Есіл тұрғындарының дәстүрлі әйелдер киімі туралы қазақша

0

Өз елінің өткеніне, өз халқының тарихына, мәдениетіне деген қызығушылық адам қоғамында ешқашан өшпейді және өшпейді. Бұл түсінікті. Академик Д. С. Лихачев «орыс туралы жазбалар», «өткенге деген көзқарас өзінің ұлттық келбетін қалыптастырады. Өйткені әрбір адам-өткен және ұлттық сипаттағы тасымалдаушы. Адам-қоғамның бір бөлігі және тарихтың бір бөлігі»[1] . Барлық адамзат көптеген ұрпақ жасаған материалдық және рухани құндылықтардың мықты, қуатты іргетасында тұр және бұл өткенді ұмыта алмауы тиіс.

Ежелгі тарихқа жүгіну – бұл жаңадан бас тарту емес және ескінің қайта жаңғыруы емес, бұл ең алдымен – болашақты болжау үшін өткенді түсінуге және зерделеуге ұмтылу. Адам ұсақ, күнделікті мүдделермен шектелмейді. Оны өз ұлтының, өз халқының, жекелеген ұлттардың тарихы мен мәдениеті толғандырады.

Осылайша, менің жұмысымның мақсаты дәстүрлі әйелдер киімінің ерекшеліктерін анықтау болып табылады. Киім кешеніне жалпы сипаттама беру және мүмкіндігінше жекелеген халықтардың кейбір айырмашылықтарын анықтау. Өйткені Карелия өз аумағы бойынша үлкен және әр түрлі жерлерде дәстүрлер өзгеше болуы мүмкін.

Карел салт-дәстүрлерін, олардың салт-дәстүрлерін, әдет-ғұрыптарын және тұрмысын зерттеу әр уақытта өзекті болды. Өйткені халық өзі өте қызықты және құпия. Менің ойымша, әркім қандай да бір құпияны шешкісі келеді – Әйелдер киімінің кешенін зерттеу жұмбақ халықтың көптеген құпияларын ашуға көмектесе алады.

Халықтың материалдық мәдениетінің негізгі элементтерінің бірі болып табылатын киім оның тарихымен тығыз байланысты және мәдениетті зерделеудің маңызды көзі болып табылады. Оның дәстүрлі формаларын зерттеу Карел халқының киіміне тән ерекше ерекшеліктерді анықтауға, карелдердің қоршаған халықтармен, ең алдымен Солтүстік великорустармен, сондай – ақ тіл және шығу тегі бойынша оларға ұқсас халықтармен тарихи-мәдени байланыстарын бақылауға мүмкіндік береді.

Революцияға дейінгі әдебиетте Карелде өзінің ұлттық костюмінің жоқтығы, Солтүстік великорустарда киімнің негізгі белгілерін алу туралы тұжырымдар кездеседі. Мысалы, Г. Р. Державин «өлкенің тұрғындары киім киюмен көршілес ресейліктерден еш айырмашылығы жоқ»деп атап өтті[2] . 1804 жылы В. М. Севергин, Оңтүстік Карелияда тұрып, көрпе «ресейлік шаруалардың киіміне»ұқсайды.[3] » Өз Карель киімдері жоқ, бәрі орыс нарядтарымен ығыстырылды. Арзан, ашулы, әдемі…»,- деп жазды М. Д. Георгиевский. [4]

Әрине, карел мәдениетіне орыс әсері терең және тұрақты болды. Бұл туралы көптеген фактілер куә бола алады. Мысалы, Иломантси ауданында тұратын Карелдің (Ладога көлінен солтүстікке 160 км), «ситец», «ситцевик» деп аталатын орыс сарафандарының сақталуы және орыс «чепец» — дан «цяпця»орыстың бас киімдерін сақтау. Дегенмен, Карелдің Ұлттық киім нысандарының болуын толық жоққа шығару дұрыс болар еді. Әрине, оның солтүстік ұлы костюмдерімен үлкен ұқсастығы туралы айту керек. Бірақ Карель киімінде оны басқа финдік-угор халықтарының киімдерімен жақындастыратын өзіндік элементтер де бар.

Елдегі экономикалық базистің өзгеруімен және халықтың киімінде елеулі өзгерістер байқалады,атап айтқанда оны дайындауға арналған материал өзгереді. Егер феодалдық уақытта киімдерді дайындау үшін негізгі массада карел үйленген кенеп пен үй өндірісінің шұғасы қолданылса, онда капиталистік қатынастардың дамуымен және карелск ауылына сауда байланыстарының өсуімен көп мөлшерде фабрикалық маталар еніп кетті.

Үйде барлық карелдер кенепті кенепті зығыр жіптен кенепті сораның тоқу станогында дерлік пайдаланбады. Тек ливвиктер мен адамдар жұмыс юбкаларына арналған матаны сора жіптен. Карелдің кенепті әмбебап материалмен ұзақ уақыт бойы болды: одан киім және сыртқы киім, Сүлгілер, Төсек-орын жабдықтары, дастархандар, ат матрасттары тігілді.p. сыртқы киімге арналған кенеп әдетте көк түсті. Ливвиктерде кенептен матаның көк және ақ торға таралуы болды. Қалың маталарды карелдер, әдетте, жасамады, ал оларды жәрмеңкелерде қарлы және далада сатып алды.

Кенеппен қатар, барлық жерде кафтан, ит порттарын тігу үшін қолданылған ірі жүнді үй жүнді (жүннен жасалған үйрек, зығыр немесе кендір жіптің негізі).p. кейде жартылай қоңыр немесе қара қоңыр түсті бояды, бірақ жиі оны бояусыз қолданған.

Сатып алынған маталар (ситец, сатин және т.б.) XIX ғ. соңында Карел ауылында жиі қолданыла бастады. Кулацкалық ортада қымбат маталар (парча, Жібек) таралды, олардың ішінде сарафандар, «казачки» кофтокалары, повойниктер, сорок және т. б. тігілді.

Карелдер мал терілерін жақсы өңдеді. Өңдеуден кейін алынған былғары аяқ киім, тондар, бас киімдер, белдіктер, қолғаптар тігуге тігілді. Аң терісі (белоктар, қоян, түлкі) қысқы қалпақтар мен тондар жасау үшін де қолданылды. Бірақ бұл негізінен тек жұдырықтар жасады. Киімдерді карелдермен тігуге арналған қылқалам (олардың көршілерінен айырмашылығы) пайдаланбады.

1-тарау. Кешен негіздері

Сарафан және юбка
Сарафан
Белдік киімнің өткен тұрмысының жеке іздерінің сақталғанына қарамастан, XIX ғ.карел қоныстанған бүкіл аумақта ең көп таралған сарафан – бауы бар жоғары юбка немесе жейделердің үстінен киілетін жеңсіз тұтас пішілген көйлек алды. Сарафандар әр түрлі маталардан тігілген: кенеп, пестряд, жүн, ситц, сатин, жібек. Әсіресе жарқын, «көңілді» түстерді жақсы көрді.

Сарафан-Олонец губерниясы шаруаларының әйел киімінің құрамдас дәстүрлі бөліктерінің бірі. Оны ерте жастан бастап қартайғанға дейін киген. Сарафан жұмыс күндері және мейрам күндері киілді. Бірте – бірте түр өзгере отырып, бұл киім ХХ ғасырға дейін сақталған (Карелия сарафаны ауылында 1920-30 жж. дейін кеңінен өмір сүрген.)

Сарафанның таралу аймағы кең, ол негізінен XVI-XVII ғғ. орыс мемлекетінің шекараларына сәйкес келеді. «Сарафан» термині XIV ғ.орыс жылнамасында айтылады және ол ерлер князь киімін белгілеу үшін, пішу мен материалды көрсетпестен қолданылған. Әйелдер киімі ретінде, «сарафан» термині XVII ғасырларда кездеседі, бұл оның және ерте уақытта, басқа атаулардың астында болуын жоққа шығармайды. Мысалы, «костыч» (косоклинный сарафан) термині XVII ғ.құжаттарында кездеседі, «сукман» (сарафан үйде дайындалған матадан) – XVI-XVII ғғ. рубежінің грамоталарында кездеседі.

#Есіл #тұрғындарының #дәстүрлі #әйелдер #киімі