Каспий конвенциясының маңызы уақыт өткен сайын арта береді
Биылғы жылдың 12 тамызында Ақтау қаласында Каспий маңының бес мемлекеті – Әзербайжан, Иран, Қазақстан, Ресей, Түрікменстан елдері президенттерінің кездесуі барысында әлемдік саясатта көптен күрмеуі тарқатылмай келе жатқан мәселелердің бірі шешімін тауып, тарихи құжат – Каспий конвенциясына қол қойылды. Сол мезетте бұл оқиғаны Қазақстан Президентінің, Қазақстан дипломатиясының табысы, ұзақ жылдарғы еңбектің жемісі деген пікірлер шетелдік және отандық сарапшылар тарапынан айтылып жатты.
Каспий мәселесі 25 жыл бойы теңіз маңындағы бес мемлекеттің, мүдделі тараптардың, халықаралық ұйымдардың үнемі назарында болып, халықаралық құқықтың әртүрлі механизмдерін назарға ала отырып Каспий теңізін бөлудің бірнеше нұсқалары ұсынылған болатын. Осы уақытқа дейін кешенді мәселелердің шешімін табу үшін көптеген кездесулер өткізілді. Атап айтсақ мемлекеттер басшылары деңгейінде 4 кездесу, сыртқы істер министрлері деңгейінде 8 жиын болып өтті. Арнайы жұмыс тобы құрылып, ол 52 отырыс өткізді.
Ұзақ жылдарғы көпжақты, екіжақты келіссөздер нәтижесінде қол қойылған Каспий конвенциясының қорытынды нұсқасы әділдік қағидасына негізделді. Осы бағытта Қазақстан халықаралық теңіз құқығы нормаларын жетекшілікке ала отырып, әрдайым конструктивтік позицияны ұстанды.
2007 жылы Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев Каспий зонасының 25 теңіз милін мемлекеттік шекара деп санап, осы шекарадан тысқары бос теңізді ортақ пайдалануға қалдырып, ал теңіз түбін сектор бойынша бөлуді ұсынды. Қазақстан Каспий маңы елдерімен осы уақытқа дейін бірқатар келісімге қол қойған болатын, солардың негізінде теңіз түбін белгілеу бойынша үдерісті аяқтаған. Айта кетсек, Қазақстан Каспий теңізіне қатысты 18 келісімшарттың қатысушысы, олардың ішінде 1998 жылы – Ресеймен, 2001 жылы – Әзербайжанмен, 2014 жылы Түрікменстанмен келісімшарттарға қол қойылғанын ескерген жөн. Алайда, бұл мәселені толық шешу үшін Қазақстан, Түрікменстан және Әзербайжан арасындағы шекаралардың тоғысқан тұсын реттеу туралы келісім қажет болды. Сонымен қатар теңіздің түбін делимитациялау мәселесі де бар. Бір қуанарлығы, Конвенция бойынша Каспий акваториясында үшінші мемлекеттердің әскери кемелерінің жүзуіне толық тыйым салынған. Бұл – аймақтың қауіпсіздік мәселесін шешуде үлкен көмек.
Каспий теңізінің құқықтық мәртебесі бірнеше жылдар бойы талқыланып, даулы мәселелердің бірі болып келуінің бірден-бір себебі – мемлекеттердің бірқатар мәселелер бойынша позицияларының үйлеспеуінде, кей жағдайда қарама-қайшы болуында. Мысалы, Каспийді теңіз не көл ретінде қарастыру аталған себеппен тікелей байланысты. Одан бөлек, Ресей мен Иран өздерінің Каспий теңізіндегі әскери қатысуын сақтап қалуға тырысты, оны түрлі қауіп-қатерлерден, лаңкестік әрекеттерден қорғану қажеттілігімен түсіндірді. Осы орайда, Қазақстан келіссөздер барысында Каспий маңы мемлекеттерінің ұстанымдарын жақындастыруға, Каспий теңізі мәселесінің тез арада дұрыс шешім табуына едәуір күш жұмсады, барлық дипломатиялық шеберлігін пайдаланды. Осының нәтижесінде Әзербайжан, Иран, Қазақстан, Ресей, Түрікменстан мемлекеттерінің өз позицияларын қайта қарауының, салиқалы ұстанымдарының негізінде Ақтауда өткен мемлекеттер басшыларының алқалы жиынында Каспий теңізінің құқықтық мәртебесін айқындайтын, оның Конституциясы есебінде жүретін Каспий конвенциясы қабылданды.
Каспий конвенциясы Каспий теңізінің айдынында және түбінде орнатылатын режімнің құқықтық шеңберін айқындайды, теңіздің транзиттік әлеуетін арттырады, биоалуандықты қорғау үдерісін реттейді, мұнай және газ кен орындарын ашуға, энергоресурстарды тасымалдауға, теңіз түбінде құбыр жүргізуге, биоресурстарды пайдалануға, теңіздің экожүйесін ретке келтіруге мол мүмкіндіктер туғызады. Егер Каспийді минералды және биоресурстар тұрғысынан қарасақ, оның әлемдегі мұнай өндіретін ең көне айлақтардың бірі екенін көреміз. Дегенмен теңіз қойнауы құқықтық мәртебесі анықталмағандықтан әлі түпкілікті зерттеліп болған жоқ, ал мұнай қорына байланысты мәліметтер болжамдарға ғана негізделген. Енді осы мәселені шешуде жаңа қадам, жаңа бетбұрыс қарқын алады.
Әрине, аталған мәселелер Каспий конвенциясын тараптар ратификациялағаннан кейін, қажет жағдайда қосымша нақтылайтын заңнамалық актілер негізінде толыққанды кезең-кезеңімен шешіле бастайды. Конвенция қабылданғанға дейін теңізге қатысты кез келген шешімді қабылдауда қалған төрт елмен келісу қажет болатын. Талай табысты жобалар сол себепті жүзеге асырылмай, көптеген қиындықтар туындатқан. Бұдан былай әр мемлекет Конвенцияға сүйене отырып, өз бетінше шешім қабылдап, әрекет етуге құқығы бар.
Каспий мәселесінің реттелуі Қазақстанға әлемдік мұхитқа шығудың баламалы маршруттарын қарастыруға, қазақстандық жобаларға инвестиция тартуға мүмкіндік береді. Құжат бойынша, Қазақстан 15 миль тәуелсіз су айдынына, әрі қарай 10 миль балық аулау аймағына иелік етеді, одан әрі ашық теңіз аумағына кіреді. Ал теңіз түбін секторлық түрде бөлу тұрғысынан келу өте маңызды болды.
Ал Каспий мәселесінің барлық тараптардың мүдделерін қанағаттандыру тұрғысынан шешілуі аймақтағы саяси тұрақтылықтың нығаюына және орнықты дамуына серпін беретіні сөзсіз. Бұл өз кезегінде, тек Каспий маңы елдерінің ғана емес, тұтастай Орталық Азия аймағының ынтымақтастығын арттыруға қолайлы жағдайлар тудырады.
Жоғарыда айтылғандар, Каспий конвенциясының, оның қабылдануы бағытындағы Қазақстан мемлекетінің, Елбасының рөлі Конвенцияның теңіз жағалауындағы мемлекеттердің экономикалық, саяси, құқықтық, әскери, экологиялық бірқатар мәселелерін шешіп, Каспийді тұрақты және қалыпты түрде дамыту бойынша сөз жүзінде ғана емес, іс жүзінде әсер ететін маңызды тарихи құжат ретінде қалыптасуына куә боламыз деген сеніміміз мол.
Әсел НАЗАРБЕТОВА,
Қазақстан Президенті жанындағы ҚСЗИ-дің бөлім басшысы