Басқару процесінің элементтері | туралы қазақша

0

Басқару-бұл әртүрлі басқарушы қызметкерлер немесе органдар ұсынған Бірыңғай процесс. Олардың өзара іс-қимылының мақсаты басқару объектісіне бірыңғай басқарушы әсер етуді әзірлеу болып табылады. Басқару кадрларына менеджерлер (басшылар), мамандар мен қызметшілер (техникалық орындаушылар) жатады. Басқарудағы орталық орынды менеджер алады. Ол белгілі бір ұжымды басқарады, оған басқарушылық шешімдерді қабылдау және бақылау құқығы бар, ол ұжымның жұмыс нәтижелеріне толық жауап береді.

Менеджер-тұрақты қызмет атқаратын және ұйым қызметінің нақты түрлері бойынша шешім қабылдау өкілеттілігі берілген басшы, кәсіби басқарушы. Басқарманың белгілі бір функцияларын орындайтын мамандар-қызметкерлер. Олар ақпаратты талдайды және тиісті деңгейдегі басшылар үшін шешім нұсқаларын дайындайды. Трудназванных жұмыскерлер қызмет көрсетуде техникалық орындаушылар: хатшылар, референты, техника және т. б.

Сонымен, басқару процесі келесі элементтерді қамтиды: басқару жүйесі( басқару субъектісі), басқару жүйесі (басқару объектісі), басқару шешімі түріндегі басқарушы әсер ету, соңғы нәтиже, жалпы мақсат және кері байланыс, ол басқару объектісінен оның субъектісіне басқарушы әсер ету нәтижелері туралы ақпаратты беруді білдіреді.

Басқару бірлескен еңбек процесінің келісімділігін қамтамасыз ететін бірыңғай процесс ретінде басқарудың әртүрлі функциялары арқылы әртүрлі нысандарда жүзеге асырылады. Олар байланысқа қол жеткізу және бірлескен еңбек процесінің біртұтастығын білдіреді және белгілі бір қызмет түрлері арқылы іске асырылады. Басқаруда жекелеген функцияларды бөлу-объективті процесс. Ол өндіріс және басқару күрделілігінен туындайды. Басқару функцияларының құрамы басқару жүйесінің басқарылатын жүйе мен сыртқы ортаның кез келген өзгеруіне тиімді реакциясын қамтамасыз етуі тиіс.

Басқару объектісіне тікелей басқару әсері үш функцияның өзара әрекеттестігін білдіреді: жоспарлау, ұйымдастыру және мотивация. Кері байланыс бақылау функциясын жүзеге асырады. Бұл басқарудың негізгі функциялары, олар кез келген, тіпті шағын кәсіпорында орын алады. Негізгілерден басқа, басқарудың ерекше немесе нақты функциялары бар. Олардың жиынтығы мен мазмұны басқарылатын объектінің ерекшелігіне байланысты. Бұл функциялар нақты саланы, ұйымның саласын басқарумен байланысты. Оларға: негізгі өндірісті басқару, қосалқы өндірісті басқару, Адам ресурстарын басқару, қаржыны басқару, маркетингті басқару, жаңалықтарды басқару және т. б. жатады.

Нақты экономикалық өмірде басқару процесінің функциялары басқару органдарының функцияларында, ал соңғылары олардың қызметкерлерінің функцияларында көрінеді. Сондықтан басқару функциялары мақсатты еңбек түрлері ретінде, ал басқарудың өзі – олардың жиынтығы ретінде. Нақты басқарушы қызметкерлердің еңбегі-бұл басқарушылық шешімдерді дайындауға, қабылдауға және іске асыруға байланысты әрекеттер, операциялар. Ол басқару субъектісінің басқарылатын объектіге әсерін көрсетеді.

Менеджмент-бұл еңбектің ерекше түрі, ерекше кәсіп болғандықтан, менеджерлер жұмысының мазмұнында жалпы сипаттамалар болуы тиіс. Олар қысқа мерзімді, әртүрлілік және фрагменттік болып табылады.

Менеджер әртүрлі басқару дағдылары мен қабілеттеріне ие болуы керек. Әдетте олар үш топқа біріктіріледі: концептуалды, коммуникативтік, техникалық. Тиімді менеджер Барлық үш дағдыға ие болуы керек, бірақ олардың қажеттілік дәрежесі қызметтік сатыда менеджердің жағдайына байланысты. Жоғары буын менеджерлері бірінші кезекте концептуалды дағдыларға, төмен буын менеджерлеріне – техникалық дағдыларға ие болуы тиіс. Коммуникативтік дағдыларды кез келген деңгейдегі менеджерлер тең дәрежеде меңгеруі тиіс.

Менеджерге қажетті дағдыларды атай отырып, тиімді жетекшінің сапасын атап өтеміз. Басқару-ғылым, мамандық болғандықтан, оны меңгеру үшін арнайы оқудан өту керек. Сонымен қатар, басқару – бұл өнер. Ол ұйымдастырушылық қабілетін, жетекшінің өзіндік талантын талап етеді. Басқарушы, ең алдымен, ақылды, есептегіш ақылмен жақсы ұйымдастырушы болуы керек, алдын ала ойлану, батылдық, батыл, тәуекелге баруға қабілетті болу керек, жаңашыл, жаңа идеяларға сезімтал болу керек, іскерлік жеткілікті болуы керек. Ұжымдағы психологиялық климат пен өзара қарым-қатынас құру және реттеу. Сонымен қатар, ол жоғары моральдық қасиеттерге ие болуы керек: адалдық, парасаттылық, әділдік, еңбекқорлық, мейірімділік. Белгілі физикалық сипаттамаларды атаймыз: әсерлі сыртқы көрініс, белсенділік, энергия, Денсаулық.

Басқару білімі біздің дәуірімізге дейін және басқару дербес ғылыми пән мен мамандыққа ресімделгенге дейін пайда болды. Басқару қызметінің дербес саласы ХХ ғасырда ғана танылды. Менеджмент тәжірибесінің өзгеруімен бірге басқару туралы оқу-жаттығулар да өзгерді.

Қазіргі заманғы басқару ғылымының пайда болуы ХХ ғасырдың басына жатады және Фредерик Тэйлор есімімен байланысады. Оның негізгі теориялық ережелері «фабриканы басқару» (1903 ж.), «ғылыми басқару принциптері» (1911 ж.), «Конгрестің арнайы комиссиясы алдындағы көрсеткіштер» (1912 ж.) жұмыстарында баяндалған. Оның екінші жұмысы басқаруға қызығушылық тудырды, ол ғылымды және дербес зерттеу саласын басқаруды мойындаудың басы болып саналады.

Осылайша, Ф. Тэйлор классикалық басқару мектебінің өкілі болып табылады, ол өз кезегінде екі бағытта болды: негізін қалаушы Ф. Тэйлор болып табылатын ғылыми менеджмент мектебі және Анри Файоль басқарған әкімшілік басқару мектебі. Ғылыми менеджмент жекелеген жұмысшылардың еңбек өнімділігін арттыру проблемасымен айналысты. Әкімшілік менеджмент бүкіл ұйымды біртұтас ретінде басқаруға назар аударды. Ф. Тейлор өз теориясының мәнін былай тұжырымдады: «дәстүрлі дағдылардың орнына ғылым; қарама-қайшылықтардың орнына үйлесім; жұмыс орнына ынтымақтастық; өнімділікті шектеудің орнына ең жоғары өнімділік; әрбір жеке жұмысшыны оған барынша қолжетімді өнімділікке дейін дамыту; ең жоғары әл-ауқат». Оның тұжырымдамасының негізгі ережелерін атап өтуге болады.

1. Өндірістік операцияларды құрамдас элементтерге бөлу, олардың әрқайсысын зерттеу. Әрбір операцияны орындаудың стандартты әдістерін әзірлеу және олардың тәжірибеде қалыптасқан ескі жұмыс әдістерін ауыстыру.

2. Қажетті қабілеттерді ескере отырып, әрбір операция үшін жұмысшыларды іріктеу; операцияларды жақсы орындау үшін оларды жұмыстың жаңа әдістеріне үйрету.

3. Белгіленген нормалардың орындалуына байланысты сараланған жалақыны белгілеу.

4. Жаңа Еңбек ұйымын енгізу ісінде әкімшілік пен жұмысшылар арасындағы ынтымақтастық.

5. Әкімшілік пен жұмысшылар арасында еңбек пен жауапкершілікті біркелкі бөлу.

Ф. Тэйлор жұмысты нақты орындаудан жоспарлау мен ойлаудың басқару функцияларын бөліп алды. Ол менеджер ойлауы керек деп ойлады, ал жұмысшы – жұмыс істеу керек деп ойлады. Ол кәсіпорынды басқарудың басты міндеті әрбір жұмыс істейтін қызметкер үшін ең жоғары әл-ауқатқа қосылғанда кәсіпкер үшін барынша табысты қамтамасыз ету болып табылады. Ф. Тэйлор сол және басқалардың шынайы мүдделері қарама-қарсы емес, сәйкес келетінін атап өтті. Ұзақ мерзімді кезеңде бір адамның әл-ауқаты басқаның әл-ауқатынсыз болуы мүмкін емес.

Басқарудың әртүрлі тәсілдері мен мектептерінің күрделі үйлесімінде «басқарудың жаңа философиясы» ресімделді, оны басқару ғылымының қазіргі даму кезеңін сипаттайтын постфордизм саясаты деп те атайды. «Басқарудың жаңа философиясы» үш құрамдас бөлікке ие.

1. Еңбек өзара іс-қимылын жақсартуды, командаларды, жобалық және мақсатты топтарды жұмысқа бағдарлауды, ұжымда қолайлы климат құруды, әкімшілікпен ынтымақтастықты болжайтын топтық ынтымақтастық Тұжырымдамасы.

2. Техниканы жұмысқа бейімдеумен, еңбек жағдайын жақсартумен, еңбек процесін байытумен, оның мазмұнындағы шығармашылық элементтерді күшейтумен байланысты еңбекті ізгілендіру тұжырымдамасы.

3. Қатты иерархиялық құрылымдардан жазық, икемді құрылымдарға көшуден тұратын басқаруды демократияландыру; басқару өкілеттіктерінің бір бөлігін төменге беру, орындаушылардың жұмыс орындарында туындайтын проблемаларды шешуде дербестігі мен жауапкершілігін кеңейту.

Еңбекақы төлеудің неғұрлым икемді жүйелерін қолдануды және қызметкерлердің ұйымның пайдасы мен меншігіне қатысуын басқаруды демократияландыру бекітіледі. Бұл үш құрауыш ұйымның белгісіз ортада жұмыс істеуіне байланысты қажет және қоршаған ортаға бейімделуге қабілетті жасау керек. Ол көп мақсатты жабдықтар мен білікті еңбекті пайдалана отырып, әртүрлі тауарларды шағын партиялармен өндіруі тиіс, ал фордизм арнайы (бір міндетке есептелген және бір өнімге байланыстырылған) жабдықтар мен жартылай білікті жұмыс күшін пайдалану негізінде стандартталған тауарлардың жаппай өндіруімен сипатталады.

Технологиялық факторлар кәсіпорынға ескі өнімді жаңартуға және жаңа өнімді жасауға, технологиялық процестерді жетілдіруге және әзірлеуге мүмкіндік беретін ғылыми және технологиялық жаңалықтарды қамтиды. Ұйымдар олардың саласындағы жаңа әзірлемелерге жылдам ден қойып, жаңалықтарды өздері ұсынуы тиіс. Тек осылай ғана жоғары бәсекеге қабілеттілікті қолдауға болады.

НТП фирмалар үшін үлкен мүмкіндіктер, сондай-ақ үлкен қауіп-қатерлер әкеледі. Көптеген кәсіпорындар жаңа перспективаларды көре алмайды, өйткені түпкілікті өзгерістерді жүзеге асыру үшін техникалық мүмкіндіктер олар жұмыс істейтін саладан тыс құрылады. Жаңғыртудан кешікпей, олар нарықтың өз үлесін жоғалтады, бұл теріс салдарларға әкелуі мүмкін. Соңғы онжылдықта ең маңызды инновациялармен компьютерлік және телекоммуникациялық салалар ерекшеленеді. Олардан басқа, ғылымды қажетсінетін салалар жатады: химиялық және мұнай-химия өндірісі, турбиналар және қозғалтқыштар, машиналар және жабдықтар, жеңіл және тамақ өнеркәсібі, атом энергетика, аэроғарыштық өнеркәсіп, гендік инженерия және т. б.

Халықаралық факторлар басқа елдердің бизнес фирмасына тартылу немесе әсер ету дәрежесін көрсетеді. Іс жүзінде әрбір фирма, тіпті егер ол бір елде жұмыс істесе де, халықаралық факторлардың әсерінен болады. Ол басқа елдерде жасалған шикізатты немесе өнімдерді пайдалана алады немесе өзінің ішкі нарықтарында халықаралық бәсекелестікке тап болады. Ресей нарығында соңғы жылдары шетелдік фирмалар тарапынан бәсекелестік және тауарлардың, мысалы автомобильдер, компьютерлер, тұрмыстық электроника, бірқатар азық-түлік өнімдері сияқты үздік сапасын қамтамасыз ететін шетелдік өндірушілердің ығысуы қаупі пайда болды. Егер компания халықаралық деңгейде әрекет етсе, онда халықаралық ортаның факторлары Кәсіпорынның сыртқы ортасының барлық басқа элементтеріне әсер етеді.

Халықаралық ортада жаңа тұтынушылар, жеткізушілер, бәсекелестер, мемлекеттік реттеу ерекшеліктері, жаңа ережелер, стратегиялық альянстар және т.б. пайда болады.

Ұйымның сыртқы ортаның өзгеруіне реакциялары
Ұйымның тікелей әсер ететін сыртқы ортасы (іскерлік орта) оның қызметі процесінде қалыптасады және уақыт өте келе өзгереді. Егер өнім, нарықтар, стратегия және т.б. өзгерсе, орта өзгереді. Бұл барлық тікелей сатып алушылар мен клиенттер: сауда фирмалары, ресми дистрибьюторлар, дүкендер, өндіруші фирмалар, сауда агенттері, жеке сатып алушылар мен клиенттер. Тұтынушылардың әсері әртүрлі нысандарда көрсетілуі мүмкін: бағалардың белгілі бір деңгейін белгілеуде, өнімнің сапасына, дизайнына, техникалық сипаттамаларына, төлем нысандарына ерекше талаптар болғанда және т. б.

Өндірушілер тұтынушыларға жоғары сапа мен жеткізу мерзімдеріне кепілдік бере отырып, өте төмен бағалар белгілей отырып, бірегей өнімді, жақсы сервистік қызмет көрсетуді ұсына отырып, әсер ете алады. Тұтынушылар фирма үшін өте маңызды. Олар оның табысын анықтайды. Бизнестің заманауи мақсаты-өз тұтынушысын құру. Сатып алушыларды зерттеу фирманың қандай тауары ең үлкен сұранысқа ие болатынын, ол болашақта өнімді не күтетінін, әлеуетті сатып алушылар шеңберін қаншалықты кеңейтуге болатынын ойлауы мүмкін екенін жақсы түсінуге мүмкіндік береді.

#Басқару #процесінің #элементтері

Рақмет ретінде жарнаманы баса кетіңіз