Ғылыми-техникалық прогресс феноменінің мәні | туралы қазақша
Ғылыми-техникалық прогресс — бұл жаңа техника мен технологияны енгізудің, ғылыми білімнің жетістіктері негізінде өндіріс пен еңбекті ұйымдастырудың үздіксіз процесі. ҒТП нәтижесінде өндіргіш күштердің барлық элементтерін: еңбек құралдары мен заттарын, жұмыс күшін, технологияларды, өндірісті ұйымдастыру мен басқаруды дамыту және жетілдіру жүргізіледі.
Ғылыми-техникалық прогрестің жаңа кезеңі XVIII ғасырдың соңында Англиядағы өнеркәсіптік төңкерістен кейін басталған машина өндірісінің дамуымен байланысты. ХІХ ғ. ғылым мен техника үшін Бір-бірінің жылдамдатылған қарқындарын өзара ынталандыру тән. Материалдық өндірістің сұраныстарына тікелей байланысты жаңа күрделі теориялық мәселелер шешілді. Индустрия, Аспап жасау жетістіктері эксперименталды зерттеулер жүргізуге арналған құралдармен ғылымның түрлі салаларын қаруландырды.
XIX ғ.ішінде физика-математика ғылымдары саласында үш негізгі бағыт анықталды: заттың құрылысын зерттеу, энергия проблемасын зерттеу, әлемнің жаңа физикалық бейнесін құру.
Физика классикалық ғылымның салыстырмалылығын ерекше көрсетті. Өткен ғасырдың ортасына дейін физикалық ғылымдарда үстемдік етуші механикалық дүниетаным болды, оған сәйкес барлық материалдық әлемді белгілі бір өзгермейтін массамен денелер қозғалысының өзара әрекеті ретінде сипаттауға болады.
XIX ғасырдың бірінші жартысында энергетикалық процестерді зерттеуде жетістіктерге қол жеткізілді. Р. Майер, Дж. Джоуль және Гельмгольц Г. энергияны сақтау және айналдыру Заңын жасады. Бұл жаңалық барлық физикалық процестерді энергетикалық, деп аталатын энергетизмге жеткізуге ұмтылды.
Магнит полюстері мен электр зарядтар арасындағы өзара әрекеттестіктің ұқсастығы физиктерді электр және магнетизм арасындағы байланысты іздеуге мәжбүр етті. 1820 жылы Дат физигі X. Эрстед электр тогының әсерінен компас стрелкасының ауытқуын орнатты. 1831 жылы м. Фарадей электр тогы магнит әсерінен өткізгіште пайда болады. Олар болашақ Электротехниканың негізі — электромагниттік индукция ашты. Ол оның отандасы Дж қалыптастырған электромагниттік өріс теориясына жақындады. Максвеллом. Осылайша, әлемнің электромагниттік бейнесін қалыптастыру үшін алғышарттар жасалды.
1891 ж. Дж. Электр атомын белгілеу үшін » электрон «ұғымын енгізеді. 1895 жылы Рентген X-сәулелерді ашты. Осы жылы Лоренц электрондық зат теориясын әзірлейді. Дж. 1897 жылы Томсон газдардағы электр разрядтағы электрондар ағынын анықтайды. Уранның тұздарының м. және П. Кюри күйеуі фотопластинаға әсерін зерттеумен айналыса отырып, радиоактивті сәулелердің үш түрін анықтады: гелий ядроларының, электрондардың және электромагниттік толқындардың ағындары. Атомның күрделі құрылысының бейнесі жасалды. Оның алғашқы үлгілері пайда болады.
1900-да неміс физигі М. Планк сәулелену энергияның үздіксіз ағыны емес деген қорытындыға келді, ал энергияның «кванттары» жеке порцияларынан тұрады. Бұл сәуле шығарудың үздіксіз сипаты туралы классикалық ұғымдарға қайшы келді. Кванттық ұсыныстар атомистикада қолданылған. 1913 жылы Дат физигі Нильс Бор атом құрылысы теориясын және кванттық постулаттары бар сәулеленетін энергияны біріктірді. Электрон басқа орбитаға ауысқан кезде атомның құрылымы өзгереді және энергияның белгілі бір порциясы (квант) шығарылады. Кванттық механика осылай туды.
Алайда, әлемнің жалпы физикалық бейнесін жасау мүмкін болмады. Оның пайда болуы неміс физикасы Эйнштейн А. атымен байланысты, ол 1905 ж.Ньютон механикасының принциптері жарық жылдамдығымен, Оқиғалармен салыстырғанда баяу суреттеу үшін ғана қолданылатынын дәлелдеді. Ол кеңістік, уақыт және қозғалыс қасиеттері туралы батыл және бір қарағанда парадоксалды резюме жасады. Егер классикалық физика уақытты материалдық процестерге тәуелсіз абсолюттік мән ретінде қарастырса, онда Эйнштейн уақыт ағымының осы жүйенің қозғалыс жылдамдығынан өзгеретін деген қорытындыға келді. Кеңістік пен уақыттың қасиеттері материалдық объектілердің қозғалысына байланысты.
1907-1908 жылдары арнайы салыстырмалылық теориясын жаңа математикалық формада неміс ғалымы Г. Минковский баяндады, ол төрт өлшемді өлшемде әлемді қарастыруды ұсынды, онда төртінші координатаның уақыты – «кеңістіктік-уақытша континиум».
1915-191б жылдардағы Эйнштейнмен жасалған салыстырмалықтың жалпы теориясы Әлемнің жаңа физикалық бейнесін жасаудағы келесі қадам болды, онда кез келген қозғалыс жағдайына бұрын енгізілген идеялар жинақталған. Тартымдылық түсіндірілді. Қисық ұғымын енгізу арқасында кеңістік тевклид емес сипаттамаға ие болды.
Дәстүрлі физиканың көзқарастарын тамырында салыстырмалылық теориясы бұзды. Қоршаған орта туралы жаңа ғылыми түсінік табиғаттың құрылымдық құрылысының сарқылмас идеясына, әлемнің заттық және энергетикалық картиналарының өзара пайдалылығына, білімнің объективтілігі проблемасын Мұқият философиялық зерттеу қажеттілігіне негізделді.
XIX ғ. ғылымға классикалық жаратылыстың Гүлдену уақыты ретінде кірді. Өткен жүзжылдықтағы даму процесін зерттеу жаратылыстану ғылымдарының тұтас спектріне айналды – геология, палеонтология, биология, эмбриология және т.б. олардың шеңберінде өткенді түсіндіру және түсіну үшін осы туралы білімді пайдалану мәселелері бойынша белсенді полемика жүргізілді. Ғасыр ортасында даму идеясы, тірі және жансыз табиғат процестерінің қайтымсыз болуы әмбебап болды. Ол өмірдің алғашқы, кенеттен және табиғи емес пайда болуы туралы түсінікті ығыстырды.
Ғылымдағы шынайы төңкеріс Чарлз Дарвин ағылшын жаратылысының теориясы болды. Дарвин бойынша Эволюция үш негізгі факторлардың өзара әрекеттесуі нәтижесінде жүзеге асырылады: өзгергіштік, тұқым қуалаушылық және табиғи іріктеу. Өзгергіштік негіз болып табылады білім беру белгілері мен ерекшеліктері құрылымы мен функциялары организмдер; тұқым қуалаушылық бұл белгілерді бекітеді; табиғи іріктеу әсерінен өмір сүру жағдайына бейімделмеген организмдер жойылады. Осы факторлардың арқасында организмдер эволюция процесінде барлық жаңа бейімделгіш белгілерді жинақтайды,бұл сайып келгенде жаңа түрлердің пайда болуына әкеледі. Дарвин эволюциясының теориясының негізінде » адамның шығу тегі және жыныстық іріктеу «кітабында 1871 жылы маймыл сияқты ата-бабалардан адамның шығу тегі туралы гипотезаны ұсынды.
Дарвиннің теориясында автордың өзі, өзгергіштіктің себептері туралы болжамдар бойынша тек «гадативті» айтылған. Оның гипотезасы механизмді түсіндіре алмады, оның көмегімен бір буында тіркелген өзгерістер келесіде бекітілді. Ортаның бір ғана әсері жеткіліксіз болды. Дарвин өзі материалдық тұқым қуалаушылықтың бар екеніне сенімді болды.
Тұқым қуалаушылық туралы ілімнің құрастырушысы, генетиканың жаңа ғылымының негізін қалаушы. Будандастыру нәтижелерін талдау үшін статистикалық әдістерді қолдана отырып, ол 1866 жылы кейіннен гендермен аталған тұқым қуалаушылық факторлардың ұрпақта таралу заңдылықтарын қалыптастырды. Менделдің ережелері: бірінші буын будандарының біркелкілік заңы, екінші буын будандарының ыдырау заңы, белгілердің тәуелсіз біріктірілу Заңы. Дегенмен, Менделдің ашылуы сол уақытта қоғам мен ғалымдар арасында ерекше назар аудармағанын атап өткен жөн. Жалпы мәдени тұрғыда тұқым қуалаушылық туралы мәселе сол кезде түрлердің өзгергіштік идеясы мен ондағы табиғи факторлардың рөліне қарағанда әлдеқайда аз қызығушылық туғызды. Менделдің ашылуы кейінірек бағаланды.
Дарвиннің эволюциялық ілімі әртүрлі елдердің басқа ғалымдарымен шығармашылық толықтырылған. Жануарлар дүниесінің әртүрлі сыныптары мен адам мен жоғары жануарлар арасында жаңа өтпелі формалар табылды. Бұл адамды және бүкіл тірі адамды құру туралы діни көзқарас бойынша жойқын соққы болды. Әлемнің жаңа биологиялық бейнесі осылай безендірілді.
«Осылайша, XIX ғ. соңында жаратылыстану саласында ғылыми-техникалық революцияны дайындаған шынайы төңкеріс болды. Ғылымның жекелеген салаларын неғұрлым тар арнайы салаларға жүйелі саралау жүргізілді» [3].
Сонымен қатар өзіндік интеграция де болды: жекелеген ғылымдар өзара шекаралық пәндермен (астрофизика, геохимия, биохимия) байланысты болды. Физика-математика ғылымдары саласындағы жаңа жаңалықтар кванттық теорияда, салыстырмалылық теориясында, кеңістіктік-уақытша континиум туралы ілімде көрініс тапқан әлемнің жаңа физикалық бейнесін жасауға әкелді. Эволюциялық ілімнің биологиясында бекітілуіне байланысты қоршаған әлем туралы түсінік өте қатты өзгерді, соның нәтижесінде ғылыми дүниетанымда әлемнің жаңа биологиялық бейнесі қалыптасты.
Бірінші кезекте ғылыми ойдың дамуымен, табиғат, қоғам және адам туралы ғылыми көзқарас рөлінің артуымен байланысты. Бұл көріністер басқа мәдениет элементтерімен өзара іс-қимыл жасай отырып, қоғамның түрлі жіктерінің санасында әртүрлі болды. Жалпы алғанда, олар ғылыми танымның прогресін, ақиқатқа жақындау процесін, ұлы ғылыми жаңалықтардың нәтижесінде адамзат алдында өрілген әлемнің сол суретін байыту мен тереңдетуді бейнелейді.
Жаппай санада ғылыми жаңалықтардың салыстырмалы аз бөлігі ғана көрініс тапты. Айта кету керек, бұл бөлік оқырман мен тыңдаушыға жеңілдетілген, сызбалы түрде келеді. Дегенмен, санасында жаңа ғылыми жетістіктер кейінге қалдырылған орта үздіксіз өсті. Бұған білім беруде демократияландыруда, сондай-ақ ғылыми білімнің беделінің өсуіне, оларға деген қызығушылықтың артуына ықпал етті.
ХІХ – ХХ ғ.басындағы қарқынды техникалық прогресс батысеуропалық және солтүстікамерикандық мәдениеттің дамуына ықпал ете алмады. Өнеркәсіптік төңкеріс пен индустрияландырудың аяқталуының салдары қалалардың өсуі болды. XX ғасырдың басында 13 ірі қалалар миллиондан асатын халық болды. Осы жылдары қала өмірі мен қала мәдениетіне адамдардың жаңа массалары қосылады. Осы уақытта қала поэзия мен кескіндемедегі көркемдік зерттеудің пәніне айналатыны кездейсоқ емес.
XIX ғасырдың 70-ші және одан кейінгі жылдары өмірге кірген ұрпақ машина индустриясын, темір жолдарды, пароходтарды табиғи тіршілік ету ортасының құрамдас бөлігі ретінде қабылдады. Рухани өмірде жаңа және үнемі жаңартылып отыратын техниканың үлкен мүмкіндіктері пайда болды. Техникалық төңкеріс көбінесе материалдық ортаны өзгертті, адамдардың өмір салтына елеулі жаңалықтар енгізді. Тарихи-мәдени тұрғыдан алғанда, бұл төңкеріс техникалық және ғылыми революцияның қатысушысы ретінде адамның өзіне де өзгерістерге ықпал еткен. Тар кәсіби шеңберде ойлауды үйреніп, адам болмыстың басқа салаларын талдау қабілетіне ие болады. Бұл оның адамгершілік принциптеріне, көркемдік көзқарастары мен талғамдарына әсер етеді. Жоғары зияткерлік деңгей Батыс Еуропа мен Солтүстік Американың ұлттық мәдениетіне тән.
Техникадағы жылжулар, бәлкім, қатынас құралдары саласындағы осы елдердің барлық тұрғындарына анағұрлым бедерлі әсер етуі мүмкін. Мұнда, экономикалық мәннен басқа, темір жолдардың дамуы мәдени прогрессте елеулі рөл атқарды. Ол қала және ішінара ауыл тұрғындарының негізгі массасының ұтқырлығын қамтамасыз етті,ішкі көші-қонның арзандағанын, жылдам жылжудың арқасында уақыт туралы ойға өзгерістер енгізді. Осы бағытта қала ішіндегі көлікте өзгерістер болды.
Мәдениеттану тұрғысынан ерекше орын ақпаратты берумен тікелей байланысты техникалық жаңалықтарға жатады, яғни сананы осы өнертабыстарсыз көптеген адамдарға дейін жетпейтін немесе айтарлықтай кейінірек жеткен фактілермен, идеялармен, образдармен байытумен байланысты. Ішкі және сыртқы ақпарат, ең алдымен баспасөз арқылы тұрақты түрде түсе бастады. Ірі газеттердің тілшілері өз басылымын ең жаңа материалмен қамтамасыз етуге тырысты, ал темір жолдың арқасында Астаналар мен үлкен қалалардың газеттері тез жазылушыларға жеткізілді.
«Көлік пен байланыстың дамуы халықаралық байланыстарды жеңілдетіп, қарқынды мәдени алмасуға мүмкіндік берді. Бұл процесс мәдениеттің өзіндік дамуына, оның ішкі қажеттіліктеріне де ынталандырылды. Бірақ енді ғана актерлердің гастрольдік сапарларына, мәдениет қайраткерлерінің жиі жеке кездесулеріне, олардың қарқынды хат алмасуларына техникалық кедергілер жойылды. Халықаралық мәдени байланыстар тұрақты сипатқа ие болды» [4].
Коммуникацияның маңызды құралы біртіндеп кино болады, әсіресе оқиғаны тіркеген және әртүрлі елдерде оның көптеген көрермендерін көруге мүмкіндік беретін хроникалды фильмдердің арқасында. Кинематографтың көркемдік мүмкіндіктерін ашу жалпыадамзаттық мәдени жетістік болды. Сол кезде Кино театр, мұражай, сурет алдында басымдыққа ие болды, бұл кез-келген елдің ең алыс бұрыштарына жетуі мүмкін. Фильмде көрсетілген көрініс бірнеше рет қайталанды, ешқандай арнайы жағдайларды талап етпей, салыстырмалы арзан оны ең кең массаға қол жетімді етті.
Осылайша, ғылыми-техникалық прогресс-бұл ғылым мен техниканың, өндіріс пен тұтыну саласының өзара келісілген, үдемелі дамуы, ол адамның интеллектуалдық деңгейін арттыруға және өзінің қуатын сезінуіне ғана емес, сондай-ақ мәдени шекаралардың өзіндік қирауына, рухани өзара байытуға, мәдени өмірдің интернационалдануына ықпал етті.
#Ғылымитехникалық #прогресс #феноменінің #мәні