Аю-қайғы туралы Тарих | туралы қазақша
Аю-тау немесе au-dag (укр. Аю-Даг , крымскотат. Ayuv Dağ) — үлкен Алушта және үлкен Ялта шекарасында орналасқан Қырымның оңтүстік жағалауындағы тау. Аю-таудың биіктігі-теңіз деңгейінен 577 метр, таулы алқап солтүстік-батыс бағытта 2400 метрге созылып, теңізде 2-2,5 километрге шығады. Жалпы ауданы-4 шаршы шақырым. 1947 жылдан бастап Аю-Даг кешені Табиғат ескерткіші болып жарияланды.
Геологиялық шығу тегі
Аю-тау-классикалық лакколит, яғни вулкан. Ол шамамен 150 миллион жыл бұрын жер қыртысының сынығына магманы енгізу нәтижесінде ортаюралық геологиялық дәуірде пайда болды. Аю-Даг кешені мүйіздер мен ороговикалы жыныстардың көлденең жерлерімен кезектесетін біртекті габбродиабаздар массиві болып табылады. Бүгінгі күні Аю-Дагта 18 минерал табылды.
Флора және фауна
Аю-таудың шыңдары мен баурайлары Қырым қарағайының шағын тоғайларымен бірге шибляк орманымен жабылған. Шибляктың негізгі орман құраушы тұқымдары-мамық және жартасты емен, Шығыс грабинник, биік Шаған, кәдімгі шетен және қайың, жапырақ алмұрт, далалық үйеңкі, кәдімгі кизил, держидерево, кәдімгі итмұрын. Кездеседі бұрыннан қалған өсімдіктер: земляничник мелкоплодный, арша жоғары және колючий, пісте туполистная, иглица понтийская, жасмин кустарниковый, ладанник қырым және басқа да. Аю-Даг қорығының флорасында 577 өсімдік түрі есепке алынған, оның 44 түрі Қызыл кітапқа енгізілген.
Аю-Дагта мекендейтін жануарлардың ішінде түлкі, борсық, тас қуыршақтар, кірпі, қоян-Русак, белоктар, ұсақ кеміргіштер, ұшатын тышқандар және сүтқоректілердің басқа да түрлері кездеседі. Аю — тауларда шағалалар, сирек — бакландар, орманда — горлицалар, үкілер, ұялар, шымтезектер, торғайлар, торғайлар, торғайлар, дроздтар және құстардың басқа да түрлері ұялайды. Бұл жерде бауырымен жорғалаушылардың ойықтары, жартылай зығыр, аусылдар, оның ішінде азғана — сарғыш. Аю-дағда мекендейтін жануарлардың 16 түрі Қызыл кітапқа енгізілген. 1974 жылдан бастап Аю-Даг Республикалық маңызы бар мемлекеттік қорықша болып табылады.
Топонимика
Ayuv-аю, dağ — тау екі крымскотатарлық сөзден тұрады. Алайда, Қырымның көрнекті зерттеушісі Петр Иванович Кеппеннің айтуынша, XIX ғасырдың басында Қырым татарлары «үлкен бекініс»дегенді білдіретін Биюк-Кастель тауын атады. П. И. Кеппен орта ғасырларда таудың «айос» — қасиетті деген грек сөзінен Айя атауына ие болуы мүмкін деген болжам айтады.[] Содан кейін Айя грек атауы татар Аю-даққа айналды. Ортағасырлық итальяндық карталарда-портоланда аю-тау Camello («түйе») деп белгіленген.
Ең қиын мәселе-ежелгі дәуірдегі таудың атауы туралы мәселе. Au-dag Парфенион немесе Партенион ойымен жиі теңдестіріледі, онда грек географы Страбонның айтуынша, Тавр құдайы Деваның храмы болған. Кейбір зерттеушілер, мысалы, Иван Павлович Бларамбберг, ежелгі периптерде аю-тау криуметопон мүйісі ретінде белгіленген (гр. Қой лоб). Алайда, екі бекіту да даулы.
Қазақстан тарихы
Ай-Константадағы Әулие Константин және Елена шіркеуінің қалдықтары. Au-Dag.
Аю-Дагтың ерте тарихы мен оның төңірегі туралы мәліметтер жыртылып, қарама-қайшы. Археологтар аю-таудан мезо-неолит дәуіріне жататын кремний еңбек құралдарын тапты.[ Б. з. д. IV ғ. бастап б. з. IV ғ. дейінгі кейінгі қола — ерте темір дәуірінде Аю-дағда бірқатар зерттеушілер Таврия деп санайтын қоныс болды, ол біздің тау дәуірінің және оның төңірегіндегі алғашқы ғасырларда Боспор патшалығының ықпал ету аймағына түседі және ортағасырлық кезеңдегі археологиялық ескерткіштермен ұсынылған. VIII ғасырда Аю-Дагта Петр мен Павел Апостолдарының ірі бекіністі монастырі пайда болады. Оның негізін қалаушы-киелі Иоанн, Гот епископ. Киелі Апостолдар монастырына Иоанн Гот епархиясының Епископ кафедрасын ауыстырады. Әулие Иоанн Готскийдің агиографиялық көздеріне сәйкес монастырь аумағында жерленген. Аю-таулардың шығыс етегінде Петр мен Павел Әулие Апостолдарының базилик — бас ғибадатханасы салынды. Базиликаның қалдықтары Партенит кентіндегі «Қырым» әскери шипажайы аумағында сақталған. Орта ғасырларда Аю-Дағдағы монастырдан басқа бірнеше шағын қоныстар пайда болады
Монастырь және қоныстар XV ғасырдың соңына дейін-XVI ғасырдың басына дейін өмір сүрген, содан кейін 1475 жылы Қырым жағалауын түрік басып алғаннан кейін құлдырауға келіп, жоғалады. Бірқатар зерттеушілердің пайымдауынша, адамдарды Аю-газдан кетуге мәжбүр еткен негізгі себеп 1423 жылғы жер сілкінісінен кейін басталған таудың сусыздануы болды.
Аю-қайғы туралы аңыз
Алыс уақыттарда Қырым тауларында тек жабайы аңдар мекендеген. Олардың арасында қан ағатын аюлар көп болды. Жыртқыштар таулардан алысқа кетіп, жазықтарда пайда болды, онда тұратын адамдарға шабуыл жасады. Көп олжаны жинап, тағы да орман бүршіктерінде жасырынды.
Теңіз жағасында үлкен аңдар тобы қоныстанды. Оны вожак басқарды-ескі және грозный аю.
Бір күні шабуылдан аюлар қайтып келіп, кеме сынығының жағасында тапты. Бұл заттардың арасында орама жатты. Ескі вожак оны ашып, кішкентай қызды көрді. Тек кеме өлгеннен кейін тірі қалды.
Кішкентай қыз аюлар арасында өмір сүре бастады. Жылдар өтті, ол өсіп, әдемі қызға айналды. Ескі вожак және барлық аюлар оны өте жақсы көрді. Ал аюлар таңертеңнен түнге дейін оның керемет дауысын тыңдауға дайын болды.
Бір күні жыртқыштар жазыққа аттанды. Олардың болмауы маңында аю логова, өрт, суға жартастардың прибило жағаға челн жас әдемі жігіттер. Ол тағы бір жасөспіріммен теңіздің басқа жағасында мекендеген қарақшылық тайпаларының бірінің жауынгерлері құлдыққа айдап кеткен. Енді жас жігіт Отанына оралуға үмітті. Буря ұзақ уақыт оны толқынмен алып жүрді, Қырым жағасына тастамады.
Аштық пен Шөлдеген жас жігіт Қайықтың түбінде қозғалыссыз жатты. Қыз жас жігітті кішірейтіп, ұйықтап, тамақтандырды, ал челн аюлар не туралы ойланбауы үшін жағалаудағы жартастың түбінде жасырып тастады.
Қыз жігітке тамақ пен сусын әкелді. Жас жігіт оның туған өлкесінде адамдардың қалай өмір сүріп жатқанын айтты. Қыз қыз балалардың ашық көк көзіне қарап қызығушылықпен тыңдады. Ол өзінің сүйікті әндерін шырқады. Бұл күндері екеуінің жүрегіне ыстық махаббат енді.
Жас жігіт қызға былай деді: «Менің челнамда екі адамға орын жетеді. Менің Отаныма барғың келе ме?»Қыз жауап берді:» қалаймын. Мен сенімен кез келген жерде жүзуге дайынмын».
Жас жігіттің күші қайта оралды. Ол аң терісінен желкенді жасады. Ғашығандар енді Аюлы жағалаудан кету үшін желді күтті.
Міне, ілеспе жел келді. Жас жігіт пен қыз суға барып, оған отырды. Міне, қайық пен жағалық жартастар арасында кең көк тегіс болды.
Мұнда ауыр табандардың астында жер сүрді,ауа күркіреп кетті. Бұл аюдың алыс жорығынан жағаға оралды және қыздар таппады. Вожак теңізде қарап, бәрін түсінді. Жас келушілерге деген махаббат, адамдарға деген құштарлық қыздардың жүрегінде өткен барлық байлықтарды жеңді. Енді аю тайпасының сүйіктісін мәңгі алып кетеді.
Ескі аю жай ғана өсті. Ашулардан тыс табын жағалауда байқалып, айналасын қатты ревпен жария етті. Вожак үлкен пастаны көгілдір ылғалға түсіріп, күшпен суды тарта бастады. Оның мысалы қалғандары. Біраз уақыттан кейін теңіз айтарлықтай мелет болды.
Ағысы жағаға қарай қайықты. Қыз көрген: оның сүйіктісі қорқынышты қатысудан аулақ емес, аюлар бұзады.
Және қыз ішеді. Қалай ғана донесся дейін аңдар оның дауысы, олар көтерді бас су және заслушались. Тек ескі Вожатый өз ісін жалғастырды. Ол суық толқындарға алдыңғы табандар мен морданы тереңірек тиеді. Бурлило теңіз оның пастасына, оған кең ағынмен құйылды.
Әнде қыз өзінің алғашқы, таза махаббатын қорғау үшін жер және көктегі барлық күш-жігерін салды. Ол ескі аюды жігітке қамқорлық жасады. Сондықтан ыстық қыз молба болды, бұл қорқынышты аң су тартпайды. Бірақ ол жағалауды тастап кеткісі келмеді, жатуын жалғастырды, ол байланған зат есігі жоқ жерден кетіп қалды.
Және жағалаудағы ескі аю мыңдаған жыл. Оның күшті денесі. Қуатты бүйір таулар тауларына айналды, биік арқасы бұлтқа жеткен таудың шыңына айналды, басы өткір жартасқа айналды,қалың жүн борсық орманға жүгірді.
Ескі вожак-аю аю-тау болды.
Аю-Даг Тарихы
Au-dag – немесе Аюдаг) — аю-тау. Оны атақты Қарлығашкино ұясы сияқты Қырымның визит карточкасы деп санайды. Бұл тау тек белгілі емес, өте әдемі. Сонымен қатар, Аюдаг – Қырымның оңтүстік жағалауындағы ең биік және ең ірі тау! Онда тапсырыс бойынша геологиялық, флористикалық және зоологиялық ерекшеліктері бар. Сондай-ақ, Аюдагада Қырым орта ғасырының көптеген қызықты археологиялық ескерткіштері: оның шыңында, беткейінде және етегінде ежелгі қамал қабырғаларының, ғибадатханалар мен тұрғын үй құрылыстарының рулдары сақталған.
Ал аңыздар, және бұл атау Ислам христиандықты іс жүзінде ығыстырған кезде кейінірек пайда болды. Au-dag ескі грек-татар Айя-dag (қасиетті тау) үндеседі. Бұл жердің басқа атауы болса да: Бююк-Кастель — үлкен бекініс(бююк-үлкен, кастель-бекініс, грек.) Шын мәнінде, әлі күнге дейін шыңында ежелгі Тавр бекінісінің іздері сақталған. Орта ғасырларда Аю-Даг христиан орталықтарының бірі болды. Тауда жақсы бекітілген монастырь, көптеген шіркеулер және бірнеше қоныстар тұрғызылды. Төбесінде Қырымдағы ең ірі базилик, 120 адамға дейін сыйғызған, 10 ғасырдан астам тұрып қалған және тек XVIII ғасырда қираған. Шын мәнінде Киелі тау! Au-dag екі бухт – Партенит және Гурзуфта арасында орналасқан. Теңіз деңгейінен 571м көтеріледі, сирек шығу тегі және үлкен жасы бар-160 млн жыл!
Егер Қырым таулары негізінен әктас болса, онда вулкандық шыққан Аю-Даг тауы. Бірақ бұл қара-Даг сияқты жанартау емес, магманың бетіне жаппай шығуы. Күрделі геологиялық құрылымы бар. Негізгі құраушы тұқым – габбродиабаз. Мәскеуде Қызыл алаңда мінбелер неден жасалғанын білесіз бе? Одан. Сонымен қатар, Аю-Даг – қорығы: бұл тұтас табиғи минералогиялық мұражай, онда менералдардың 40-қа жуық түрі бар! Таудың беткейлері мен төбесін жабатын реликтік өсімдіктер өте ерекше және қызықты. Орманда мамық емен мен жартасты емен, Шығыс грабы мен арша жоғары, қырым қарағайы мен тұмсық, алмұрт, кизил, держидерево, итмұрын, Понтий инесі, Қырым ладанник, бұта жасмин, ұсақ жемісті құлпынай, сенім және басқа да көптеген түрлерді кездестіруге болады. Биік шыңға: Шағанның, шетен, дала үйеңкі, бук түрлері. Қызыл кітапқа өсімдіктердің 44 түрі және осы ландшафтық уникумда кездесетін жануарлардың 16 түрі енгізілген. 1974 жылдан бастап Аюдаг жалпы мемлекеттік маңызы бар ландшафтық қаумал болып жарияланды. «Заказник» сөзі барлығына: баруға болады, бірақ ештеңе тию мүмкін емес! Запомнили? Аюдағыдан шығысқа қарай, Партениттік бухтаның екінші жағында оның «генетикалық туысы» және табиғат ескерткіші – Плака мүйісі («жазық тас», қарақұмықтан.) Пішін бойынша совиналық басын еске түсіретін профильге күмбез тәрізді жартас теңіз деңгейінен 50 м көтеріледі. Көптеген жарықтары бар тік беткейлер мысты қолжетімсіз етеді.
Мыстың қарама-қарсы, теңізде аралдар тобы, сондай – ақ магмалық шығу тегі-құс шыңдары шашыранды. Орта ғасырларда Плакта Ламбас бекінісі (шам, алау, гректен.). Аюдагтың да өз ойлары бар. Ол Монастырский деп аталады. Ол ежелден бері белгілі және барлық теңіз карталарында белгіленген: ежелгі және қазіргі заманғы лоцияларда. Егер сіз Страбон (грек саяхатшысы және географ) оқып жатсаңыз: «… Таврия жағалауының алдында теңіздегі оңтүстікке қарай Криуметопон деп аталатын алыс мүйіс орналасқан…», онда аудармада бұл атау «Аюлы» емес және «монастырлық» емес, ал «қой лоб»деп таң қалмаңыз. Әрине! Теңізшілер жағалаудан емес, «маңдағы» тауды көрді … Солтүстіктен Никитадан Алуштқа дейін созылған Бабуған-яйлы биік тауларымен қорғалған. Қырым таулары өте жоғары емес, бірақ дәл осы жерде «жүз мыңжылдықтар»: Қарауыл-Қая (1267 м), Хабан-қыр (1425 м) және Зейтин-Кош (1534 м) деп аталады. Тек Роман-Кош (1545 м) ғана жоғары, бірақ өкінішке орай, ол жазықтан көрінбейді. Таудан алқапқа екі өзен түседі. Батыс шетінде өзен аз ағады және ол Қырым үшін «Токата»сөзі деп аталады. Мүмкін, бұл жерде бір кездері өмір сүрген ежелгі генуэздықтар деп аталды. Итальяндық «toccata» сөзі жылдам және айқын ырғақты музыкалық пьесаны білдіреді. Ал даланың атауы мен өзеннің шығыс шетінде таулардан қашып, ежелгі Партенит қонысының атауынан шыққан.
Геродот бір күні Ұлы Агамемнон жаңғақ өзінің досы Пиладпен осында тұрғызылған ғибадатханадан статая богиниді алып, оны Грецияға алып кеткенін айтты. Бұл жоқ еді, бірақ қазіргі күнге дейін Аюдагтың шығыс беткейінде жатқан кенттің атауы грек сөзінен «партенос» (бике) шыққан. Тавров ғибадатханасы, өкінішке орай әлі табылған жоқ. Немудрено. Қанша жүзжылдықтар, қанша халық қоныс аударды, және әрбір нәрсе бұзды және өз: ежелгі таврлар; кейін, III-IV вв-да-Готск қонысы (Батыс готы бұл орындарды халықтардың үлкен қоныс аудару толқынында сүйді; сол кезде германдықтар сарматтармен, аландармен және басқа да тайпалармен (айтпақшы, Қырымның оңтүстік жағалауы ұзақ уақыт Готия деп аталды) үлкен асыл тұқымды одақты біріктірді және басқарды; VIII ғ. — Партенит – архиепископ Иоанн Готский – күшті, батыл адам басқаратын ірі сауда және іскерлік орталық: 787 жылы Никеядағы VII Бүкілелендік соборында ол иконопочитательдердің идеяларын батыл қорғап қалды; Қырымға оралып, хазарға қарсы көтерілісті басқарды, тұтқынға алынды және Византияға жүгіре алған бекініске ұшқан; сол жерде 4 жылдан кейін қайтыс болған; ол туралы «Жохан Готскийдің өмірі» кітабы жазылған, оның ішінде киелі Жоханның прахының Отанына керемет оралуы және оның осы жерде, Петр мен Павел Әулие Апостолдарының монастырына негізделген Партентте жерленуі туралы әңгімелейді (бүгін осы жерде үйсін-үйсін орнатылған). Х ғасырда Партенит генуялық Қара теңіз колонияларының бірі болады – «Готияның Капитанствосы» және генуялық Консул резиденциясы (құжаттарда Partamice ретінде жазылған); мұнда Византия мен Кіші Азиядан кемелер келеді. Орта ғасырларда Партенитте, жалпы Қырымның оңтүстік жағалауындағы сияқты, грек тілінде сөйлейтін және Византиямен байланысты мәдени дәстүрлермен байланысты христиандық халық басым өмір сүрді. Бұл таврлардың, гректердің-эллиндердің ұрпақтары, дайын, алан, ал VIII-IX ғғ. Оңтүстік жағалаудағы христиан халқы жылдар бойы Қырым гректерінің жаңа этникалық қауымдастығына айналды. Бірақ XV ғасырда үлкен жер сілкінісі болды… Нашествие түрік довершает көрінісін етеді. Гүлденген қаланың орнында – шағын кент, монастырь – часовня орнында. Қырым Ресейге қосылғаннан кейін мұнда ресейлік Раев және Гагариндердің даңқты рулары бар. Кеңес кезеңінің 60-шы жылдарында-санаторийлер құрылысы. Айтпақшы, 1945 жылдан 1993 жылға дейін Партенит ауылы жойылады, ал карталарда пгт пайда болады. Фрунзен.
#Аюқайғы #туралы #Тарих