АЛМАТЫ АСҚАРЫН ЕСКЕ АЛДЫ | «Айқын» газеті
Мұхтар Әуезов театрында көрнекті жазушы, драматург, әдебиет сыншысы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Асқар Сүлейменовті еске алу шарасы өтті. Шара барысында жазушы шығармашылығынан хабар беретін арнайы көрме ұйымдастырылып, одан кейін баспасөз конференциясы болып, Сәбит Оразбаев, Есмұхан Обаев сынды театр тарландары естеліктерімен бөлісті. Ал кеште жазушының «Адасқақ» циклі бойынша сахналанған «Біржанның соңғы әні» спектаклі қойылды.
Биыл – танымал жазушының 80 жылдығы. 1938 жылы 29 желтоқсанда Түркістан өңірінде дүниеге келген Асқар жастайынан әдебиетке араласып, өзінің дара таланты мен еселі еңбегін айшықтап көрсетіп, көпшілікті тәнті етті. Оның шығармалары айтар ой, берер тағылым тұрғысынан көп замандасынан дараланып, қалың оқырманның сүйікті жазушысына айналды. Театр сахнасында да талай туындысы көрерменге жол тартты. Ол туралы естелік айтқан жандар «Асқардың таланты сан қырлы еді. Ол өнердің барлық саласынан хабардар болатын» деп бастайды. Осының өзі-ақ көп нәрсені аңғартса керек. XX ғасырдың екінші жартысында қазақ жастары Асқарға еліктеді, жас жазушылар Асқардай бауырын жазып көсілгісі келді. Оны көпке үлгі қылған – бір бойына жинақтаған сан түрлі қасиеті екені даусыз.
Жазушының шығармашылығы дегенде проза, драматургия және сынды көп айтамыз. Шын мәнінде Сүлейменов кино саласында жемісті еңбек етті. «Қазақфильм» киностудиясында оның сценрийімен «Адамдар мен арғымақтар», «Құлагер» фильмдері таспаланды. Сондай-ақ «Қыз Жібек» киносында да редакторлық қызмет атқарды. Ал Әуезов театрында әдебиет бөлімінің меңгерушісі болған жылдары ұлттық классиканың жаңаша тыныс алуына жалықпай үлес қосты.
– Әлемдік әдеби үдерісте жаңашылдық белең алып тұрған сәтте біздің Асқар Сүлейменов өзінің шығармаларымен қазақ сөз өнерінің биіктігін танытты. Айрықша даралап айтатыны – оның ұлттық рухты көтеретін туындылары. Әсіресе, «Бесін» деген атаумен шыққан кітабындағы «Бесатар» повесі бүкіл қазақ прозасының жаңа бір мүмкіндігін көрсетіп берген еді. Шығармаларында ұлы даланы, туған жерді, топырақты сүйетін кейіпкерлерді айшықтап көрсетеді. Алайда ол өзінің бар мүмкіндігін паш ете алмады. Кеңестік кезеңнің шектеулі шеңберінде жүріп көпмағыналы, көпастарлы ойлармен жеткізу арқылы әрекет етті. Сүлейменов шығармашылығына қатысты арнайы талдаулар, зерттеулер жасалып жатыр. Бағыбек Құндақбаев, Әлия Бөпежанова оның дүниелерін зерттеп, зерделеп, оқырманға тың мақалалар ұсынды. Жазушы туындылары әлі талай жаңғырады деп ойлаймын. Оның шығармаларындағы этикалық баяндаулар, диалогтар, монологтарында да халық даналығындағы шешендік сөздердің түйдек-түйдегі төгіліп тұрады. Сол жағынан алғанда біз Асқар Сүлейменовті әрі суреткер, әрі ойшыл қаламгер деп жоғары бағалай аламыз, – дейді әдебиеттанушы ғалым Темірхан Тебегенов.
Қаламгердің «Төр тақта-жайнамаз», «Жетінші палата», «Қыздай жесір – штат қысқарту» атты драмалық туындылары Әуезов театрында сахналанды. Бұл туындылар зор құрметке, ерекше қошеметке, ыстық ықыласқа ие болды. Театрда Сүлейменов пьесаларын бірінші болып оқып, талдап, кейін өзара ақылдаса отырып сахналық нұсқасын дайындаған – белгілі режиссер Әубәкір Рахимов. Әубәкір ағадан Асқар Сүлейменовпен алғашқы таныстық, кейінгі шығармашылық қатынас жайын сұраған едік.
– Асекеңнің пьесаларындағы айтар ойы өте терең. Мағыналы. Осы тұрғыдан алғанда онымен тығыз шығармашылық байланыста жұмыс істегенімді мақтан етемін. 1978 жылдан бері танимын. Ол кезде театрда әдебиет бөлімінің меңгерушісі еді. Үнемі классикалық музыкаларды тыңдап отыратын. Қасынан өтіп бара жатыр едім: «Әубәкір Сыдықұлы, сіз кіріп кетіңізші» деді. Кіріп, амандастық. Мені қызметке келуіммен құттықтағаннан кейін «Кек» пьесасын беріп, «оқы» деп айтты. «Худсовет оқыды ма?» деп едім, «Худсовет оқыды, бірақ түк түсінген жоқ» деді. Содан оқып, ертесіне барып, талдап бердім. Содан бастап екеуміздің ойымыз бір жерден шығып, көзқарасымыз үндесе бастады. Пікіріңе риза болса, қолыңды алып маңдайына басатын. Сол сәтте маған да сондай ишарат жасады. Сол уақыттан бастап біздің достық-әріптестік байланысымыз берік орнады, – деді режиссер.
54 жыл ғұмырында «Бесін», «Адасқақ», «Бесатар» прозалық жинақтарын, «Кек» атауымен драмалық жинағын ұсынды. Одан бөлек жазушының «Болмыспен бетпе-бет» сыни-эстетикалық туындылары топтасқан кітабы да жарық көрді. Ал көркем әдебиет тұрғысында келелі ой айтқан «Түр туралы бірер сөз» мақаласы әдеби ортада үлкен резонанс туғызып, сан түрлі талқының бастау алуына себепкер болған еді.
Абай ҚАЗБЕКҰЛЫ
Дереккөз: Айқын