерістерге қалалар, 20 сібір уезінің орталықтары, көптеген бекіністер (острогтар) және Сібір аумағын Ресейге қосу процесінде Орыс адамдары құрған Ясак қыстаулары белгілі бір әсер етті. Аз жинақы өмір сүрген орыс өнеркәсіптік адамдары Сібірдің кең ауқымын игеруде үлкен рөл атқарды.

1710 ж.ресми деректер бойынша, Сібірде екі жынысты 314 мың орыс қоныс аударушыларының дөңгелектенген саны болды, олар жергілікті халықтан 100 мыңға асып түсті. Қоныс аударушылардан 248 мың адам батыс және 66 мың адам Шығыс Сібірде тұрды.

Сібірдің үлкен кеңістігіндегі орыстардың пайда болуы ең байырғы халықтың ортасындағы этнографиялық карта мен этникалық үрдістерді айтарлықтай өзгертті. Қоныстандыру жүйесінің өзгеруі, бурят, якут тайпаларының шоғырлануы тек қана туысаралық және тайпааралық қақтығыстар тоқтаған, бұл халықтар мен жалпы мемлекеттердің шекаралары анықталған. Тарихшылар әрдайым ескермейтін өте маңызды сәт екенін атап өткен жөн. Сібірдің байырғы тұрғыны үшін орыс тілінде сөйлейтін немесе орыс тілінде келген кез келген адам орыс ретінде қаралды. Бірақ Оралдағы көші-қон тек орыс халқын ғана қамтымады. Сібірге Поволжье (татарлар, башқұрттар, чуваштар) және Солтүстік (коми) халықтары алға шықты. Мұнда патша үкіметі әскери тұтқындар тобын жіберді (поляктар, Швед, литвалықтар, украиндар және т.б.). Осының барлығы Сібір халқының жарқын ұлттық және мәдени мозаикасы қалыптасуына ықпал етті. Сібірдің орыс мемлекетіне қосылуы осы аймақтың халықтарының одан әрі әлеуметтік және экономикалық дамуы үшін үлкен маңызға ие болды ғана емес, сонымен қатар Ресейдің әлемдегі орнын анықтады. Батыстағы шекаралардан Тынық мұхитқа дейінгі үлкен аумаққа өзінің юрисдикциясын таратқан мемлекет XVII ғасырдың ортасында «Еуроазиялық»болды. Екі қырлы қыран мемлекеттік саясаттың символына айналды, көптеген ғасырларға мемлекеттің батыс пен Шығысқа бағдарын анықтап берді.

ХІХ ғасырдың Сібірін игеру тарихына және ХХ ғасырдың революциялық кезеңі ерекше бет болып кірді. Бұл қоныс аудару ауқымы бойынша да, шешілетін басқару міндеттерінің күрделілігі бойынша да әлемдік тарихтағы Тарихи прецеденттері жоқ Ресей мемлекетінің мақсатты қоныс аудару саясатымен байланысты болды.

Сібірдің игерілуі мен дамуы оның тұрғындарына әрдайым ерекше талаптар қойды. Бұл жерде әрдайым рухты күшті, еңбекқор, тұрғылықты халқы бар әлемде оқып, өмір сүре білетін адамдар ғана аман қалады және табысты жұмыс істей алады. XIX ғ.ішінде алдымен Амур және Приморск облыстарының (1861 ж. бастап) қоныс аударуына ашумен, ал 1865 ж. Алтайдың кабинеттік жерлерінің (Кузбасстың оңтүстік бөлігі кіретін) Сібірге қара жер губернияларынан жүздеген мың шаруа қоныс аударды. Шаруалар бұрынғы бекіністер күшті болған жерлерден кетті. Өз мүлкін сатқаннан кейін жаңа жерде өз өмірін жаңа беттен бастау үшін мыңдаған шақырым жүріп өтті. Барлығы жаңа жағдайларға бейімделе алмады, бөлігі қайтарылды. Сібірде бірнеше жыл бойы Ескі жұрттарда жалданып жұмыс істеп, өз шаруашылығын көтере алған адамдар ғана қалды.

Революция алдындағы кезеңде ұлтаралық қатынастар үйлесімді емес, бұл азаматтық соғыста әлеуметтік күштердің бөлінуіне әсер етті. Көп жағдайда ұлтаралық қақтығыстардың негізгі себептері ірі капитал өкілдерінің әлеуметтік-экономикалық процестері мен жыртқыштық қызметін толық бақылауға алуға қабілетсіз Сібірдегі мемлекеттік құрылымдардың әлсіздігі болды.

Айта кету керек, Сібірде де, Кузбасста да капиталистік қатынастарды дамытудың көптеген заманауи мәселелері революцияға дейінгі кезеңге тікелей ұқсас. Тарих бізді шын мәнінде немен аяқталғанын үйретеді. Сібір әл-ауқатының жоғары деңгейіне қарамастан (Ресейдің еуропалық бөлігінің шаруаларымен салыстырғанда) ХХ ғасырдың басындағы революциялық қозғалысқа белсене қатысты.

Тағы бір тарих сабағы-сауатты көші-қон саясаты өңірдің әлеуметтік-экономикалық дамуын анықтайды. XX ғасырдың басындағы Столыпин реформаларының нәтижесінде орыс этносының жартысынан астамы ғана өзінің этникалық аумағында сақталды. Сібірде, Орта Азияда, Қазақстанда, Поволжьеде, Кавказда, Оралда 44,6% орыс өмір сүрді. Аз бөлігі-Ресейден тыс. Жалпы Ресейде 1897 ж. санақ мәліметтері бойынша, орыс тілін халықтың 47% ана деп атады, басқа тілдерге: 19% — украин, 5% — Беларусь, қалған тілдер халықтың аз пайызын ана деп санады. Украиндар мен белорустармен бірге орыстар Ресей халқының 71% — ын құрады. Орыс қоныс аударушылардың басым рөлінде ондаған халықтардың көшіп-қонуының арқасында ХХ ғ. басында Сібір отарланатын шикізат шетінен Ресейдің неғұрлым серпінді дамып келе жатқан өңірлерінің біріне айналды.

Алайда біздің аймақтың маңыздылығы Кузбассты индустрияландыруға және елдің әлеуметтік-экономикалық даму бағдарламасына енжар белсенді түрде енгізуге бағытталған Кеңес билігі жылдарында өспейді. Сібірдің әрбір аймағында әртүрлі табиғи-климаттық жағдайлармен және тұратын халықтың ұлттық ерекшеліктерімен сипатталатын өзінің аумақтық ерекшеліктері бар. Кузбасс елді мекен, урбанизацияланған және өнеркәсіптік дамыған аудан болып табылады. Ол үшін тек күрделі этникалық құрам және оның тұрғындарының тағдырын қалыптастырудың драмалық тарихы тән. Шын мәнінде Кузбасс тарихы Ресей тағдырын анықтайтын аймақ ретінде революциядан кейінгі кезеңде басталды. Бұл факторлардың үйлесімі Кузбасс халықтарының жағдайы мен дамуына әсер етеді, адамдар өмірінің ұлттық-мәдени саласына ерекше із салады.[3]

Қазан төңкерісінен және азаматтық соғыстан біздің өңірде дамудың сапалы жаңа кезеңі басталды. Ел басшылығы индустрияландыруға, Донбасстан кейін екінші көмір-металлургия базасын құруға бағыт алды. В. И. Лениннің Орал металы мен Кузнецкий көмірінің байланысы туралы идеясы Орал-Кузнецский комбинатын құруда өзінің тәжірибелік қолданылуын тапты. Кузнецкий көміріне деген қызығушылық бірінші бесжылдық жылдары байқалды. Мұнда ондаған шахталар, зауыттар, фабрикалар салу жоспарланған.

ХХ ғасырдың 20-жылдары Кузбасстың жұмысшы тобының негізгі көзі Сібір шаруасы болды. 66 мыңнан астам адам сол кезде ауылдан индустриялық нысандардың құрылысына шықты. Осы жылдары Кузбасстың жұмыс класының аз ғана толықтырылуы ұйымдастыру жиыны (ұйымдастыру жабдығы) және көп жағдайда жауапсыз қалған партиялық-комсомолдық шақыру есебінен өтті. Мәселен, Кемерово қаласында ғана шахталар мен зауыттардың кең ауқымды құрылысы үшін 180 мың жұмысшы қажет болды. Шын мәнінде 30 мың адам ғана болды. Бірінші бесжылдықтың жоспары Кузбасста үзілу қаупінде болды,өйткені бізде 20 жылға қарай халық саны тек 200 мың адамды құрады. Аймақ кадр мәселесін өз күшімен шеше алмады.

#Қазақстандағы #ұлттар #мен #халықтар